Ocenění

Déšť, jenž trval čtyřicet dní a čtyřicet nocí (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 18 prosince 2014 17.10

Apokalypsa se nezadržitelně blíží. Všichni, kteří na arše mají být, už na ní jsou. Noe se svou rodinou stojí tváří v tvář celému lidstvu. Strhla se finální bitva a strážci brání archu. Přichází třetí čtvrtina komiksu Noe pojmenovaná Čtyřicet dní a čtyřicet nocí, který u nás vydává nakladatelství Mladá fronta. Jak už bylo předtím zmíněno, jedná se o komiksovou adaptaci první verze scénáře k filmu Noe Darrena Aronofskeho. Ten spolu s Ari Handelem adaptoval příběh o biblické potopě světa a staviteli archy, jenž má za úkol očistit celé lidské pokolení. Noe, který svým pevným postojem připomíná spíše náboženského fundamentalistu, než vykonavatele dobra, se postaví nejen všem lidem, ale i svým blízkým. Přichází bouře a s ní i nekonečné přívaly vody, které mají z povrchu zemského spláchnout vše zkažené a nečisté. Přežijí jen ti, kteří byli na archu přizváni. Pro zbytek nebude záchrany…

Noe stojí na své arše a sleduje boj před ní. Strážci mají za úkol nepustit nikoho na palubu, která znamená záchranu. A zbytek zkaženého lidstva se tam samozřejmě mermomocí snaží dostat. Kdo by se taky divil, když bojují o přežití… Bitva zuří ukrutnou silou a ani pro jednu ze zúčastněných stran není cesty zpět. Strážci archy, jacísi deformovaní obři, nasazují své životy. Postupně však odpadávají, aby jejich zářící duše vzlétly vstříc k nebesům. Stvořitel je povolává zpět k sobě a odpouští jim. Vykoupili se ze svých hříchů. A venku prší čím dál silněji. Veliké kapky pleskají o stěny připravené archy. Blesky křižují oblohu a bouře nehodlá končit. Nastal ten čas…

„Ten den se provalily všechny prameny obrovské propastné tůně

a nebeské propusti se otevřely.

Nad zemí se strhl lijavec a trval čtyřicet dní a čtyřicet nocí.“

(Genesis 7:11-12)

Úvodní scéna třetího dílu je famózně zpracována kreslířem Niko Henrichonem. Noeho čekání na příchod deště a následná bitva se obejdou beze slov. Přesto naprosto přesně víte, co se odehrává nejen na scéně, ale rovněž v myslích zúčastněných. Nejen samotná kniha svým formátem připomíná evropské komiksové publikace, ale i kresba samotná evokuje mistry evropského komiksu. K zaoceánskému mainstreamovému stylu má Henrichon přece jen poněkud dál. Díky vlasatým rekům ve starodávné garderobě bojujícím o budoucnost světa si určitě vzpomenete třeba na populárního Thorgala. Zjevem Strážců a použitými barvami mi pak práce kanadského kreslíře zlehka připomíná dalšího Evropana, Francouze Nicolase de Crécyho. Vizuální stránka komiksu se mi líbí mnohem více, než její pozdější filmové zpracování. Lépe odpovídá biblické atmosféře, byť ani na stříbrném plátně to z hlediska vizualizace nebyl žádný propadák. Ovšem co se týče třeba takového ztvárnění strážců, tady jdou všechny body Henrichonovi. Stačí jen vzpomenout na pochybné filmové kamenožrouty a musí být jasné, o čem mluvím. Výborná je také kreslířova práce s barvami. Na začátku při boji o archu máte parádně navozenou pošmournou atmosféru blížící se kruté bouře. Obrázek, kde bouře naplno propukne, pak působí jako fotka z kosmu. Naopak obrázky zevnitř archy mají absolutně jinou atmosféru a přinášejí tajemné přítmí. Je skoro hmatatelně cítit, že venku se dějí běsy a prostory osvětlují jen odlesky plamenů. Třetí kreslířova tvář se projeví v místech, kdy Noe vypráví příběh o stvoření světa. Tady se dočkáme vesměs celostránkových obrazů, které si vůbec nezadají s ceněnými malířskými mistry.

Komiksová verze příběhu o potopě světa prostě baví. Fantaskní vize autorů se do příběhu jemně vkrádají a ten je pomalu nasakuje jako houba. Karty jsou rozdány naprosto přesně. Na jedné straně stojí Noeho rodina a na straně druhé zbytek lidstva, který nese na bedrech své hříchy. Veškeré jeho zlo je jakoby vetkáno do tváře jediného muže. Vládce barbarských kmenů, Akkada. Jako průsečík toho všeho je pak samotný Noe. Muž, který díky svému poslání a zásadám může na jedné straně očistit lidský rod a na straně druhé ztratit všechny své blízké. Tuhle hru rozehráli autoři výborně a přiznávám, že se těším na uzavření této tetralogie. A to i přes to, že jsem viděl filmovou adaptaci.

Noe 3: Čtyřicet dní a čtyřicet nocí

scénář Darren Aronofsky a Ari Handel, kresba Niko Henrichon

vázaná, překlad Lucie Šavlíková, obálka Niko Henrichon, 64 stran, 249 Kč, vydala Mladá fronta

Související články:

Noe 1 – Noe nejen na stříbrném plátně, ale i v komiksu (recenze)

Noe 2 – Den, kdy přišla potopa (recenze)

A po nás přijde potopa… (recenze)

1 732 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.