Ocenění

Mistři animované fantastiky 42 – Thorbjørn Christoffersen

Autor | Aktuality | Pátek 7 srpna 2015 8.55

Druhým severským tvůrcem, kterého si představíme, je zástupce mladé generace dánských autorů, kteří mají světu animovaného filmu rozhodně co říci, Thorbjørn Christoffersen. Scenárista, režisér a herec, jenž sice není v našich zemích tak znám a své místo si teprve hledá, ovšem jeho žánrové snímky oplývají neobvykle řízným humorem i pořádnou dávkou severské originality. Ačkoliv zatím nemá ve své sbírce významná festivalová ocenění, jeho snímky si rozhodně užijete, i když je třeba počítat s tím, že nejde o tvůrce rodinných filmů, ale spíše vtipné podívané pro starší a dospělé diváky. Pokud byste se totiž chtěli podívat na jeho počin i se svými ratolestmi, počítejte s tím, že byste jim nestačili zakrývat oči i uši. Ostatně sami se můžete přesvědčit z krátkých ukázek.

052_ronal2

Pokud by se mohlo zdát, že nezávislé tvůrce a samouky rodí pouze americký kontinent a tamní rozmanitá kultura, režisér, kterého dnes představíme, vás přesvědčí o pravém opaku. Jeho žánrové počiny sice na první pohled nepůsobí jako umělecká díla ani neudivují propracovaností animace, příběhově se však vymykají. Když se ve dvaadvaceti letech rozhodl absolvovat dvouletý kurz 3D animace, asi by ho nenapadlo, že už o dva roky později bude jako debutující režisér slavit úspěch na MFF v Číně se snímkem Terkel i knibe (Terkel má problém, 2004), na němž se podílel i jako tvůrce storyboardu a animátor. Podobně jako Quentin Tarantino se svým prvním filmem, i Christoffersen okouzlil publikum svěžestí, nekorektním humorem a bláznivou kreativitou, která vedla příběh s lehkostí mimo zažitá klišé a udivovala originalitou. Terkela doprovází pověst dánského South Parku a je také prvním plně počítačově animovaným dánským snímkem. Hlavním hrdinou je chlapec ze základní školy, který se snaží prát s okolnostmi i se životem po svém a jehož bláznivé příhody šokují i pobaví zároveň.

Režisérův debut jasně ukázal, jakým stylem chce pracovat a vytvářet příběhy, a za pomoci Krestena Vestbjerga Andersena se pustil do dalšího celovečerního snímku, jímž bylo (opět značně svérázné) sci-fi Rejsen til Saturn (Cesta na Saturn, 2008). Satirické a také velmi nekorektní sci-fi bylo natočeno podle kultovního komiksu z roku 1977 a strefuje se nejen do lidských nešvarů a slabostí, ale i do národního cítění Dánů či absurdních mýtů, které si člověk v životě vytváří. I když Cesta získala u odborné veřejnosti pouze nominaci na jednu z cen na MFF ve Varšavě, dala by se označit za mnohem nekorektnější, bláznivější i grotesknější, než byl Terkel. A přestože jsou postavy vykresleny opravdu jednoduchým způsobem, nečekejte žádnou naivní podívanou.

Pokud snad patříte mezi ty, kteří si pamatují nástup fantasy žánru meč & magie na plátna kin v čele s mohutným Barbarem Conanem, osloví vás i další snímek Ronal Barbaren (Barbar Ronal, 2011), jenž si bere na paškál všechna klišé tohoto žánrového proudu. Ronal je rovněž prvním filmem, ke kterému psal Christoffersen i scénář, a je mu třeba přiznat i dávku mimořádně nekorektního humoru a scén nevhodných pro děti. Jak jinak to také může být v příběhu slabého barbara s nízkým sebevědomím, který je pověřen důležitým úkolem zachránit kmen a porazit zlého lorda Volcazara? Ronal opět bodoval v Annecy a pobavil dospělé publikum v mnoha zemích světa.

Ačkoliv bychom se tedy mohli domnívat, že umělec samouk nemá v evropské žánrové animované kinematografii mnoho šancí a prostoru, Thorbjørn Christoffersen tuto teorii svou svéráznou tvorbou cupuje na kousky. Patříte-li tedy mezi fanoušky humoru amerického South Parku, seznamte se i s jeho dánskou alternativou.

682 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.