Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 44 – Sam Raimi 2/2

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 25 Leden 2013 8.00

V první části Pozoruhodných počinů, která byla věnována Samu Raimimu, jsme sledovali jeho začátky i legendární debutový snímek Lesní duch (Evil Dead, 1981). Vzpomínaný horor byl pro mladého režiséra vstupenkou mezi filmařskou elitu, ovšem další jeho počin už takový ohlas neměl, a tak se nejen vrátil k osvědčené splatterové klasice, kterou vytvořil za velkého přispění Bruce Campbella, ale začal hledat i nové cesty filmařského vyjádření. Režisér, který by byl úspěšný po celé své tvůrčí období s jediným motivem, snad ani neexistuje, a tak se není čemu divit, že se Sam Raimi pustil i do jiných žánrových projektů, ba dokonce i nežánrových. Připomeňme si tedy, jakým způsobem obohatil audiovizuální fantastiku dál.

První setkání Sama Raimiho s komiksovým hrdinou bylo opravdu netradiční. Ačkoliv chtěl, nezískal práva na zfilmování příběhů The Shadow a Batman, a tak si svého komiksového hrdinu vytvořil sám. Zpracováním příběhu o zohaveném vědci vzdal hold hororům z dob němého filmu a obohatil i komiksový svět. Jen krátce po uvedení snímku v Marvel Comics rozhodli, že Darkman (1990) bude skutečně vydán. Snímek Sama Raimiho byl tedy následně adaptován hned v několika sešitech. Je třeba připomenout, že tento temný film patří k těm, jež získaly ocenění odborné veřejnosti, která se věnuje žánrovým počinům, a dokonce získal i dvě festivalové ceny.

Nebyl by to ovšem Sam Raimi, kdyby se nevrátil zpět k odlehčeně pojatému hororovému scénáři a nevytvořil další ztřeštěné dobrodružství, v jehož hlavní roli je Bruce Campbell. Dva roky po uvedení Darkmana měla premiéru komedie, ve které naleznete vskutku zajímavou směs žánrových prvků. V Armádě temnot (Army of Darkness, 1992) se slavný démonobijec ocitne omylem ve středověku, aby zavedl pořádek i v této době. Adaptace muže dvacátého století na historické prostředí pak s sebou přináší nejen mnoho vtipných situací. Triky nabitý snímek si získal fanoušky svou svěžestí a tradičně posbíral několik festivalových cen a nominací. Jistou zajímavostí je zpracování závěrečné bitvy s armádou temnot, která v některých záběrech silně připomíná adaptaci Pána prstenů Petera Jacksona. Hororová komedie s hrdinou Ashem byla natolik úspěšná, že potvrdila postavení Sama Raimiho na špičce filmařské elity, a tak mohl začít točit i snímky s vyšším rozpočtem. Úspěšnost jeho dalších snímků byla střídavá, ani v jednom se však nezpronevěřil svému lehkému rukopisu při vyprávění příběhů.

První adaptaci Spidermana uvedl Sam Raimi do kin v roce 2002 a stala se obrovským kasovním trhákem. Ačkoliv se jedná o jeden z nejúspěšnějších komiksů, je snímek vedený v překvapivě civilním duchu, což sice rozhněvalo některé fanoušky, ovšem přiblížilo film i těm, kteří komiksy nečtou, a tak rozšířilo řady diváků, kteří odcházeli z kin spokojení. Ovšem snímek slavil úspěchy i mezi odborníky. Posbíral řadu cen a dokonce i dvě nominace na Oscara. Je třeba připomenout, že za úspěchem je také tvrdá práce obou představitelů hlavních rolí. Jak Tobey Maguire tak Wilem Defoe věnovali mnoho hodin tréninku, aby své hrdiny dokázali ztvárnit. Pozoruhodným se pro současné diváky jeví i ten fakt, že ani jedna ze scén nebyla zcela vytvořena na počítači. Sam Raimi uchvátil svět pavoučím hrdinou a v jeho tvůrčí kariéře nastalo období muže v červenomodrém kostýmu.

A zatímco první díl Spidermana na Oscara nedosáhl, Spider-Man 2 (2004) přinesl úspěch tvůrcům vizuálních efektů. Bylo by asi zbytečné připomínat, že posbíral i mnoho festivalových i diváckých cen a producentům přinesl velké zisky. Trilogie (Spider-Man 3 byl uveden do kin v roce 2007), kterou Sam Raimi natočil, vydělala přes dvě miliardy dolarů a získala mnoho nových fanoušků pro audiovizuální fantastiku. Zatím posledním režisérovým snímkem je horor Stáhni mě do pekla (Drag Me to Hell, 2009), který již tradičně čerpá inspiraci i z Raimiho debutu, stín svého předchůdce však nepřekročil. Pořádnou událostí se ovšem jeví chystaný snímek v produkci Walta Disneyho Mocný vládce Oz (Oz: The Great and Powerful, 2013). Již při prvním zhlédnutí se sice neubráníme dojmu, že inspirací byla Alenka Tima Burtona, ovšem soudit z trailerů by jistě nebylo prozíravé, a tak se nechme překvapit, co dokáže vytvořit pracovní spojení mistra černého humoru Sama Raimiho a studia, jež se specializuje na snímky rodinného typu.

93 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.