Orbital – boj za mír pokračuje… (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 26 Březen 2019 11.45

V minulé Modré Crwi se čtenářům představila sci-fi série Orbital a spolu s ní i ústřední hrdinská dvojice Caleb Swany a Mézoké Izzuo, členové speciálních mírových jednotek Interplanetární diplomatické organizace. Ti se v duchu tradice, kterou ediční řada představuje, v nedávném desátém sešitu společně vracejí, aby nám ve dvou původních albech představili svá další dobrodružství nesoucí se v duchu klasické space opery. I tentokrát se nám dostalo samostatného příběhu rozděleného do dvou částí. Belgický scenárista Sylvain Runberg a francouzský kreslíř Serge Pellé hned napoprvé ukázali vrozený cit pro subžánr, a tak bylo očekávání vysoké…

Orbital2-obalka

V původních knihách nazvaných Nomádi a Zkáza se podíváme na Zemi budoucnosti, kde se připravuje meziplanetární obřad, při němž by měla být zpečetěna mírová smlouva mezi donedávna znepřátelenými pozemšťany a Sandžary. Těsně před obřadem se však na planetě objeví galaktičtí kočovníci Rapakhunové a díky jejich nevybíravým uzurpátorským manýrům hrozí, že nastolené křehké příměří vezme rychle za své. Nepříjemný konflikt vzniká v okolí Kuala Lumpuru, kde si galaktičtí nájezdníci proti sobě poštvou místní komunitu rybářů. Na zvláštní misi, jež má třaskavou situaci uklidnit, vlastně nemůže být vybrán nikdo jiný než tým složený ze členů obou donedávna znesvářených ras. Stejně jako v minulém příběhu se i ve volném pokračovaní pohybujeme na hraně křehkého míru, přičemž se před námi otevírá komplikované politické pozadí plné meziplanetárních intrik. V podobné situaci je zřejmé, že úsilí pozemšťana Swanyho a sandžarky Mézoké nikdo není příliš nakloněn, i když nejde o nic menšího než o nastolení intergalaktického míru.

V prvním Orbitalu byly precizně nastíněny kulisy a rozdány role, kýženého prohloubení charakterů jsme se v pokračování bohužel nedočkali. Dokonce i politické intriky jedou v prvoplánovém módu černá / bílá. Sylvain Runberg se sice snaží vše náležitě rozvinout, vedle až příliš rozmáchlého popisu konfliktu se ale vzmůže pouze na přidávání postav a dalších inteligentních vesmírných druhů. U Caleba můžeme alespoň ocenit vzpomínkové pasáže z dětství, které jsou do celkového děje vhodně zaneseny, ovšem u jeho kolegyně Mézoké se nám dostavá opět jen kusých informací, které na sebe sama prozradí. Její postava tak nejen díky neustále zahalenému obličeji zůstává až příliš tajemná a odměřená. Jde jistě o tvůrčí záměr, nicméně kvůli němu čtenářům k srdci příliš nepřiroste. Nebyl by to snad ani takový problém, kdyby její chování nebylo až přespříliš předvídatelné. Ve druhém svazku je z ní spíše nudný mravokárce než hrdinka, se kterou bez váhání vyrazíte do akce.

Orbital2-ukazka

Zatímco první svazek byl akční dobrodružnou space operou, „dvojka“ je na akci a svižné tempro až příliš chudá. Naštěstí Serge Pellé svým nezpochybnitelným talentem nejednou zachraňuje Runbergovu misi. V místech, kde jsou některé dialogy až příliš ploché, se vizuální dojem dere do popředí a odvádí pozornost čtenáře k tomu lepšímu, co se na jednotlivých stránkách nalézá. Kreslířova vize budoucnosti, ať už z pohledu architektonického či technického, stejně jako všudypřítomné kulisy s klasickými futuristickými motivy z oblasti space opery a military SF, nemají daleko k dokonalosti a evokují ve čtenáři nejednu filmovou sci-fi klasiku, což sám Pellé jako inspirační zdroj své práce nepokrytě přiznává. Tento aspekt Orbitalu musí snad všechny fanoušky vědecké fantastiky bavit, přestože závěr druhého příběhu může přinést jisté zklamání. Na to, jak velká hra byla totiž předtím rozehrána, vyznívá ve výsledku vcelku fádně. Desátá Modrá Crew má prostě jisté neduhy, na druhou stranu to rozhodně není důvod, proč bychom snad měli sérii Orbital zatratit.

Modrá crew #10: Orbital 3 a 4

scénář Sylvain Runberg, kresba Serge Pellé

brožovaná, překlad Richard Podaný, obálka 120 stran, 249 Kč