Orbital: Poctivá komiksová space opera (recenze)
Nová dávka Modré Crwe vám tentokrát vlije do žil akční vesmírné dobrodružství dle nejlepší tradice frankofonního komiksu. Belgický scenárista Sylvain Runberg a francouzský kreslíř Serge Pellé se představují ve své doposud nejznámější komiksové sérii, space opeře Orbital. Ta bývá často přirovnávána k zásadnímu opusu evropského sci-fi komiksu, sérií Valérian et Laureline, kterou budete nejspíš znát pouze díky nedávné filmové adaptaci režiséra Luca Bessona. Poprvé se Orbital objevil v roce 2006, sklidil poměrně nadšené ohlasy, především však dokázal, že po komiksové fantastice tohoto typu je mezi fanoušky stále hlad. Otázkou je, zda jde o působivý komiks i o více než deset let později…
V rámci tradice jsou čtenářům devátého svazku edice Modrá Crew servírována první dvě alba, která původně vyšla jednotlivě. V úvodních Jizvách se v krátkosti seznámíme se společenskou situací, vše začíná v Praze 24. května 2278, tedy dnem, kdy má být lidské pokolení po dlouhotrvající válce přijato do intergalaktické organizace. Seznamujeme se s hlavním hrdinou Calebem, toho času ještě dospívajícím chlapcem. Spolu se svou sestrou přihlíží oné slávě, jež má změnit dějiny pozemšťanů jednou provždy. Myšlenka galaktického míru a vzájemné pomoci chlapce osloví natolik, že o několik let později vstupuje do speciálních jednotek Interplanetární diplomatické organizace, jejímž cílem je zajistit společenskou i politickou stabilitu vesmíru. Úkol to rozhodně není jednoduchý, neboť různé druhy mezi sebou válčily po dlouhý čas. Lidé ještě nezapomněli na množství krve prolité v boji s mimozemskými druhy a ze stejného důvodu samozřejmě nemají ostatní obyvatelé Galaxie lidstvo zrovna v lásce.
Caleb je zařazen do dvoučlenného diplomatického týmu spolu s Mézoké Izzuou, občankou Sandžaru a příslušnicí druhu, jenž byl pozemšťany v minulosti napaden. V takto výbušném vzájemném vztahu jsou oba agenti vysláni na svou první misi na planetu Upsall, kde si lidé násilně přivlastnili určité území a postavili zde kolonii pro důlní těžbu. Původním obyvatelům – lidu Džavlodů, to přirozeně příliš po chuti není, ale šlo o mnohem mírumilovnější rasu než uzurpátoři, a tak tiše ustoupili. Časem však mezi nimi sílí hlasy volající po nápravě křivdy. Toho času se na Upsallu dostala k moci opozice, které má mnohem striktnější postoj než jejich předchůdci. Došlo i k několika drobnějším konfliktům mezi znesvářenými druhy a nyní hrozí, že se celý spor přetaví do válečného konfliktu. A právě tomu mají Caleb spolu s Mézoké zabránit. Zda a jak se jim to podaří už popisuje druhý díl nazvaný Trhliny, v němž se dočkáme dramatického vyústění první mise obou našich hrdinů.
Lidstvo stíhané i v budoucnu stejnými problémy…
Sylvian Runberg je scenáristou kupříkladu sérií Kookaburra Universe, London Calling, Hammerfall nebo nedávné adaptace severské kriminální série Milénium. Rozhodně mu tak není vlastní pouze jeden žánr, naopak se vedle sci-fi věnuje rovněž thrilleru, hororu, historickým eposům, ale i politickým a společenským dramatům. Kreslíř Serge Pellé vystudoval výtvarnou školu a následně se živil kreslením reklamy, pracoval pro divadlo či výrobce počítačových her, angažoval se rovněž jako výtvarník pro televizní seriál. Než se dostal k Orbitalu, sérii, která se pro něj stala osudovou, spolupracoval se scenáristou Thomasem Mosdim a vytvořil také vlastní komiks Le Grand Chambardement. Do kreslení Orbitalu vkládá lásku ke starým sci-fi filmům, jimiž se ve své tvorbě nechává často inspirovat. Jeho styl je věrný tradici evropské komiksové školy a lze ho charakterizovat jako směs Enkiho Bilala a Enrica Mariniho.
Úvodní alba Orbitalu působí až nečekaně svěže a nadčasově. Může za to především fakt, že zde popisovaná společensko-politická situace je poměrně realisticky vykreslena a především se příliš neliší od současné situace v Evropě. Nad zdánlivým poklidem visí hrozba nacionální radikalizace, rasismu, xenofobie a terorismu, což ve výsledku tvoří hutnou, tíživou a napjatou atmosféru. Nechybí ani tradiční prvky space opery – akce a vesmírné dobrodružství, což ještě obohacuje napjatý vztah mezi dvojicí hlavních postav. Palčivé problémy současného lidského světa jsou přeneseny na odlehlou planetu, která se tak ani nezdá být příliš vzdálená. Pozemšťané jsou zde paušalizování do role prospěchářských barbarů, kteří se za prosazení svých cílů nebojí prolít potoky krve. Caleb tak ve výsledku působí jako anomálie snažící se změnit jejich smýšlení. Teoreticky vyspělá lidská civilizace je vykreslena jako primitivní společnost Třetího světa ve střetu s těmi, jimž je tzv. lidskost bližší než samotným lidem.
Jistě, Orbital není v rámci svého žánru nijak originálním komiksem, na druhou stranu tvůrci pracují s obvyklými prvky s umem a bez pocitu stokrát omletých klišé. Pro fanoušky vesmírné science fiction je tak Orbital možnou cestou k modernímu frankofonnímu komiksu bez složitostí, jež by na ně mohly číhat v žánrové příbuzném Jodoverzu. Dobrodružné komiksové SF u nás navíc nevychází tolik, abychom snad mohli Orbital přehlížet. Komiks nabízí čtivý příběh bez hluchých míst a lapsů, to vše s kresbou, která si vás dokáže s přibývajícími stránkami lehce podmanit vyobrazením cizích světů a rozmanitých mimozemských ras. Pokud vám to zní zajímavě, pak směle do Orbitalu…
Modrá Crew #09: Orbital (1–2)
scénář Sylvain Runberg, kresba Serge Pellé
brožovaná, překlad Richard Podaný, obálka 112 stran, 249 Kč
1 646 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora