(Ne)komiksová nakladatelství: MEANDER
Při pohledu na komiksy vydané česky během několika posledních let zjistíte, že jde o opravdu pestrou a bohatou škálu titulů. Fanoušci, kteří si ještě vzpomenou na dobu, kdy se na našem trhu komiks takřka nevyskytoval, to jistě potvrdí. Na jedné straně tady máme nakladatelství, jejichž produkce je z hlediska komiksových čtenářů ostře sledována a u nichž je komiks buď primárním produktem (Comics Centrum a Crew) či přinejmenším nepřehlédnutelnou součástí edičního plánu (BB/art). Na straně druhé u nás existují nakladatelství, která se v rámci komiksu tu a tam snaží vyhledat skuliny na trhu a u nás doposud nevídaná díla. A právě na druhou skupinu cílí náš nový seriál rozhovorů. Jako třetí jsme oslovili nakladatelství Meander, respektive jeho majitelku Ivanu Pecháčkovou a redaktorku nakladatelství Lucii Michlovou.
Za poslední roky se alespoň okrajově snaží komiksu věnovat i řada nakladatelství, u kterých to doposud nebylo zvykem. Jak ke komiksu přistupuje Meander a podle jaké strategie vybíráte komiksové tituly do vašeho edičního plánu?
Meander vydává komiks v edici PRO EMU už více než deset let, dodnes v ní vyšlo 21 titulů. Český komiks je zastoupený jen třemi komiksy Lucie Lomové – Anča a Pepík (dva díly) a oceňovaným albem Anna chce skočit. Největší zastoupení má komiks francouzský (reprezentovaný zejména uměleckými komiksy Nicolase de Crécyho nebo Emmanuela Guiberta – tetralogie Alanova válka, slavný Fotograf, Profesorova dcera aj.) a – což je celkem kuriózní – argentinský (Liniersovo Macanudo, jemuž v září vydáváme již deváté album). Meander vydává už dvacet let artové knihy pro děti mládež, takže pro nás je ze všeho nejdůležitější výtvarná a grafická podoba knihy, a samozřejmě také příběh, nemá to být něco banálního nebo jen příjemně čtivého. Takže podle toho také si vybíráme mezi zahraničními komiksy – od příběhu, přes ilustrace a grafické zpracování až po papír a vazbu, to vše by mělo být alespoň na takové úrovni jako naše české tituly.
Co vše zvažujete před konečným rozhodnutím vydat konkrétní titul a plánujete při tom práci s autorem či s podobnými tituly i do budoucna?
Co zvažujeme? To věru nevím, je to tak, že se nám album líbí nebo ne a vydáme ho, ať to stojí, co to stojí. Tak tomu bylo např. loni v případě náročného titulu Předstírat je prostě lhát Belgičanky Dominique Goblet, jejíž dvanáct let psaná autobiografická psychologická sonda do dětství s problémovou matkou je asi naším nejzdatnějším počinem na poli komiksu. Autorka přijela do Prahy zahájit svou výstavu u příležitosti vydání alba, jemuž se pak dostalo vynikajících recenzí a dokonce se i prodává.
A k Vaší druhé otázce – vydat úspěšnému autorovi další titul patří k základní mantře každého nakladatele – z toho, že právě kupujeme práva na již desáté Liniersovo Macanudo a nebo na dalšího de Crécyho – Flašinet vidíte, že děláme přesně to, co jiní nakladatelé. Ostatně čtenáři a fanoušci takových autorů, u nás např. Linierse a jeho Macanuda (což jsou kupodivu téměř samí intelektuálové a studenti) se sami dotazují, kdy už vyjde další díl, máme-li mezi nimi větší časové rozestupy
Dovolíte si na současném přebujelém trhu vydat rovněž komiks tzv. pro radost, tedy titul, jenž považujete za tak kvalitní, že nehledíte na jeho komerční potenciál?
V tomto směru jsme asi výjimeční – Meander vydává poměrně malé množství knih ročně, ale po literární i výtvarné stránce velmi vypiplaných a jak už logiky věci u umění vyplývá, drtivá část z nich je bez „komerčního potenciálu“. Krásná kniha, chytrý krásný komiks si nás mnohdy získá, i když je nám jasné, že s prodejem to nijak slavné nebude. V tomto je nám velkou pomocí spolupráce s Francouzským institutem a Argentinskou ambasádou, které přispívají na uhrazení zahraničních práv, na překlad nebo dokonce i na místní vydání.
Můžete alespoň zhruba prozradit, jakou prodejnost mají vámi dosud vydané komiksy či alespoň, které z dosud vydaných titulů patří k nejprodejnějším a čím si to vysvětlujete?
Velkým hitem byly komiksy Anča a Pepík, všemi dětmi oblíbený komiks Lucie Lomové, který vycházel léta ve Čtyřlístku a který je již dlouho vyprodaný, bohužel autorka ale nesouhlasí s dotiskem. Oblíbená, jak jsem říkala, je také argentinská série Macanudo, čtenáři se vysloveně těší na každý nový díl. Ovšem v rámci malého trhu České republiky prodejnost není nijak závratná. Macanudo 1 o nákladu 1400 ks je sice rozebrané, další díly mají ale prodeje tak kolem tisícovky. Jediný komiksový titul, který jsem dotiskla, je slavná de Crécyho Doba ledová – té se prodalo kolem osmnácti set kusů.
Jakými způsoby se snažíte oslovit komiksové čtenáře z pozice nakladatele, jenž není v komiksu dosud tak známý a sledovaný?
Meander je vyprofilovaný na artové knihy pro děti a mládež, ale cílí jimi na celou rodinu – jde nám o společné čtení rodičů s dětmi, dovyprávění lecčehos v knize jen naznačeného, což děláme od samého počátku již dvacet let, ale teprve nyní se tento trend dostal ve světě do módy, a tak jsme si řekli, že v edici PRO EMU rozšíříme čtenářské spektrum i na dospělé, kterým chceme přinášet skutečně to nejlepší ze světového komiksu. Vybíráme z nich originální, umělecky hodnotné komiksy a ty se přes naše mladé čtenáře dostávají do rodin, v nichž naše knížky už dávno mají své místo.
Na jaké tituly se mohou fanoušci v nejbližší době těšit a čím podle vás mohou zaujmout komiksové čtenáře?
Fanoušci Sherlocka Holmese už se velice těší na pokračování originálního francouzského Holmese (Luc Brunschwig – Cecil, díl 1+2 vyšel česky v červnu 2014). Čekáme již jen na to, až vyjde čtvrtý svazek ve Francii – potom vydáme opět dva díly dohromady zase ve skvělém překladu Richarda Podaného. Dále to bude pokračování příběhů československých legionářů v Rusku SVOBODA! z pera Pendanxe a Krise. Těšit se můžete samozřejmě také na další alba série Macanuda – jubilejní Macanudo 10 plánujeme na jaro 2016.
Související články:
(Ne)komiksová nakladatelství: PASEKA
(Ne)komiksová nakladatelství: DOKOŘÁN
1 135 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora