Úctyhodný počátek temného univerza? (recenze)

Autor Miroslav Štrobl | Aktuality | Pondělí 12 Červen 2017 20.35

Postupné budování a propojování samostatných příběhů do rozsáhlých sérií není pro filmový svět ničím novým. Dnes by se sice mohlo zdát, že studio Marvel přišlo s neotřelým nápadem, jenž nemá v dějinách filmu obdoby, ve skutečnosti je ale jejich strategie odlišná pouze svou systematičností přinášející obdivuhodné výsledky. Už ve dvacátých letech minulého století, za éry němého filmu, přišlo s podobným konceptem studio Universal Pictures v podobě filmů známých pod pojmem Universal Monsters. Boris Karloff a Bela Lugosi se v nich pravidelně objevovali ve svých nejslavnějších rolích. Vedle Drákuly, Frankensteinova monstra a jeho nevěsty se objevila i oživená mumie, která se letos vrací v doprovodu Toma Cruise…

Mumie-plakat

V dobách, kdy filmy Universalu začínaly přeletem letadélka přes zeměkouli, studio stihlo v kinech až čtyři premiéry těchto filmů ročně. Ve třicátých letech, kdy lze hovořit o jejich zlaté éře, se jednalo především o příběhy popisující zrod či vznik jednotlivých monster, přičemž ty nejpopulárnější se dočkaly hned několika pokračování. Následující dekády se nesly ve znamení crossoverů a dalšího rozvíjení temného vesmíru, které na svém konci, na počátku šedesátých let, čítalo přes devadesát filmů. Současný trend hollywoodských studií rozjíždějících jeden fikční svět vedle druhého, aby je následně všechny pospojovaly, je tedy navázáním na osvědčené postupy, s nimiž má továrna na sny nemalé zkušenosti. Nejedná se dokonce ani o jev lokálně omezený, jak dokládají japonské monster filmy s Godzillou v čele. Není proto na místě žehrat na současný stav hollywoodského filmu, protože takový byl odjakživa. Jen doplním, že ani remakům se tehdejší film nevyhýbal, jak dokládá muzikálové zpracování Fantoma opery ze čtyřicátých let.

Studio Universal uvedlo první verzi Mumie v roce 1932, ovšem nejedná se o nejslavnější roli Borise Karloffa, přestože dokázal snímek svým uhrančivým pohledem zcela ovládnout. Jako zaživa mumifikovaný kněz Imhotep se vrátil do světa živých a snažil se k životu přivést i po tisíce let mrtvou milenku. Namísto opravdového děsu nabídl film divákům spíše tísnivou atmosféru v exotickém prostředí. O poznání uvolněnější verzi Mumie přivedl k životu roku 1999 Stephen Sommers, který téma přetavil do podoby zábavné akční jízdy v jonesovském stylu s poněkud řídkým scénářem. Následovala dvě nezvládnutá pokračování a několik dalších solitérních filmů. Všechny tyto remaky postrádaly jednotící motiv, kterým by vytvářely celistvý příběhový komplex. Až doteď. S nástupem Dark Universe ožívá, stejně jako v případě Mumie, jedna velká legenda, která propojí příběhy děsivých hrdinů a antihrdinů, s nimiž se v takové šíři diváci měli možnost setkat naposledy před více než půlstoletím.

mumie-poster

Hlavní postavou filmového plánu je Alex Kurtzman jako hlavní producent připravované freak show, čímž se konečně dostávám k Mumii z roku 2017, v níž hlavní roli vykradače hrobek hraje Tom Cruise a namísto ohraného Imhotepa ožívá zrazená princezna Ahmanet ztvárněná Sofií Boutellovou. K příběhu vlastně ani není vzhledem k jeho banální zápletce příliš co dodávat. Alex Kurtzman je znám především jako scenárista mnoha velkofilmů včetně Ostrova, Mission: Impossible III a prvních dvou dílů série Transformers. Spousta lidí mu nemůže přijít na jméno kvůli restartu Star Treku, který do nebeských výšin režisérsky vytáhnul J. J. Abrams, ale nedokázal už předejít vrstvení atraktivních akčních scén a snahy o nápodobu filmové a televizní klasiky namísto vlastního budování vztahů uvnitř posádky. V případě Mumie se Kurtzman netradičně ocitl v pozici režiséra a přinejmenším v úvodu filmu mu není příliš co vytknout. K divákovi promlouvá převážně obrazem, vyhýbá se nadbytečným dialogům a zbytečným popisům.

Už v úvodu je ale zřejmý jeden vážný problém, se kterým se film potýká až do závěrečných titulků. Není totiž zcela zřejmé, zda je Mumie 2017 ideovým následníkem Mumie 1932 nebo Mumie 1999, tedy zda se má atmosférou přiklánět spíše k hororu nebo k dobrodružné taškařici. Nakonec není ani jedním, což by na první pohled mohlo značit, že je svébytným dílem, jenže snahu o nápodobu svých předchůdců se jí nedaří zcela zapřít. Zjevné snahy o odlehčení situace ani v nejmenším nepadají na úrodnou půdu, což ještě umocňuje nefunkční chemie ústřední dvojice (vedle Cruise se neustále pohybuje Annabelle Wallisová). Jakmile se objeví oživlá mumie Ahmanet, přepne se film do nepříjemného rádoby hororového režimu, v němž je snaha budovat děsivou atmosféru pomocí laciných lekaček, díky nimž se napětí zcela vytrácí. Výsledkem je sled akčních scén s nulovým účinkem a první záporné body na stranu režiséra. Novodobá Mumie je rádoby temnou verzí nedávné sommersovské Mumie, kde přívlastek „temný“ má nyní už jen pejorativní tón.

Potud lze stále mluvit o ne přímo skvělém, ale řekněme ucházejícím snímku, který si ze své vlastní historie bere jen to, co se mu zrovna líbí. Obřadní dýka, kolem které se všechno točí, odkazuje k první Mumii, zatímco neohrabaný způsob, jakým se Cruise chopí v jedné scéně zbraně, se vymezuje vůči té druhé. Jakmile se však na scéně objeví Russell Crowe, začne se najednou horečně pracovat na zmíněné provázanosti Dark Universe. Tato scéna, čítají s přestávkami nějakých dvacet minut, je do filmu jakoby násilně vsunutá a vyčnívá upovídanou nepatřičností. Mluví se o konání dobra, odhalování zla, nutných obětech atd. Není proto divu, že od ní všichni raději utečou vstříc akčnímu finále, jež je přinejmenším akční podívanou, jakou od něj divák právem očekává.

Na úrovni jednotlivých scén si stojí Mumie vcelku dobře. Pád letadla, průběh vybuchujícím Londýnem nebo záběr na znetvořenou princeznu Ahmanet stojící uprostřed lesní cesty si na plátně přímo lebedí. Od scény ke scéně se ale příběh pohybuje téměř nahodile a v případě špatné návaznosti vstoupí do děje prokletý duch, který raději ukáže směr, kterým se vydat. Nelze přehlédnout ani způsob, jakým mumie infikuje ostatní: Po smrtícím polibku se člověk přemění v nemrtvé stvoření, čímž mumii tvůrci degradovali na pouhého pacienta nula v klasickém zombie filmu. Závěrečná scéna se však tomuto přístupu vzpírá a výsledek je opět nekonzistentní. Premiéra dalšího filmu ze stáje Dark Universe, Bride of Frankenstein, je v plánu za necelé dva roky. V těchto okamžicích je už jisté, že výdělky na domácí půdě Sommersovu Mumii nepřekonají, což snad povede ke změně strategie, kterou se budou následující filmy ubírat. Mumie 2017 tak zůstane jedním ze slabších filmů v kariéře Toma Cruise a zároveň tou nejslabší Mumií Universalu. Prozatím.

Mumie

USA, 2017, 110 min

režie Alex Kurtzman