Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 6 – Vetřelec

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 12 Srpen 2011 7.00

První z přelomových počinů režiséra Ridleyho Scotta ovlivnil nejen mnoho dalších tvůrců, ale především změnil mnohé v žánru audiovizuální sci-fi a dal vzniknout fenoménu, který prostoupil i do počítačových her. I když zůstává bezesporu jedním z nejzajímavějších mimozemšťanů na filmovém plátně, samotná entita mimozemského Vetřelce na palubě lodi Nostromo nebyla tím nejsilnějším zlomem v žánrových postupech. Ridley Scott porušil společně se scénáristy na svou dobu hned několik klišé najednou a ve snímku Vetřelec dokázal, že i za použití stejných výrobních postupů, lze docílit přelomového výsledku. Není od věci si znovu připomenout, že slavný snímek nevznikl v Hollywoodu.

Film Vetřelec byl natočen v roce 1979, tedy v době, kdy se v Hollywoodu zmocnil žánrové nadvlády George Lucas se svými Hvězdnými válkami (1977). Určitou bezradnost amerických producentů a režisérů, kteří tvořili fantastické světy v ateliérech a nedokázali se vymanit z westernového typu vyprávění, posunul Lucas úrovní svých triků opět o něco dál. Ovšem způsob ‚silný hrdina přijede, uvidí, objeví a zvítězí‘ – typický především pro Star Trek sérii – i nadále zachoval. Vzhledem k tržbám a oblíbenosti Hvězdných válek se nemůžeme divit, že jejich příkladu následovaly i další snímky. Ve stejném roce uvedl Steven Spielberg svá Blízká setkání třetího druhu (1977), kde sice odmítl kopírovat zavedené postupy, ovšem o dost jemněji. V kontrastu s ním, začal Ridley Scott v anglických studiích natáčet takřka minimalistickou science fiction se skutečně podivnou entitou v hlavní roli.

Při podrobnějším zamyšlení v kontextu doby nacházíme na lodi Nostromo mnoho inovativních prvků. Jedním z nich je civilnost samotných hrdinů. Posádku netvoří žádní zkušení objevitelé nebo lidé se speciálním vojenským výcvikem. Najdeme tu sice odborníky, ovšem jsou to ‚jen‘ astronauti. Jedním z nových prvků byly například postavy Bretta a Parkera. Dialog dvou strojníků o čase, který budou potřebovat k opravě lodi, je v ostrém kontrastu s angažovaností do té doby nejslavnějšího velitele strojovny Mr. Scotta z Enterprise. Dvojice strojníků není na lodi z přesvědčení, ale především kvůli mzdě (případně prémiím). A skrze jejich postavy máme možnost vidět i velice civilní a uvěřitelný pohled ‚těch dole‘ na ‚ty na můstku‘.

Zůstaneme-li u posádky, další novotou je silná ženská hrdinka a jediná přeživší – Ripleyová. Abychom si plně uvědomili, jak veliký posun to byl, vzpomeňme na roli žen v žánrových snímcích jako byl kupříkladu Queen of Outer Space (1958). Později sice hájila roli žen na palubách vesmírných korábů Nichelle Nichols v roli Uhury, ovšem k Ripleyové vedla ještě dlouhá cesta. (V původní verzi scénáře byla její postava skutečně muž.) Z posádky je pak velice výrazný i android Ash a palubní počítač ‚Matka‘, který svou chladnou logikou připomíná Kubrickova HALa.

Hlavní hvězdou na palubě Nostromo ovšem zůstává mimozemská entita, jejíž podobu stvořil H. R. Giger. Tento švýcarský výtvarník, známý svými hororovými a děsivými obrazy, se seznámil se scénáristou Vetřelce Danem O’Bannonem při práci na adaptaci Duny Franka Herberta. Jejich projekt pod taktovkou Alejandra Jodorowskeho ovšem nevyšel a Dunu nakonec adaptoval David Lynch. A ani zrod Vetřelce se neobešel bez potíží. Gigerovy návrhy byly pro svůj sexuální podtext několikrát změněny, jednou je musel před producenty Dan O’Bannon osobně obhajovat, způsobily totiž u amerických partnerů snímku zděšení, a zatímco v producenty přijaté předloze měl Vetřelec oči, Giger trval na tom, že ve filmu tomu tak nebude. V několika záběrech si kostým mimozemské entity oblékl Bolaji Balejo, africký student, který Ridleyho Scotta zaujal svou postavou – měřil takřka 220 cm a byl abnormálně štíhlý.

Výtvarná stránka přelomového snímku má ovšem i jiné prvky, které otevřely dalším tvůrcům cesty k rozvinutí žánrových filmů. Přirozenost postav podtrhovaly kostýmy, především pak postavy Bretta a Parkera vybočovaly z dosavadních zvyklostí skutečně výrazně, ta tam byly nažehlené uniformy a overaly. I samotná loď působila mnohem uvěřitelněji. Z veliké části toho bylo docíleno i tím, že na její stavbu byly použity díly z vyřazených letadel.

Ridley Scott se svým štábem vrátil v roce 1979 žánrovým snímkům civilnost, kterou na cestě inspirující se Hollywoodem ztrácely, a získali tak mnoho nových diváků. Svým Vetřelcem ale také změnili pohled na výtvarnou a trikovou stránku filmů, přerušili tradici hrdinů-mužů a otevřeli další cesty, jak žánr v audiovizuálním pojetí rozvíjet. Film se dočkal několika pokračování, postava mimozemské entity se přelila i do PC her a do dalších žánrových snímků. Sám Ridley Scott se k tématu vrátil až v těchto dnech a dokončuje s napětím očekávaný snímek Prometheus, který bude uveden do kinosálů v roce 2012. Uvidíme, co nám slavný režisér ukáže tentokrát.

313 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 7 »

  1. Comment by Rooz — 15.8.2011 @ 16.21

    Nějakou zmínku by si určitě zasloužil i Jerry Goldsmith. Jinak pěkný článek na můj vůbec nejoblíbenější film.  Vetřelec byl kdysi pilířem mých nočních můr. Jednou jsem si ho pustil, když jsem byl sám doma někdy po půlnoci a na férovku jsem ho po dvaceti minutách raději vypnul a šel spát (ospalost s tím neměla co dělat). Nevěřím, že by mi toto hrozilo i u jiného filmu, ale můžete hodit nějaké tipy. Možná bych mohl konečně shlédnout jedničku Noční můry z Elm Street, o té jsem slyšel lichotivá slova.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by mambii — 15.8.2011 @ 21.17

    Ano, premyslela jsem, zda ho zminit, ale chtela jsem se predevsim venovat inovativnim prvkum. Zajimave ovsem je, ze Jerry Goldsmith napsal mnohem vic hudby, nez bylo ve filmu uzito. Byla pak docela vyrazne sestrihana a „ocesana“ (byla pry prilis monumentalni), coz Goldsmith sam nesl velice nelibe…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Comment by Rooz — 15.8.2011 @ 23.27

    Hádám, že na svém originálním CD se soundtrackem mám tu sestříhanou verzi :-( Už jsem si to dlouho nepouštěl, musím to napravit.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by standa.e — 18.8.2011 @ 12.01

    Faktem tedy je, že od svého „iniciačního“ zážitku s filmem ALIEN přemýšlím, proč, probůh, v kosmické lodi padá voda a visí řetězy jako na nějakém parníku ;-)…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Comment by mambii — 18.8.2011 @ 14.52

    no a nema snad kosmicka lod kanalizaci? :D … vlastne … je to vubec voda?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Comment by Jana Dvořáčková — 26.6.2012 @ 18.06

    Neznám snad nikoho, kdo by na Vetřelce nekoukal, když byl sám doma :). Já tedy nevím, proč jsem to tehdy udělala, každopádně pak jsem svítila i na půdě, ve sklepě a na dvoře, kam jsem neměla chuť vystrčit ani špičku nosu.
    No ale svítilo se celou noc. VŠUDE :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Comment by squire — 26.6.2012 @ 19.12

    Jé, to jsem ráda, že nejsem zbabělinda sama:) „Můj“ Vetřelec se děl natřikrát – poprvé jsem to vypnula u scény „Kitty kitty kitty“, podruhé u scény „you are my lucky star“ (těsně před ní, jak zmerčí Vetřelce za rohem) – jo, to už jsem neměla do konce moc, ovšem nervů už nezbývalo vůbec! a až napotřetí jsem to byla schopná dokoukat do konce. 

     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.