Nakupujte, konzumujte, poslouchejte (recenze)
Kdysi, před dávnými lety, bývala periferní oblast Londýna klidná a líná městečka se nenuceně povalovala kolem dopravních tahů do metropole. Pak, teprve přednedávnem, do nich vtrhl nekompromisní marketing a armády developerů, které je přetvořily na nákupní zóny. Obrovské stánky moderního kultu konzumu od té doby vysávají jako drogy své uživatele a nechávají po sobě prázdné skořepiny. Jakmile zevšední všechna nabízená povyražení, na povrch vyplouvá nespokojenost, frustrace a nuda. Nespokojení lidé začínají prolínat spotřební svět s dalšími touhami, s extází násilí a s maloměstským patriotismem. Chybí už jen krůček, aby se z konzumerismu stal nový společenský řád, který se hrozivě blíží nacistickému režimu třicátých let minulého století. Vítejte v labyrintu lží a brutality!
Království tvé je posledním románem britského spisovatele J. G. Ballarda, který zemřel v roce 2009. Rozhodně nejde o jeho nejlepší dílo, to je třeba bez rozpaků z velkého jména přiznat. Začátek knihy ničím neohromí, tempo se rozběhne až přibližně v polovině, ale po celou dobu se autor nezbaví chladného přístupu k vyprávění. Děj je zasazen do prostředí českému čtenáři poněkud cizímu, podobná nákupní městečka u nás (zatím) nevyrůstají. Celý román je vázán na jedno místo, obchodní středisko Metro centrum, o němž autor vypráví jako o živém organismu. Rozebírá široké spektrum faktorů, které ho utvářejí, stejnou péči ale paradoxně nevěnuje žádnému z protagonistů příběhu.
Jakmile vypukne násilí a autorovi se nabídne příležitost vtáhnout nás intenzivně do konfliktu a na tragických osudech obětí nového řádu demonstrovat pofiderní maloměšťácké hodnoty, svou šanci nevyužije a pevně se drží úlohy neutrálního pozorovatele. Jeho postavy se chovají nepřirozeně a ani hlavní hrdina si nedokáže získat sympatie – bývalý reklamní agent Richard Pearson má charakter neurčitý, formovaný povrchním světem marketingu. Ačkoli je vypravěčem příběhu, autor ho nenechává zaplést do kolize emocí, čímž z něj činí neosobní postavu bez emocí. Dokonce i k objasnění otcovy smrti jej táhne především zvědavost, nikoli cit. Stejně tak matné jsou i ostatní postavy, jejich rozhovory jsou strojené a místy se podobají řízené debatě. Ballarda očividně nezajímají osudy lidí v tomto městě, zajímají ho odosobněné a generalizované síly, které dokáží rozvrátit společnost.
Ke všem výše uvedeným výtkám by Ballardovi příznivci zcela jistě namítli, že takový je autorův záměr a styl a že jádro jeho knih leží jinde, ve výstižném zpracování úseků našeho moderního života, v odhalování jeho povrchnosti. Autorovy myšlenky i (jakkoli sporně) vystavěná kauzalita se otáčejí kolem negativních stránek konzumního životního stylu a Ballard se nebojí být notně kritický. Napadají ho souvislosti, které čtenáře donutí tázat se, nakolik jsou skutečné či nakolik se můžou jednou skutečnými stát. Dokáže sáhnout holou rukou do otevřené rány společnosti a ukázat její nakažené vnitřnosti. I na sklonku života uměl jednoduchými slovy podat trefná přirovnání, která si člověk nadlouho zapamatuje.
Román by mohl mít bez problémů úplně jinou formu, zcela jiné postavy a přitom by stále sděloval to samé. Ballard použil konkrétní životní styl, nechal eskalovat patologické jevy (např. nenávist k menšinám, davové chování, řádění sportovních fanoušků), a výsledkem není nic víc a nic míň než sociologická studie. Na první pohled přemrštěná, ale dokázala vyvolat debatu mezi historiky a sociology o tom, zda podobnost s nacismem je či není schůdná. Ballardova vize v této knize opět stojí za pozornost, nabízí široké pole témat k zamyšlení, z pohledu vypravěčského umění bohužel ale dosahuje naprosto průměrných kvalit.
J. G. Ballard: Království tvé
vázaná, překlad Ladislav Nagy, 320 stran, 349 Kč, vychází 24. září 2012
633 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Vynikající kniha!