Prach jsi a v prach obrátíš (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 3 května 2016 21.55

Pod pojmem prach si většina z nás vybaví něco malého, nepatrného, co se dá lehce odstranit a člověk o tom dál nepřemýšlí. Částečky čehosi, které, když se vám dostanou do úst, odporně chutnají a pokud polechtají chřípí, kýchnete. Do prašné bouře se nikdo z nás jen tak nedostane… Velmistr vědeckofantastického žánru Arthur C. Clarke ovšem není žádný troškař a hrdiny svého románu vystavil substanci, která je stejně záhadná jako potenciálně smrtící – měsíčním prachem.

Mesicni-prach-obalka

Patrick Harris je mužem, který toho v životě nikdy netoužil dosáhnout víc. Spolehlivý pracovník, výborný pilot a kapitán výletního člunu Seléné je spokojený tam, kde je. Tak jako už nespočetněkrát předtím vyráží s novou skupinou cestujících a s tichou jistotou v osobě stevardky Sue Wilkinsonové na krátký, ale atraktivní výlet překrásnou krajinou naší oběžnice. Jenže během této cesty se stane nehoda, která otestuje psychické i fyzické rezervy nejen lidí na Seléné, ale i dalších, kteří v současné době na Měsíci žijí a pracují…

Clarke je hned od začátku spravedlivý a rozděluje děj stejnou měrou mezi útroby Seléné a to, co se děje nad a kolem ní. Samotný člun přitom vybavil pestrými charaktery, které jsou stejně zajímavé, jako zábavné. Na výlet se tak mimo jiné vydali vědci, bývalá umělkyně, reportérka a pár jedinců s nejasnou minulostí. Nutnost spolupráce mezi trosečníky se pak opírá především o nejcharismatičtější postavy, což jsou vysloužilý vesmírný hrdina komodor Hasteen, který se stará o morálku, a samotný kapitán Harris, jehož neopomenutelným přínosem je bezchybná znalost systémů Seléné. Bohužel právě absence výraznějších konfliktů je vcelku podstatným mrháním možnostmi načrtnutých povahových rysů jednotlivých postav. O život trosečníkům usiluje především samotná krajina Měsíce a autor se nijak neváhá místy o špetičku přitvrdit a v některých chvílích oddělit boj mezi životem a smrtí na pouhé vteřiny. V takových pasážích je skutečně těžké knihu byť jen na chvilku odložit.

fall-of-moondust-covers

Pasáže týkající se záchranných prací pak triumfují hlavně díky autorově technické erudici a schopnosti poutavě a podrobně vylíčit, proč na Měsíci nefunguje to, co by na Zemi bylo hračkou a naopak (přičemž se náležitě vzdělaní čtenáři musí smířit s tím, že autor vycházel z dobových znalostí – román byl napsán v roce 1961, tedy v době, kdy byl projekt prvního přistání na Měsíci teprve odsouhlasen prezidentem Spojených států). Záchranné práce nejdou nikterak hladce, a pokud selže jeden plán, je třeba jej rychle nahradit jiným. Roztomilou třešničkou na dortu je pak fakt, že hlavními strůjci nápadů jsou neurotický mladý vědec a klidný ostřílený inženýr s až příliš podobnými jmény, která se v prvních chvílích mohou čtenáři hrubě plést. Clarke též respektuje svobodu slova a informací a tak nezapomíná ani na vizi budoucnosti médií, vzhledem k datu vzniku románu pro nás už mírně zastaralou.

Všechny výše uvedené ingredience autor mísí do možná až příliš technicky optimistického příběhu o boji lidí proti silám, které jsou k lidským snahám lhostejné a mnohdy se jim takřka zlomyslně vzpírají. Clarkovi se povedlo napsat nejen čtivou science fiction, ale také poutavý katastrofický román, jenž je právem po desetiletí oblíbený, protože co naplat, i přes výše uvedené výtky se čtenář neubrání fandit oběma stranám dramatu, trosečníkům i jejich zachráncům, a doufat v co nejlepší konec pro všechny zúčastněné.

Arthur C. Clarke: Měsíční prach

brožovaná, překlad Jarmila Emmerová, obálka Fred Gambino, 288 stran, 229 Kč