Mysterium – média hledají vraha (recenze)
Ať už v paranormální jevy, duchy a strašidla věříte, nebo ne, astrolog MacDowell se vás bude snažit nalákat do svého nově pořízeného panství Warwick v sychravém Skotsku. Jsou dvacátá léta minulého století a blíží se svátek Samhain, při němž mají k sobě světy živých a mrtvých obzvláště blízko. Dokážete společně odhalit tajemství vraždy, které panství obestírá jako temný stín? To zjistíte ve hře Mysterium!
Možná je vám popis trochu povědomý, pouze název byl jiný. V tom případě máte pravdu, neboť hra od ukrajinské autorské dvojice Oleksandra Nevskiyho a Olega Sidorenka vyšla původně v polském vydání coby Tajemnicze Domostwo. Velký úspěch znamenalo zakoupení licence pro anglický trh společností Libellud, která pro hru zvolila název Mysterium. Nebyl to pouze název, co prošlo změnou, pro anglickou verzi byly vytvořeny i některé nové ilustrace a především komponenty zaznamenaly značný skok kupředu k atmosféře i použití.
Mysterium je plně kooperativní hra pro 2 až 7 hráčů a herní doba se pohybuje okolo 45 až 60 minut. Ve standardní čtvercové krabici najdete 192 karet, 57 žetonů, přesýpací hodiny, zástěnu pro ducha, herní desky a také šestici plastových křišťálových koulí. Komponenty jsou krásné, karty skvěle ilustrované a zástěna zobrazující vstupní halu skotského panství s velkým schodištěm dodává hře náležitou atmosféru. Vyzdvihnout musím také vnitřní plastový pořadač, do kterého se vše hezky vejde a s pomocí důmyslných zarážek nehrozí při klopení vypadávání komponent. Nevím jistě, zda se do něj vejdou karty v obalech, ale měl bych v tomto směru obavy o vtěsnání veškerého obsahu, přece jenom je to bez mála dvě stě karet. Součástí jsou samozřejmě rovněž pravidla, která se příjemně věnují navození atmosféry a popisují podobou dopisů a novinových článků události vedoucí k seanci. Přípravu i průběh hry navíc hezky ilustrují a obsahují také přehršel ilustrací a vysvětlivek. Co se týče obsahu, můžete být po otevření krabice spokojeni, přesuňme se tedy k samotnému vyvolávání duchů.
Média začínají seanci
Na začátku hry se jeden hráč stává duchem zavražděné osoby, zatímco ostatní budou média, která se s tímto duchem snaží dorozumět. Duch se posadí ideálně do čela stolu a postaví před sebe zástěnu. Před ni umístí počítadlo úspěšnosti médií, trojici desek pokroku (postava, místo, předmět), přesýpací hodiny a kartonové hodiny ukazující herní kola. Hráči si vyberou jedno z médií (mimo barvy a ilustrace mezi nimi není žádný rozdíl) a vezmou si k němu odpovídající křišťálovou kouli, žetony souhlasu a nesouhlasu a papírovou kapsičku. Svůj ukazatel úspěchu přidají k počítadlu úspěšnosti médií k hodnotě nula.
Následně duch dle počtu hráčů a zvolené obtížnosti připraví karty postav, míst a předmětů a jejich protějšky si vezme i v podobě menších karet ducha. Pro zjednodušení vyhledávání jsou karty z druhé strany opatřeny čísly. Následně si hráč ducha přiřadí k jednotlivým hráčům do přihrádek z druhé strany zástěny namířené k sobě jednu z vybraných postav, místo a předmět. Tato trojice představuje duchovy vzpomínky na osoby přítomné v době jeho smrti, kde zrovna byly a s čím manipulovaly. Jakmile je vše připraveno, nastaví se ručička na kartonových hodinách na první hodinu a hráči umístí své křišťálové koule na desku pokroku – k postavě. Seance může začít.
Snové vize
Hra se dělí na 7 herních kol a finální fázi, pokud všichni hráči úspěšně odhalí svou postavu, místo a předmět. Kolo začne tím, že si duch dobere do ruky do sedmi karet snových vizí, na nichž jsou různé surrealistické výjevy podobné například kartám ze hry Dixit (více v naší recenzi). Z nich si duch vybere jednu či více karet a odkryté je položí před jedno z médií. Tyto karty jsou nápověda k postavě, kterou se dané médium snaží odhalit. Celý proces duch opakuje, tedy dobrání do sedmi karet a předložení jedné či více karet médiu, dokud všichni hráči médií nemají před sebou karty. Následně duch otočí přesýpací hodiny. Pokud je dobírací balíček prázdný, zamíchá duch odkládací balíček použitých snových vizí a vytvoří tak nový.
Po celou dobu se hráči vyjma ducha mohou bavit a radit si, k čemu mohou výjevy z vybraných karet vést a než se přesype písek v přesýpacích hodinách, musí každý hráč umístit svou křišťálovou kouli na kartu postavy, která podle jeho mínění odpovídá snovým vizím z karet. Více hráčů může mít křišťálovou kouli na jedné kartě. Ostatní hráči mohou využít své žetony souhlasu a nesouhlasu a umístit je ke křišťálovým koulím svých spoluhráčů. Jakmile všichni mají přiřazeno nebo pokud se hodiny přesypou, přichází okamžik odhalení.
Duch každému z hráčů řekne, či pokyne, zda jeho odpověď byla správná či nikoliv. Jestliže hráč uhodl, přesune svou křišťálovou kouli na další desku, tedy místo, při dalším úspěchu pak na předmět a uhodnutou kartu si vloží do své kapsičky. Kdo neuhodl, vrací se na stávající desku. Všichni hráči, kdo použili své žetony správných a nesprávných odpovědí, odloží použité žetony stranou a pokud hádali správně, posunou se o počet správně odhadnutých tipů na počítadle úspěšnosti. V případě, že hráč uhodne i poslední třetí kartu, položí svou křišťálovou kouli na desku úspěšnosti a posune se na počítadle o tolik bodů, kolik kol zbývá do sedmého. Takto hra pokračuje, dokud neuplyne sedmé kolo, nebo všichni hráči neuhodnou všechny tři karty.
Pokud všichni uhodli své tři karty, následuje finální společná vize odhalující vraha. Když se hráčům do sedmého kola nepodaří karty odhalit, kontakt s duchem se ztrácí a bude možné jej navázat opět až za rok. Řekněme ale, že se to všem hráčům zdárně podařilo. Ve finální fázi každý hráč předloží svou trojici karet a položí k ní desku s číslem. Všem hráčům se vrátí použité žetony správných a nesprávných odpovědí a duch si vybere tři karty vedoucí k jedné skupině karet – jednu k postavě, jednu k místu a poslední k předmětu. Karty zamíchá a položí skrytě před hráče. Následně se postupuje dle předchozí úspěšnosti médií. Kdo na počítadle úspěšnosti nepřesáhl hodnotu 4, tomu se odhalí pouze jedna karta a dle ní si musí vybrat jeden ze žetonů správných a nesprávných odpovědí (z druhé strany jsou očíslovány) a svou odpověď vloží skrytě do své kapsičky. Následně se hráčům umístěným mezi hodnotami pět až sedm odhalí druhá karta a po odhlasování se výše umístěným odhalí i karta třetí. Když mají všichni odhlasováno, vysypou z kapsičky zvolený žeton a odhalí ho. Vítězným návrhem se stává ten, který získá nejvíce hlasů, v případě shody pak rozhodne ten, kdo se dostal nejdále na počítadle úspěšnosti a v případě trvající shody pak nejstarší hráč. Duch následně odhalí, která ze skupin karet je skutečným pachatelem a pokud se duch i vyšetřovatelé shodli, hráči společně vyhrávají hru.
Odhalíte staré tajemství?
Dixit je opravdu příjemná párty hra, ale není pro každého, protože obsahuje málo „hry“. Autoři původní verze vzali hlavní komponentu v podobě velkých surrealistických karet a vystavěli kolem nich odhalování záhady ve hře Tajemnicze Domostwo, kterou k bezmála dokonalosti dotáhla společnost Libellud v podobě Mysteria. Hře je málo co vytknout. Systém se může zdát složitý, ale stačí jedno zahrání a vše do sebe snadno zapadne a odhalí se nadmíru prostá herní mechanika, která ovšem umožňuje skutečně příjemný detektivní a deduktivní zážitek. Hra je navíc asymetrická, leč plně kooperativní, což je opět bezesporu příjemná kombinace, která stále není k vidění tak často.
Herní komponenty jsou úžasné a přidání stěny je mistrovským tahem, který všemu dodává nádech tajemna a přitom prakticky slouží hráči ducha k utřídění komponent a okamžitému přehledu, aniž by musel skrytě listovat kartami a tím zdržovat hru. Některé herní mechaniky byly od předchozí verze doladěny a zasazení i příběh na pozadí je mnohem větší. Navíc si můžete na stránkách vydavatelství najít bezmála hodinový soundtrack s mysteriózní hudbou, již lze pouštět během hry online nebo si ji stáhnout. Díky několika úrovním obtížnosti si hru užijí začátečníci i skupina protřelých hráčů, kteří si po letech společného hraní téměř čtou myšlenky. Mysterium je výjimečná hra pro všechny, kdo rádi odhalují tajemství, pracují společně a nevadí jim přemýšlení v mezích abstrakce a odhadování myšlenkových pochodů ostatních. Když ne přímo koupit, rozhodně doporučuji si hru vyzkoušet, ten zážitek určitě bude stát za to.
1 704 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora