Nervy drásající hra o život? (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 20 Září 2016 14.30

Při pohledu na dosavadní letošní filmové premiéry musí každý fanoušek sci-fi uznat, že rok 2016 nebude pro žánrové příznivce zrovna nadprůměrný co do počtu pamětihodných premiér. Pokud totiž ze seznamu vyškrtneme komiksové adaptace a mládežnické spektákly, zbyde nám staroškolský Star Trek: Do neznáma, nudný Den nezávislosti: Nový útok, akční bolehlav Hardcore Henry a slušně přijatá Ulice Cloverfield 10. Do konce roku se sice můžeme těšit na vskutku slibné Příchozí a snad si smlsneme i na Rogue One: Star Wars Story, ovšem i tak je to dosti bídná bilance. Ve škatulce žánrových filmů tak zbývá spousta místa a člověk z nudy vyrazí i na thriller Nerve: Hra o život, jakousi moderní variaci na Běžícího muže, a to i přes varovné zaměření na mladší diváky…

nerve-poster

Jsou mladí, neklidní a sexy. Sdílí každý svůj zážitek prostřednictvím fotek a videí, čímž definují novou společenskou normu spojenou s vršením počtu lajkujících uživatelů. Uctívaným velikánem dějin je pro ně nanejvýš ten bezejmenný frajer, co dal konečně kameru na přední stranu telefonu. Vycházejme z předpokladu, že taková je dnešní mládež, film Nerve: Hra o život do tohoto obrazu dosazuje hru NERVE, která hráčům předkládá výzvy, za jejichž splnění inkasují peníze, které do hry přinášejí platící diváci. Je nabíledni, že úkolem hráčů není důkaz Riemannovy hypotézy, ale třeba líbání cizího člověka nebo špulení holého zadku na veřejnosti. Průběh plnění úkolů účastníci sdílí přes chytré telefony a o další úhly kamery se postarají všudypřítomní diváci, kteří se v hloučcích vyskytují na závodní dráze.

Emma Robertsová jako nevinná Vee se snahou dokázat kámošce, že i ona je odvázaná a nad věcí, a Dave Franco jako ten vysněný kluk na motorce táhnou úspěšně celý film na úrovni romance se slušnou dávkou adrenalinu. Po úvodním roztomilém škádlení se hra postupně přiostřuje a na pořad dne přicházejí otázky spojené s herním exhibicionismem. Co je člověk ochoten udělat pro peníze? Jaké jsou v dnešní době hranice soukromí? Jak internet anonymitu dává a bere? V tu chvíli ovšem do hry vstupuje filmový scénář, jenž je nejspíš jen částí problému, protože film byl natočen podle stejnojmenného románu americké autorky Jeanne Ryanové. Ať už v knize samotné, nebo až v adaptovaném scénáři, někde v těchto místech se zkrátka vytratil zdravý rozum.

Po pár minutách divák zjišťuje, že NERVE není jen sérií výzev bavících znuděnou omladinu, jedná se hlavně o soutěž s nejasnými pravidly, do níž lze naskočit v předvečer velkého finále a přesto zabodovat. Sled událostí je zřejmě řízen komunitou, i když je jasné, že nikdo z kolemjdoucích není takové organizace a plánování schopen. Po ulicích New Yorku se producírují zakuklení diváci, kteří o 11. září nemají zjevně ponětí. Všechno to vypadá, jako by za tím vším bylo něco víc. Jenže tohle není a ani nechce být Hra v režii Davida Finchera.

Pomyslnou korunu snímku nasazuje starostlivá Veeina matka, jednoznačně nejstarší členka hereckého souboru (třiačtyřicetiletá Julliete Lewisová), která celý film jen sleduje chaotický pohyb peněz na svém účtu, přičemž v závěru shledává, že ty dnešní děti jsou opravdu šikovné. Naivní tečka za dynamicky natočenou jízdou je bohužel tou nejbolestivější ranou, kterou mohlo Nerve dostat. Varovný ukazováček vztyčený téměř celou stopáž se náhle vystřídá s prostředníčkem a změní hlavní poselství na prostý fakt, že nejdůležitější je zůstat v pohodě. Kdybyste vzali seriál Super drbna a přidali do něj Facebookem inspirovanou akci, dostali byste něco jako Nerve: Hra o život. Vzájemná chemie ústřední dvojice vytahuje zejména první polovinu filmu na úroveň příjemné podívané, stále jde ale jen o povrchní zábavu a žádný youtuberský Requiem za sen se tak bohužel nekoná.

Nerve: Hra o život

USA, 2016, 96 min

režie Henry Joost a Ariel Schulman