Ocenění

Mistři animované fantastiky 38 – Kazuja Curumaki

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 19 Červen 2015 9.00

047_tsurumaki_eva2

Po sérii článků, která byla věnována hlavně tvůrcům starého kontinentu, na chvíli odhlédněme od blízkých zemí a osvěžme se představením tvorby dalšího zajímavého režiséra z japonských ostrovů Kazuja Curumakiho. Od ryze uměleckých a experimentálních počinů přes evropský kyberpunkový debut se opět přesuňme mezi tvůrce současné anime generace uvyklé točit filmy pro nesmírně konkurenční prostředí. V dnešním pokračování se tak vrátíme nejen k seriálům a snímkům, které mají obrovskou fanouškovskou základnu, ale i k fenoménu, jakým japonské anime rozhodně je. Ačkoli Curumaki neudivuje a neokouzluje svět natolik jako režiséři ze studia Ghibli, jeho snímky se vyznačují zajímavými charaktery a silnou vizuální stránkou. Není se čemu divit. Počátek jeho kariéry je totiž spjat se zvučnými jmény animované fantastiky.

Dříve než debutoval svým prvním animovaným projektem, spolupracoval především se známým režisérem Hideaki Annem, pod jehož vedením pronikl do tajů anime vyprávění a podílel se jako animátor na populární sérii Shin seiki Evangelion (Neon Genesis Evangelion 1995). Debutem na pozici hlavního režiséra pro něj ale byl až pilotní díl a některé epizody anime FLCL, jehož zápletka je více než netradiční. Pomícháme-li motorky, elektrické kytary, krásné dívky a roboty v příběhu dvanáctiletého chlapce, dostaneme směs, která na první pohled sice vypadá šíleně, ovšem po chvíli jí divák propadne a tvůrcům i leccos odpustí. FLCL svou bláznivostí i skvělými charaktery scenáristy Jódži Enokidy okouzlilo svět a pro Kazuju Curumakiho získalo i ocenění na Fantasia Film Festivalu v kanadském Québeku.

Poté, co Hideaki Anno opustil studio Gainax, které natočilo původní anime o světě Evangelion, připojil se k němu i Curumaki a společně pod novou značkou Khara uvedli na plátna restart celé série. Místo anime seriálu ovšem volili formu čtyř na sebe navazujících dlouhometrážních snímků a představili tuto postapokalyptickou vizi v mnohem hlubším a širším pohledu. Prvním byl snímek Evangelion shin gekijōban: Jo (Evangelium: 1.11 Monstrum, 2007). Pro ty, kteří neznají původní seriál nebo o příbězích vůbec neslyšeli, jen stručné shrnutí: Na zemi se objeví podivné mimozemské stvoření obřích rozměrů, které lidé pojmenují anděl. Bohužel se ale ukáže především jeho ničivá síla a prvotní zvědavost se brzy pro lidstvo stane bojem o vlastní přežití. Andělů přibývá a do boje jsou nasazeny obří bojoví roboti Evangeliony. Celovečerní stopáž fanoušky uchvátila a snímek slavil i úspěchy na Tokyo Anime Award. A zatímco první snímek svět především představuje, další již zabíhá víc do hloubky.

Už svým druhým snímkem tvůrci svět původního Evangelion proměnili a namísto zhuštěného převyprávění druhé série zvolili riskantnější vlastní cestu a představili novou alternativní linii Evangelion shin gekijōban: Ha (Evangelion: 2.0 You Can [Not] Advance, 2009), která fanoušky animované fantastiky doslova nadchla. I když se fanoušci původního seriálu z roku 1995 netvářili zprvu na restart studia Khara vstřícně, pokračování je překvapilo i obměkčilo zároveň.

Fenomén Evangelion, se kterým Curumaki spojil své tvůrčí schopnosti, prozatím vyvrcholil ve třetím celovečerním snímku s velmi působivou vizuální složkou Evangelion shin gekijōban: Q (Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo, 2012). Čtvrtý a patrně poslední plánovaný snímek z produkce Khara má plánovanou premiéru tento rok, ovšem i přes množství práce se Curumaki stačil ještě podílet na komediálním fantasy anime Kill La Kill (2013), kterou natočil v tandemu s Hirojuki Imaišim. Vzhledem k úspěchu světa Evangelion i talentu točit komediální žánrové anime můžeme téměř s jistotou čekat, že o Curumakim do budoucna ještě uslyšíme. V příštím pokračování si představíme dalšího z režisérů studia Khara, Hideaki Anna.

122 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.