Stvořte si vlastní civilizaci! (recenze)
První česky lokalizovaná desková hra Sid Meier’s Civilization vyšla v roce 2010 a s deseti tisíci vyrobenými kusy se jednalo o značný úspěch. Hra šla poměrně do hloubky a tomu odpovídala i komplexnost a délka pravidel, což jistě potěšilo mnoho zkušených deskoherních stratégů, na druhou stranu to ale také odradilo řadu příležitostnějších hráčů, pro které mohla být hra příliš náročná. Také to byl jeden z důvodů vydání nové Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit, která je jak herně, tak i po stránce pravidel o poznání jednodušší, nicméně rovněž méně komplexní a oproti předchozímu dílu citelně postrádá atmosféru původní předlohy…
Krabice Nového úsvitu má standardní FFG rozměry. Úložiště pro všechny komponenty, a že je jich ve hře poměrně dost, obstarává pouze centrální „díra“ a dvě zarážky na kartičky. Pokud chcete mít v komponentech pořádek a přehled, určitě si tedy připravte dostatečný počet gumiček a uzavíratelných sáčků. Karty i komponenty jsou vyrobeny kvalitně a opatřeny krásnou grafikou, která společně s hexagonovým upořádáním mapy vychází z pátého pokračování počítačové Civilizace. Rovněž plastové komponenty jsou kvalitní a zdařilé.
Pravidla jsou na rozdíl od původní SMC odlehčená, ale i tak dají před prvním hraním vcelku zabrat, zvláště kvůli několika sporným místům, jež se dají bez předchozí znalosti hry vyložit hned několika způsoby. Všechna se však postupně objasní při hře. Mapa je variabilní, a tak si ji hráč může poskládat dle doporučení v pravidlech a po zvládnutí herních mechanik i dle své chuti, což samozřejmě přispívá k větší variabilitě hraní. Od minule kvůli tomu ovšem zmizel prvek objevování mapy. Hráči mají na výběr několik karet národů, které do jisté míry ovlivňují směr jejich hry. Určují totiž řazení jádra celé hry, tedy karet pokroků, kterých je celkem pět druhů (ekonomické, vojenské, kulturní, vědecké a průmyslové) hned ve čtyřech úrovních.
Sílu a efekt pokroku určuje jeho úroveň a především jeho pozice na liště zaměření, na níž se každá karta po svém použití přesune na začátek. Zbytek karet se pak posune o pozici výš. To je hlavní mechanismus hry, díky němuž budete na mapě získávat vliv, stavět města, bojovat s nepřáteli, vysílat karavany, a hlavně plnit úkoly vedoucí k celkovému vítězství. Bojový aspekt obstarávají souboje samotných hráčů, ale také náhodně se na mapě pohybující skupinky barbarů. Samotný soubojový systém je skutečně jednoduchý, k úrovni terénu obránce a síle vojenské karty útočníka každý přičte hod kostkou…
Oproti původnímu SMC se Nový úsvit zjednodušil, nicméně za cenu jisté ztráty původní atmosféry. Komplexnost mechanik byla nahrazena prostým systémem karet pokroku, který je ovšem zábavný a přispívá k rychlejšímu tempu hry. Nestalo se, že by se kdokoli začal kvůli dlouhým tahům spoluhráčů nudit, což je u podobného typu her takřka obvyklé. Pokud od hry neočekáváte skutečně komplexní strategický zážitek na celé odpoledne, pak je Civilization: Nový úsvit skvělou volbou, zvláště pro méně zkušené hráče, své si ale najde každý.
Civilization: Nový úsvit
Design hry: James Kniffen
Pro 2 až 4 hráče od 14 let s dobou hraní kolem 60 a víc minut
1 295 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora