Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky: Návrat do budoucnosti

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 27 Leden 2012 9.35

Pokud jsme v předchozích článcích zmiňovali Nový Hollywood jako líheň nastupující generace filmařů, opomněli jsme jméno dalšího z tvůrců spojených se Stevenem Spielbergem. Fantastika osmdesátých let ve velké míře infiltrovala televizní vysílání, stále výrazněji se prosazovala žánrová tvorba původem z Japonska a pozornost na sebe v seriálech Transformers či Knight Rider začala strhávat auta budoucnosti. Audiovizuální fantastika se tak rozvinula do subžánrů a přestala být jen vesmírnou taškařicí. Nový Hollywood znovu a moderně pojal nejen dobrodružný žánr, nastavil další možné koncepty mimozemských ras, obnovil zájem o monstra z pravěku a stvořil mnoho kultovních snímků. Mezi nimi se i přes relativně nízký rozpočet neztratil ani příběh s tématem cestování v čase. Premiéru měl snímek Návrat do budoucnosti.

Po zázračném roce 1982 (Barbar Conan, Blade Runner, Věc, E.T. mimozemšťan, Tron) bylo opravdu těžké zaujmout žánrového diváka. A jak už to bývá, nechybělo mnoho a film Návrat do budoucnosti (Back to the Future, 1985) nebyl nikdy natočen. Díky krátkometrážním snímkům si talentu Roberta Zemeckise všimnul Steven Spielberg a nabídl mu profesní podporu. Na scénář, ve kterém se do středoškoláka budoucnosti zamiluje jeho vlastní matka, mnoho lidí nesázelo. Studio Disney ho například odmítlo s odůvodněním, že tento typ zápletky pro jejich značku „není vhodný“. A ve chvíli, kdy se Robertu Zemekisovi konečně podařilo najít producenta, se musel vyrovnávat s velice nízkým rozpočtem. Snímek naštěstí nepatří mezi díla, která by stála na složitých tricích. Stěžejní byl pro něj především precizně napsaný scénář, který se v současné době dokonce dává za příklad v amerických filmových školách.

Nízký rozpočet, se kterým se tvůrci potýkali, se ovšem odrazil i na kulisách a minimálním množství speciálních efektů. Snímek je plný odkazů i narážek na historii, audiovizuální fantastiku i politickou situaci své doby. Tento fakt by mohl mít negativní roli na aktuálnost filmu, ovšem opak je pravdou. I přes svou zdánlivou nenápadnost se po svém uvedení stal hitem a katapultoval Roberta Zemeckise mezi elitu Hollywoodu. Snímek získal Oscara za zvukové efekty a několik nominací, mezi kterými nechybí i ta za nejlepší scénář, a pro mnohé fanoušky se stal skutečně kultovní záležitostí. Pozoruhodná je především propracovanost zápletky, odkazů i svěžest vyprávění, která nezestárla. Lapálie Martyho, který se snaží dát dohromady své rodiče za pomocí šíleného vědce v podání Christophera Lloyda, se divákům zalíbily.

Úspěch teenagera Martyho (Michael J. Fox) si vyžádal další filmová pokračování. A tak se hlavní hrdinové podívají nejen na divoký západ, ale i do budoucnosti a zachraňují, co se dá. Produkce se ujal opět Steven Spielberg a Robert Zemeckis snímky režíroval. I když už tolik nepřekvapily, oba filmy si udržely přízeň diváků. Na motivy trilogie potom vznikl i animovaný televizní seriál či počítačová hra.

145 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by mstajer — 28.1.2012 @ 3.12

    Ba ba. Tenhle film je opravdu geniální. A ty triky mi tak laciné nepřipadají. Spíš je to jeden z filmů, kde jsou používány jen tam, kde je to opravdu třeba. Navíc to dělala pokud vím legendární ILM…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.