Mistři animované fantastiky 11 – Mamoru Ošii 1/3
V minulé části série věnované animované fantastice jsme představili tvorbu mladého japonského režiséra Hirojuki Okiury, který na sebe upozornil debutem Jin-Roh. Akční sci-fi anime z alternativní historie je ale také spojeno se jménem tvůrce, jehož počiny se budeme zabývat v následujících týdnech. Mnoha cenami ověnčeného scenáristu a režiséra Mamoru Ošiiu určitě nebude třeba skalním fanouškům anime představovat, ovšem i v jeho filmografii se najdou díla, která u nás viděla pouze hrstka diváků a stojí za pozornost. Než se tedy zaměříme na jeho nejznámější a nejúspěšnější kusy, připomeňme pozoruhodné začátky i samostatný debut. Mamoru Ošii do světa anime vnesl nejen filosofická témata, ale i zajímavé experimentální kombinace technik hraného a animovaného filmu.
Jako animátor začínal Mamoru Ošii po studiích ve společnosti Tatsunoko Productions, o tři roky později přestoupil do Studia Pierot, kde se podílel na režii televizního seriálu Urusei yatsura. Úspěch, který s příběhy mimozemských dívek zaznamenal, mu umožnil natočit hned dva celovečerní snímky na motivy této televizní řady. Zatímco první film byl své předloze velmi věrný, druhý Urusei yatsura 2: Beautiful Dreamer (1984) se už více blíží osobnosti svého tvůrce. Zároveň s prací ve Studiu Pierot se Mamoru Ošii pustil i do tvorby svého prvního nezávislého animovaného video snímku. Akční sci-fi Dallos (Darosu, 1983) líčí příběh blízké budoucnosti, ve které spolu válčí obyvatelé Měsíce a Země. Skutečným uměleckým dílem se ovšem stal až další jeho počin, který už ale natáčel ve Studiu Deen.
Společně s Yoshitakou Amanem napsali a vytvořili surrealistický snímek Angel´s Egg (Tenshi no tamago, 1985), který není snadné žánrově zařadit. Pomalu plynoucí příběh o dívce procházející prázdnou zemí vtáhne především svou atmosférou a neotřelostí. Ačkoliv film postrádá pevnou dějovou linii a je mu vlastní minimum dialogů, dokáže zapůsobit a vše nevyslovené spolu se zvláštní symbolikou donutí diváka přemýšlet a klást si otázky i po závěrečných titulcích. Toto anime rozhodně popírá všechny zažité žánrové postupy, vytváří vlastní svět a není určeno pro diváky, kteří nemají fantazii. Díky originalitě Angel´s Egg byl Mamoru Ošii osloven Studiem Ghibli, za kterým stáli dva velikáni japonského anime Hayao Miyazaki a Isao Takahata. Začali spolu tvořit snímek Anchor, ovšem velmi záhy byly práce pro umělecké rozepře zastaveny. Mamoru Ošii ze studia odešel a věnoval se své práci nadále samostatně. Svět animované fantastiky na čas opustil a natočil dva hrané snímky, které ovšem zdaleka nedosahovaly kvalit jeho kreslených počinů. Podílel se epizodou na filmu Twilight Q (1987) a vstoupil jako režisér do tvůrčí skupiny Headgear.
Ve skupině Headgear, do které vstoupil na sklonku osmdesátých let, režíroval Mamoru Ošii televizní seriály a filmy s tématikou Patlabor. Jedná se o snímky žánru mecha, z blízké budoucnosti. Hlavními hrdiny jsou členové policejní jednotky, která bojuje s kriminalitou, do níž jsou zapojeni obří roboti labory. Nebyl by to ovšem Mamoru Ošii, kdyby stavěl své příběhy pouze na akčních sekvencích a atraktivních soubojích velkých mechů. Oproti zvyklostem v tomto subžánru obohatil snímky mnohem složitějšími příběhy, nejednoznačnými zápletkami i propracovanější psychologií postav. Tvůrčí skupina Headgear společně s Mamoru Ošiiem slavila se svou sérií veliké úspěchy. Druhý celovečerní snímek Mobile Police Patlabor 2: The Movie (1993) dokonce získal i výroční cenu Mainichi za nejlepší animovaný film. Je ovšem třeba připomenout, že tento celovečerní počin ze světa Patlabor na rozdíl od prvního už zcela zapadá do tvorby Mamoru Ošii. Obsahuje totiž ještě méně klasických žánrových prvků. Ještě než natočil své nejznámější dílo, zabrousil Mamoru Ošii i do světa hraného filmu. Experimentální počiny i slavné Ghost In the Shell si ovšem připomeneme až v příštím týdnu.
1 295 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora