Ocenění

Mistři animované fantastiky 35 – Tarik Saleh

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 29 Květen 2015 8.50

U evropské animované fantastiky i nadále zůstaneme, ovšem přesuneme se zpět do severských zemí a představíme si tvůrce současné švédské filmové generace, který stojí za vznikem zajímavého celovečerního počinu. Jak už bylo zmíněno v minulých týdnech, aby se vyrovnali drtivé konkurenci japonských anime i velkorozpočtových amerických filmů, sázejí evropští tvůrci více na originalitu, vizuální stránku díla a zajímavý příběh. Obohacují tak kinematografii o pozoruhodná díla a udivují pestrostí fantazie. Dnešní část věnujeme Tariku Salehovi, producentovi, animátorovi, novináři a režisérovi původem ze Švédska. Přestože má vetší část kariéry teprve před sebou, už její začátky jsou pozoruhodné, a to nejen pro fanoušky animované fantastiky.

044_metropia2

Tarik Saleh, rodák ze Stockholmu, udivuje šíří a záběrem svých aktivit. Začínal jako umělec v odvětví, které dodnes budí v mnoha lidech rozporuplné reakce – stal se jedním z předních a známých švédských tvůrců graffiti. Jeho malba z roku 1989 Fascinate je jednou z nejstarších graffiti maleb na světě a stala se také ve Švédsku první státem chráněnou jako součást kulturního dědictví. Kontroverzní a výbušná témata i platformy Tarika Saleha přitahují. V Egyptě založil časopis Alive, o několik let později vydal i první číslo legendárního švédského undergroundového magazínu Atlas. V roce 2001 spolurežíroval dokumentární snímek Sacrificio: Who Betrayed Che Guevara, který je věnovaný okolnostem smrti této osobnosti. Tarik Saleh a Erik Gandini podrobili všechny mýty kolem této rozporuplné osobnosti novému zkoumání a rozvířili celosvětovou diskuzi. V následujícím stejně kontroverzně laděném počinu Gitmo (2005) se zaměřili na proslulou věznici Guantanamo a stejně jako se snímkem předchozím vyvolali nejen polemiku, ale posbírali ocenění v Evropě i Spojených státech. V dalších letech pracoval především pro publicistiku ve Švédské televizi, ovšem netrvalo dlouho a uvedl na plátna i svůj celovečerní animovaný debut.

Metropie (2009), příběh z dystopického světa budoucnosti, v sobě spojuje několik poutavých témat. Tarik Saleh vsadil nejen na působivý vizuální styl, ale i na animaci, která sama o sobě vzbuzuje pocit nepatřična. V budoucnosti jsou všechna města Evropy propojena obří sítí podzemních drah. Hlavní hrdina Roger ovšem při každém cestování zažívá podivné věci. A čím víc se chce dostat z bezútěšného světa a systému, tím víc se zaplétá do podivného spiknutí. Snímek měl premiéru na MFF v Benátkách a dosud byl promítán na více než 65 mezinárodních filmových festivalech a posbíral řadu ocenění. U nás dílo uvedla v původním znění s titulky Česká televize. Metropie není počinem, který by bavil dynamickými zvraty a efekty, celým příběhem se line nejen motiv podivného světa ovládaného soukromými společnostmi, ale především stále se opakujícího tíživého života, čemuž odpovídá i pomalé tempo vyprávění.

V minulých letech natočil Tarik Saleh několik videoklipů pro Lykke Li a loni uvedl i svůj hraný celovečerní debut krimi thriller Tommy (2014). Švédská kinematografie patří rozhodně mezi ty s obrovskou tradicí a umělecká odvětví, ze kterých Tarik Saleh vzešel a která vystřídal, rozhodně dávají tušit, že se od tohoto režiséra můžeme dočkat mnoha dalších zajímavých myšlenek a počinů. Takových, co obohatí nejen kinematografii, ale snad i animovanou fantastiku.

221 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.