Piñeirův pád vstříc úspěchu? (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 9 Březen 2016 8.30

R.J. Piñeiro se českému čtenáři představuje románem plným akce, výbuchů a konspirace. Pád se opírá o aktuální fenomén skoků z výšek na okraji vesmíru a zbytek doplňuje hackerskými kouzly, trochou vědeckofantastických vizí, špetkou sexu a především řádnou porcí přímočarého příběhu, v němž se na brzdu šlape jen zcela výjimečně. Výstup ke Kármánově hranici, do výšky jedno sto kilometrů nad Zemí, a následný skok zpět do atmosféry je jen slibným začátkem následujících událostí. Z pohledu hlavního aktéra celé podívané, bývalého člena jednotek SEAL Jacka Taylora, se velkolepý pád po pár minutách začne odvíjet podezřelým způsobem a na pomezí právě probíhající bouře se najednou všechno zlomí. Jackova žena Angela v operačním středisku nevěřícně sleduje, jak její manžel na monitorech právě zmizel, ovšem Jack padá dál…

Pad_obalkaAmerický autor s kubánskými kořeny napsal v průběhu více než dvou desetiletí sedmnáct knih s názvy jako Y2K, Spyware, Firewall nebo Cyberterror. Autorovy náměty tedy zahrnují fungování tajných služeb či využívání a zneužívání superčipů, nanotechnologií, zbraní a hackingu. Takřka vždy jsou jeho hrdinové nuceni čelit padouchům prahnoucím po ovládnutí světa nebo poblázněné umělé inteligenci toužící po vyhlazení celého lidského rodu. Dle zahraničních ohlasů je Piñeiro v rámci žánru zdatným rutinérem, což dokazuje i svým prozatím posledním románem inspirovaným činem Felixe Baumgartnera. Ačkoli je Pád složen z mnoha ingrediencí, speciálním skafandrem počínaje a kvantovou fyzikou konče, výsledek drží pohromadě a není směšný. Podle informace na přebalu knihy se dokonce připravuje televizní seriál, který by při náležitém zafinancování mohl být velice efektní.

Příběh je rozdělen na dvě rovnocenné dějové linie, kde v jedné zaujme vedoucí úlohu Jack, jenž se většinou nesnází musí buď prostřílet, nebo proplížit, zatímco v té druhé se vedení chopí Angela, jejíž hackerská minulost jí dopomůže k průnikům do neproniknutelných databází. Jackova cesta za odhalením podstaty jeho současné situace je díky zvolenému přístupu k věci podstatně přímočařejší. Ke slovu se dostávají zbraně různých kalibrů, kontaktní lámání kostí a neotřelé metody námořních jednotek. Hackerská Angela volí o něco poklidnější postup, protože podstata jejího úspěchu tkví v mravenčí práci u počítače. Z obou se však stává štvaná zvěř a jsou nuceni k neustálým přesunům, protože jejich protivníci si k nim klestí cestu všemi dostupnými prostředky a neštítí se ničeho. Díky častým změnám prostředí a přeskakování mezi dějovými liniemi si příběh udržuje dynamiku a napětí. Navíc jakmile se ke slovu dostane moderní technika, což se stává často, Piñeiro přispěchá s odborným výkladem nepřesahujícím rozsah odstavce z populárně-vědeckého magazínu. Jedná se většinou o příjemné oživení a děj nijak neztrácí na tempu, které je pro tento žánr zásadní.

Obvykle, když se autoři pustí do vod nekontrolovaného hackerství, to dopadne v lepším případě úsměvně, v případě Dana Browna až trapně, Pád se ale drží hesla méně je více, nejde nijak do detailů, v důsledku čehož působí nabourávání systémů uskutečnitelně. Angela v mnohém připomíná Lisbeth Salanderovou z trilogie Milénium – je extratřídou přes počítače, jezdí na motorce a má za sebou pohnutou minulost. Jack je naproti tomu neohrožený akční hrdina, který čelí nebezpečí v horních vrstvách atmosféry stejně dobře jako pod vodou. Zde bych rád podotknul, že nějaký čas nechci slyšet o použití mrkání pro zostření vidění, což je obrat, jehož si zde čtenáři užijí do sytosti. Smysl pro humor je románu rovněž docela cizí, přestože prostoru pro vtipné momenty je zejména ze začátku víc než dost. S přibývajícími stránkami ovšem román ukáže i svoje zuby a začne téct krev. Oba nemilosrdní a urputní záporáci jsou si vcelku rovni co do umění zneužívání moci, ale co do krutosti má jeden z nich přece jen navrch. Pro některé čtenáře bude jeden z vypjatých okamžiků asi skutečně přes čáru, za sebe mohu říct, že autor mohl ve jménu uvěřitelnosti na pilu přitlačit daleko víc.

Pád nenabízí nějaký zvlášť sofistikovaný pohled do vztahu mezi Pentagonem a NASA, není ani kritickou sondou do chování mocných nebo společnosti. Jde spíše o přehlídku umně promíchaných stereotypů oživených vstupem mnoha vědeckých detailů v prostředí slunné Floridy. Je také netradiční akční romancí, která se drží hesla SEAL: Jediný snadný den byl včera!

R. J. Pineiro: Pád

vázaná, překlad Dana Chodilová, obálka Emil Křižka, 408 stran, 359 Kč