Docela jiný Andrzej Pilipiuk (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 27 Listopad 2015 11.30

Andrzej Pilipiuk se zaslouženě řadí k ikonám polské fantastiky, která si svou přetrvávající popularitu dokázala obhájit i v našich zajímavými domácími i zahraničními tituly doslova překypujících luzích a hájích. Polský mistr je u nás znám díky trilogii Sestřenky či románu Upír z činžáku, ale především kvůli bláznivým dobrodružstvím věčně nalitého amatérského exorcisty Jakuba Vandrovce. V nedávno publikované knize Cesta do Nidarosu otevřel zcela novou sérii Oko jelena, která původně začala v Polsku vycházet již v roce 2008 – a překvapivě v ní o populárním vymítači skutečně není ani slovo (pokud tedy nepočítáme zadní stranu obálky).

Jeleni-oko-01

Cesta do Nidarosu představuje Pilipiuka v jiném světle, než jsme byli zvyklí z předešlých děl. Jeho autorský styl je stále zřejmý, avšak na rozdíl od příběhů Jakuba Vandrovce zde hraje na vážnější notu a na rozdíl od Sestřenek v úvodním románu série prozatím nepřináší silné a složité charaktery. Naštěstí stále dobře ví, jak pracovat se slovy a budovat příběh, a tak není vůbec na škodu, že se rozhodl pokusit o něco docela jiného než doposud. O svých kvalitách ostatně čtenáře přesvědčí hned v úvodu, kdy mu k posouzení předkládá vědeckofantastický motiv o zničení Země a záchraně lidského vědění podivným mimozemšťanem, jenž přemístí celou polskou národní knihovnu (a to i s přebaly – vlastně jediný větší vtípek, kterého se čtenáři dostane).

Díky shodě náhod se do víru dění přichomýtne i hlavní hrdina, učitel Marek. Vyjedná si s mimozemšťanem spolupráci, díky které se zachrání, a celý příběh se jako mávnutím kouzelného proutku promění v klasickou historickou fantasy odehrávající se v 16. století. Právě do této doby je Marek přenesen s úkolem najít Oko jelena – věc, o níž nikdy neslyšel a o níž ani netuší, kde by se mohla nalézat. K ruce dostane mladou polskou šlechtičnu z 19. století a výprava za dobrodružstvím může začít. Ovšem nebyl by to Pilipiuk, aby čtenáři nenabídl něco navíc. V tomto případě je to druhá dějová linka představující dvojici hrdinů snažících se zachránit jméno a funkci hanzovní společnosti. A přestože se obě linie doposud neprotnou, je zřejmé, že k tomu časem dojde.

oko_jelenia

Úvodní díl série představuje klasický otvírák, v němž se čtenář dozví co, kde, jak a proč, ale na nějakou větší akci si ještě musí počkat. Mohlo by se zdát, že v dnešní době už klasický mustr pošleme hrdinu na dobrodružství nemůže fungovat, jenže Pilipiuk toto klišé zdárně oživil přidáním přitažlivých žánrových prvků, zkušenou prací s jazykem a příběhem či zajímavými lokalitami. Když už jsem práci s jazykem a příběhem zmínil, je třeba dodat, že se autor díky většímu rozsahu více rozepisuje a nabízí čtenáři poutavé popisy a zajímavé kličky, v nichž naplno využívá vědomosti o historii a dějinách nejen své země (pracoval jako archeolog). Postupným dávkováním vysvětlujících pasáží a zvratů se mu daří vzbudit zvědavost na další díly, které, doufejme, na sebe v českém překladu nedají dlouho čekat.

Cesta do Nidarosu vychází v klasickém stylu nakladatelství Laser-books, tedy s poutavou obálkou navozující správnou atmosféru fantasy dobrodružství, s pečlivým překladem Roberta Pilcha a s neméně pečlivými korekturami Heleny Šebestové. K celkovému zpracování nemám nejmenších výhrad, jen snad zvolený papír mohl mít trošku větší gramáž, což je ale detail, který nemůže pokazit příjemný dojem. Andrzej Pilipiuk svým čtenářům nachystal zajímavý příběh, který hraje více na notu epické historické fantasy. Veškeré ingredience autor zapracoval s lehkostí sobě vlastní, a čtenář se tak v závratné směsi fantasy, nanobotů a dalších propriet nijak neztrácí. Ačkoli se nejedná o knihu převratnou, nijak neurazí a pravděpodobně ji přečtete na jeden zátah a budete s chutí očekávat pokračování.

Andrzej Pilipiuk – Cesta do Nidarosu

brožovaná, překlad Robert Pilch, obálka Pavel Zareba, 304 stran, 289 Kč