Mage Wars – souboj mágů (recenze)
Stejně jako ve filmu, literatuře nebo jakémkoliv jiném prostředí i ve světě her se občas zjeví něco natolik zásadního, inovativního či nezvyklého, že si vytvoří status kultu a získá dlouhodobou oblibu. Jasným příkladem je karetní hra Magic: the Gathering (dále jen M:tG), kterou Richard Garfield představil světu v roce 1993, tedy před dvaadvaceti lety. Dodnes se tato hra hraje po celém světě a na oblibě neztrácí. O podobný úspěch se v roce 2012 pokusil i Bryan Pope se společností Arcane Wonders. Má jejich hra Mage Wars šanci na vstup do herní síně slávy?
Příprava na bouři
Od začátku roku 2011 upozorňuje dosud neznámá společnost Arcane Wonders na svou prvotinu, kterou má být několik let pečlivě připravovaná karetní hra, ve které se hráči coby mágové utkávají v aréně. Zprávy o testování, finálním balancování a kladných reakcích pokračují až do vydání v roce 2012, kdy se o hře mluvilo na každém rohu, herním webu nebo obchodě. Když Mage Wars konečně vyšlo, bylo dostatečně impozantní jenom obsahem velké obdélníkové krabice (v novější druhé edici bude nahrazena velkou čtvercovou).
V krabici najdete velký herní plán arény, dvě knihy kouzel, 322 karet kouzel, čtveřici mágů (kouzelník, warlock, kněžka a pán šelem) a stejný počet karet jejich schopností, 2 tabulky pro přehled stavu mágů a k nim dřevěné kostky pro značení hodnot, 22 značek akce, 73 žetonů, 9 speciálních plastových kostek útoku a jedna pro zvláštní efekty. K tomu kniha pravidel čítající 46 stran. Hráč je tedy zaplaven kvalitními komponenty a všemi potřebnými kartami a doplňky pro hru dvou hráčů. S drobnými úpravami ovšem není problém hrát i ve čtyřech hráčích. S ohledem na obsáhlost hry zde nebudu podrobně vysvětlovat pravidla, což velmi dobře zvládá přiložená brožurka pro začínající hráče, která provede začátečníky vším potřebným. Pouze zde popíši základní principy a průběh jednoho herního kola.
Kniha kouzel
Hlavním komponentem, který na sebe strhává pozornost, je kniha kouzel. Do těchto jednoduchých pořadačů o rozměru zhruba A5 si můžete zastrkávat karty kouzel (i obalené!) a skutečně si tak připadáte jako mágové. Princip hry je v základu shodný s v úvodu zmiňovanou klasikou M:tG – tedy že si hráči připravují své knihy kouzel (balíčky karet) před hrou. Jde tedy o klasické pojetí deck-buildingu, jak jej známe před příchodem Dominionu a dalších her obsahujících tvorbu balíčku v průběhu hry. Jsou zde však dva podstatné rozdíly. Magickou energii, za kterou si hráči mohou vykládat karty kouzel, dostávají na začátku každého kola v množství daném kartou vybraného mága a případnými dalšími efekty.
Druhý rozdíl je mnohem důležitější a představuje základ celé hry. Zatímco ve většině karetních her si naslepo dobíráte z balíčku a následně operujete a plánujete svůj tah dle náhodně tažených karet v ruce, zde máte v každém kole všechny karty ze své knihy kouzel k dispozici, přičemž normálně si můžete na každé kolo vybrat dvě libovolné, které váš mág může seslat (pokud máte vyložené některé bytosti nebo předměty, je možné jich zahrát více). Malý detail dokázal změnit celý herní dojem. Najednou není hráč omezen šancí, ale čistě svým plánováním a přímými kroky soupeře.
Každá karta kouzel představuje bytost, zaklínadlo, prokletí, předmět nebo jiný prvek, který si mág může do arény přivolat na pomoc za určitou cenu. Velmi zajímavá jsou zde zaklínadla, která všechna stojí shodně, ale umístí se na cíl skrytě a jejich odhalení a efekt stojí další magickou energii, která se již liší dle síly kouzla. Můžete tak na své bytosti tajně připravit zvětšení síly, na soupeřova mága nepříjemné prokletí, nebo jenom blafovat a umístit kartu bez úmyslu ji v budoucnu otočit. Jen ať si teď zmatený soupeř dobře rozmyslí svůj další tah. Podobných zajímavých prvků je ve hře celá řada, a i když se někdy jedná o věci známé z dřívějška, jsou zde podány svěžím způsobem nebo dovedeny do detailní přesnosti a logiky.
Klání v aréně
Hra probíhá v kolech, kdy se hráči střídají, dokud není jeden z mágů poražen, tedy jeho životy neklesnou na nulu nebo níž. Kolo se skládá z přípravy a akční fáze. Během přípravy si hráči předají žeton iniciativy (první hráč), všechny dříve použité karty se obnoví a efekty vyhodnotí, hráči si doplní dané množství magické energie (nevyužitá se přenáší do dalšího kola), tajně si ze svých knih kouzel připraví dvě karty, které chtějí (nebo nechtějí, pouze blafují) zahrát, a následně mohou karty vyložit.
Během akční fáze se mohou pohybovat s mágem a vyvolanými bytostmi po herním plánu, útočit na soupeřova mága a jím vyvolané věci, případně vyvolávat další kouzla, bytosti, zdi atd. Boj se řeší hodem speciálními šestistěnnými kostkami, na kterých jsou dvě strany prázdné, jedna strana zobrazuje po jednom a dvou zraněních a zbylé dvě strany zobrazují jedno nebo dvě zranění ve hvězdě, což znamená, že toto zranění prochází i skrze zbroj a přímo ubírá životy. Jde o jediný skutečný prvek náhody v Mage Wars, ale boj je díky tomu dostatečně napínavý.
Hra obsahuje nepřeberné množství efektů, klíčových slov, druhů karet i jejich barev, tedy sfér, ke kterým náleží. Každý mág sice dokáže využít prakticky všechna kouzla, ale zatímco kouzla některé barvy může přidávat do své knihy kouzel takřka zadarmo, jiná mohou stát několikanásobek. Aby v sestavování kouzelných knih nevládla anarchie, je v pravidlech popsán bodový systém omezující výběr karet.
Bitva kouzel, příšer i zbraní
Ačkoliv jsou pravidla hry velmi jasně a srozumitelně popsána, vysvětlení všech aspektů by zabralo několik stránek a je mnohem snazší vše vidět rozložené na stole. Přesto se nejedná o vyloženě obtížnou hru, a pokud zvládnete na základní úrovni jiné karetní hry ve stylu M:tG, nebude vám Mage Wars činit problémy. Ke hře navíc vychází mnoho doprovodných materiálů včetně mobilní aplikace obsahující glosář všech efektů, nápovědy, přehled pravidel apod. Variabilita hry je také solidní. Každý mág se hraje jiným stylem a preferuje ve svém balíčku jiné karty, ačkoliv vám při sestavování nic nebrání připravit si do knihy kouzel nějaké nehezké a nečekané překvapení. Výběr karet dává možnosti stvořit mnoho zajímavých balíčků a herních stylů – od agresivního zaplnění arény svými monstry po metání jednoho blesku za druhým.
Mage Wars dokáže hráče pohltit a představuje skvělou náhradu za jiné konfrontační karetní hry pro dva. Ačkoliv je zde přehršel efektů a vlastností, vše se dá poměrně logicky odvodit a do nápovědních tabulek se budete koukat méně a méně už během první hry. Jedinou nevýhodou je, že pokud se budete hru učit sami, zabere vám první hra pořádnou porci času. Pro pravidel znalé hráče může jeden duel trvat okolo jedné hodiny. Namísto sběratelského aspektu zde vycházejí samostatná rozšíření přinášející nové mágy a kouzla, která ovšem na normální hraní s přáteli nejsou potřeba. Už ze základní krabice obsahující čtyři mágy si můžete sestavit tolik kombinací, že to vystačí na zábavu pro mnoho herních večerů. Kdybyste přesto měli pocit, že vám některé kouzlo chybí nebo ho máte v málo kopiích, máte možnost dokoupit balení dalších kopií karet v samostatném balíčku.
Hra slaví úspěchy, a to dokonce takové, že autoři oživili svou starou myšlenku pro nový mód hry Battlegrounds, v němž se mágové snaží získat kontrolu nad některými částmi bojiště. Jelikož komplexnost hry může některé hráče přece jenom odradit, rozhodli se také připravit sérii Mage Wars: Academy, která má zjednodušená pravidla pro hru s mladšími či méně zkušenými hráči. Základní hře se v nové edici říká Mage Wars: Arena.
Jestliže hledáte velkolepý soubojový zážitek, u kterého s přáteli strávíte hodně času a nechcete řešit hledání karet v náhodně namíchaných balíčcích, ani nechcete být závislí na chrlení novinek ve stylu LCG (Living Card Game), může Mage Wars být onou hledanou hrou. V Čechách se navíc vytvořila dobře fungující komunita, takže je možné hru vyzkoušet ještě před nákupem po domluvě s některým z majitelů, což je ideální i proto, že vás hru rovnou zkušenější hráč naučí rychleji, než byste toho dosáhli čtením pravidel. Jestliže si tuto hru nechcete rovnou pořizovat, přinejmenším jí dejte šanci a vyzkoušejte si ji. Možná i vás pohltí nabízený výjimečný herní zážitek.
1 352 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora