Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 51 – del Toro 2/2

Autor | Aktuality | Pátek 12 dubna 2013 8.00

Důsledná, pečlivá a originální práce, kterou předvedl Guillermo del Toro na scénářích svých prvních snímků, ho vyhoupla do hledáčku velikých producentů, kteří rozjížděli ve velkém adaptace všech možných komiksových předloh a příběhů. Mexický tvůrce, který na sebe asi nejvíc upozornil pod producentskými křídly slavného Pablo Almódovara, poté vzkřísil a osvěžil upírobijce Bladea, zavítal do Prahy, zamiloval si ji a stačil se zde seznámit s herci, z nichž jeden si ho získal natolik, že mu příští roli psal přímo na tělo. Úspěch Bladea otevřel Guillermu del Torovi nejen velké rozpočty hollywoodských studií, díky důvěře, kterou získal, mu i uvolnil ruce v další tvorbě, a tak se už nemusel potýkat s podobnou zkušeností, jakou získal při natáčení svého prvního koprodukčního snímku Mimic.

Akční fantasy adaptace komiksu Mikea Mignoly Hellboy by se dala bez nadsázky nazvat nejlaskavějším filmem Guillerma del Toro. Ačkoliv tento snímek plánoval několik let, na jeho výrobu si musel počkat až do období, kdy byl komiksový film v kurzu a kdy si mohl jako režisér volit témata. Hellboy je ovšem blízký nejen fanouškům adaptací, ale především české základně diváků audiovizuálního umění. Guillermo del Toro se při jeho natáčení vrátil zpět do Prahy, a tak se mohl rudě nalíčený Ron Perlman ubytovat v Národním památníku na Vítkově, odkud za podpory českého kaskadéra Jana Peřiny vystupoval a zachraňoval svět. Jak bylo zmíněno výše, jedna z hlavních rolí byla psána přímo na tělo našemu Karlu Rodenovi a to role hlavního zloducha Rasputina. Hrdost českých fanoušků audiovizuální fantastiky jistě potěší i fakt, že na snímku spolupracovali i další tvůrci z řad českých profesionálů i firem, které se na film specializují. Ron Perlman, který každý natáčecí den snášel čtyřhodinové nanášení makeupu, jako by komiksovému Hellboyovi z oka vypadl, příběh i vizuální efekty učarovaly i festivalových divákům a žánrovým porotám. Guillermo del Toro slavil úspěch, který ho posunul opět o kousek dál a který mu dovolil natočit volné pokračování jeho hororu Princ bez království (alias Ďáblova páteř, 2001).

Jak je u del Tora zvykem, projekty připravuje mnoho let dopředu, než padne první natáčecí klapka. Nejinak tomu bylo i u proslulého Faunova labyrintu (El Laberinto del Fauno, 2006). I když režisér zapomněl sešit s poznámkami, náčrty i nákresy v taxíku a projekt sám v duchu vzdal, řidič zmíněného vozu si cennost svého nálezu uvědomil a vyhledal ho, čímž posílil del Torovo přesvědčení, že snímek má být opravdu natočen. Po úspěchu Bladea 2 a Hellboye byla jeho práce mezi producenty opět oceňovanější, a tak měl volné ruce a jeho fantazie i talent vizuálního zpracování se mohly projevit naplno. Kvůli obsazení role hlavní hrdinky přepisoval scénář, anglické titulky psal sám, vzdal se i natáčení projektu Letopisy Narnie, vlastního honoráře i dodatečného podílu ze zisků. Výsledek ale rozhodně stál za to. Snímek byl točen z větší části španělskou a mexickou produkcí. Ačkoliv del Torovi nabízeli američtí producenti dvojnásobný rozpočet, pokud bude film v anglickém jazyce, nenechal se režisér zviklat a zůstal věrný svým spolupracovníkům. Je třeba zdůraznit, že domácké prostředí mu svědčí a že estetiku fantasy příběhů pro dospělé opět povýšil o několik stupňů výš a hollywoodskou produkci doslova zahanbil. Z šesti nominací proměnil na předávání Oscarů hned tři, dalších přes sedmdesát ocenění si Faunův labyrint posbíral na festivalech, žánrových festivalech i cenách, které udělují kritici či tvůrci, na mezinárodním festivalu v Cannes po promítání následoval dvaadvacetiminutový potlesk publika, ocenění se mu dostalo i od Stephena Kinga.

O tři Oscary bohatší del Toro se vrátil ke svému nejoblíbenějšímu komiksovému hrdinovi a natočil pokračování jeho dobrodružství Hellboy 2: Zlatá armáda (Hellboy 2: The Golden Army, 2008). Ron Perlman se vrátil do maskérny, kvůli lepším finančním podmínkám vystřídala Prahu Budapešť a za skladatelský pultík si sedl Danny Elfman. I když pročítal komiksovou předlohu, nenašel del Toro vhodný příběh, který by rád jako pokračování ztvárnil, a tak se rozhodl, že scénář napíše sám. A přes časté výčitky, že je zápletka předvídatelná, je druhý díl dobrodružství pekelníka ve službách Úřadu pro výzkum paranormálních jevů považován za mnohem vydařenější než první komiksová adaptace. Faktem, který to způsobil, je jistě mnohem vyšší rozpočet i zkušenosti, které mezitím režisér nasbíral. Setkáme se tedy nejen se sympatickým hrdinou, ale i s množstvím příšer, které svým vzhledem na sobě nesou výrazný rukopis mexického tvůrce. Ve stejném roce byl ovšem uveden do kin i Temný rytíř Christophera Nolana, a tak pekelný hrdina nedosáhl na očekávaný kasovní úspěch. I tak je ovšem jeho vizuální stránka opravdu pozoruhodná. Guillermo del Toro v dalších letech pracoval na scénáři Hobita, kterého měl i režírovat, avšak nakonec od jeho realizace ustoupil. V příštím roce se tak můžeme těšit na jeho Pacific Rim – Útok na Zemi, k němuž napsal scénář Travis Beacham. Nechme se překvapit, trailer slibuje velkou podívanou.

580 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.