Dobrodružství, tajemno a nostalgie (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 3 Duben 2018 10.45

Křivolaké uličky, strašidelně se prodlužující stíny, podivínští obyvatelé a nebezpečí číhající na každém rohu. Jako bychom se pomocí zvláštních časohrátek dostali do světa, ve kterém jsme jako dětští čtenáři hltali každé slovo a prožívali podmanivé napětí, jež nám servírovali velikáni dobrodružné literatury pro dospívající Jules Verne, Jaroslav Foglar či Otakar Batlička. Tentokrát ovšem nemusíme sáhnout do zadních řad knihovny a sfouknout prach z knih, které jsme tam kdysi dávno odložili. Aktuálně se můžeme začíst do v podobném duchu laděné románové prvotiny spisovatele Vojtěcha Matochy. Strhující příběh je postaven na základech, na kterých vyrůstala nejedna generace vzrušení chtivého dospívajícího čtenářstva. Kniha, která očekávání vzbuzuje už svým tajemným názvem, nás zavádí do fiktivní stejnojmenné pražské čtvrti, kde se kdysi dávno zastavil čas. V žádném případě to ale nebrání tomu, aby se na těchto místech odehrál soudobě pojatý příběh, na první pohled vonící nostalgií po ztraceném dětství.

Prasina

Prašina je zvláštní místo v srdci současné Prahy, oáza minulosti zasazená doprostřed tepající moderní metropole. Na konci předminulého století v Prašině zamrzl čas, a i přes veškeré vědecké snahy se pomyslné hodiny věků nepodařilo znovu uvést do chodu. Jakmile překročíte hranice čtvrti, nefunguje elektrika, nejezdí tramvaje, mobilní telefony nemají signál a stejně tak i rádio a televize. S příchodem soumraku lampář rozsvěcuje řídce rozmístěné plynové osvětlení, a pokud se chcete spolehnout na nějakou technickou vymoženost, musíte sáhnout po něčem na ryze mechanické bázi. Je zřejmé, že život místních obyvatel má svá archaická specifika, která děti moderní doby nedokážou pochopit. Ve své kůži se zde se necítí ani Jirka, hlavní hrdina Matochovy knihy. Pokud by bylo jen na něm, asi by se tajemstvím a nepochopením okolního světa opředené čtvrti raději vyhýbal. Jeho máma se tady ale narodila a děda v Prašině stále žije. Nastává den, kdy se sem Jirka poprvé vypraví sám, aby prarodiči, který už na tom není zdravotně a fyzicky nejlépe, donesl nezbytné zásoby. To je ta chvíle, kdy začíná naše dobrodružství, jehož rozuzlení zasáhne nejen do nitra vystrašené dětské duše, ale i do dávných dob, kdy se mýtus zvaný Prašina zrodil.

Vojtěch Matocha ve svém debutu sahá po osvědčených ingrediencích jako je strach z neznámého zveličený dětskýma očima, kamarádství procházející zatěžkávací zkouškou, lehká a nevtíravá romantika nebo napínavý souboj party dětí se zkaženým světem dospělých. Vše zahalil do starosvětské atmosféry, v níž není nouze o záhady, akční scény ani gradující napětí. Jakmile se začtete do prvních stránek, není cesty zpět. Autor děj knihy hned na začátku pořádně roztlačí a vy už se spolu s příběhem řítíte kroucenými uličkami bez možnosti zpomalit či se nadechnout až do vytyčeného cíle. Události se míhají jako rozmazané tváře kolem trati a i když někde uvnitř tušíte, že vše by šlo ještě lépe propracovat, jednoduše nemáte čas ani chuť se možnými připomínkami zabývat. Autor naštěstí není z těch, kdo by sáhodlouhými popisy vykreslovali prostředí nebo postavy do nejmenších detailů. Sází naopak na pomyslnou hrubou stavbu, kterou si ve vlastní mysli rádi dotvoříte sami. Jako inspirace vám k tomu poslouží zdařilé ilustrace Karla Osohy, jimiž je román protkán. Vyzařuje z nich komiksová estetika připomínající kupříkladu realistické cítění Františka Kobíka ve zlaté éře nezapomenutelných abíčkovských počinů.

Byť se kniha dle zvoleného zacílení na dospívající mládež nepyšní příliš rozvětveným dějem nebo množstvím vedlejších postav, je naprosto funkční a nepostrádá dějové zvraty ani překvapení. Jednoduše funguje přesně, jak má. Z autorova stylu je cítit, že má klasiky dobrodružné prózy pro dospívající hochy načtené, přestože svůj počin halí do moderní osobité interpretace. V přiměřené míře se nevyhýbá ani populárním záhadám, městské mystice nebo hrátkám se šiframi. Prašina je svěžím čtivým thrillerem pro náctileté, jenž by neměl zklamat nikoho, kdo má v oblibě napínavé příběhy s dobře budovanou atmosférou, divokým spádem děje a nepokřivenou morálkou. Bonusem pro starší je celková nálada románu, která jim připomene životní období, kdy spolu s jedním chlapeckým klubem naslouchali nápěvu beze slov přikrčeni v temném a prašném zákoutí kostela svatého Jakuba.

Vojtěch Matocha: Prašina

vázaná, obálka a ilustrace Karel Osoha, 264 stran, 269 Kč