Přátelé doktora Asimova a jeho díla (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 4 března 2015 8.35

Isaaca Asimova, jednoho ze skutečných velikánů SF literatury, není jistě nutné představovat. Už za svého života se zcela zaslouženě stal klasikem, jehož rozsáhlá tvorba přivedla k žánru celé generace nadšených fanoušků. Ti se dodnes rádi nechávají ohromovat imaginací inteligentně napsaných příběhů plných fantazie, napětí i vědy, tedy ingrediencí, které snad žádný z tvůrců fantastiky nedokázal odměřit a promísit tak přesně a účinně, jako se to pravidelně dařilo právě Asimovovi. Výjimkou nejsou samozřejmě ani tuzemští čtenáři, několik titulů se povedlo vydat ještě před rokem 1989, záplava Asimovových překladů nejrůznější úrovně pak byla nedílnou součástí nakladatelského boomu počátku let devadesátých. Českého vydání se tak dočkala většina významných položek autorovy bohaté bibliografie, v posledních letech se této legendě systematicky věnují nakladatelství Triton a Argo. Z jejich společné péče pochází důstojné reedice řady důležitých titulů, včetně kompletní série o Nadaci nebo příběhů o robotech. Aktuálním počinem tohoto edičního záměru je antologie Přátelé Nadace: Povídky k poctě Isaaca Asimova, sestavená zkušeným editorským matadorem Martinem H. Greenbergem.

Přátelé Nadace otevírají Asimovův literární vesmír řadě předních autorů žánru, kteří do něj umístili své povídky. Je nutné podotknout, že se nejedná o aktuální reflexi klasikova díla, první vydání spatřilo světlo světa už v roce 1989, tehdy šlo o sborník k oslavě dovršení padesáti let spisovatelské kariéry Isaaca Asimova. Překlad vychází z rozšířené druhé edice, vydané po autorově smrti a doplněné kromě vzpomínek přátel a kolegů i o tři notoricky známé mistrovy tituly. Z nich je dodnes nejpůsobivější dojemný Ošklivý chlapeček, později rozpracovaný i do románové podoby. Do antologie přispělo sedmnáct autorů, kteří se ve svých povídkách přihlásili k oslavencovu odkazu a zároveň mu složili hlubokou poklonu, jejich děj je většinou umístěn do světa známého ze stránek Asimovových knih. Pokud se jednotlivé počiny pokusíme tematicky rozčlenit, snadno zjistíme, že nejlákavější byl pro jejich tvůrce svět pozitronických robotů. Což není příliš překvapivé, slavné tři zákony robotiky, které Asimov postuloval na samém počátku své kariéry, jsou skvělým výchozím bodem pro různé literární hrátky a on sám je tak s úspěchem mnohokrát využil.

Na stránkách knihy jde v jeho šlépějích například Poul AndersonPlatónovou jeskyní, ve které musí známí robotičtí inženýři Powell a Donovan v hlubinách kosmu přesvědčit o vlastní lidskosti vzbouřeného robota. Hal Clement (Skvrna) nabízí svou typickou hard SF o setkání s roboty mimozemského původu, která možná spíš než fanoušky Asimova potěší příznivce jeho vlastní tvorby. Což lze prohlásit i o zajímavém crossoveru Harry Harrisona, v jehož akčním a poněkud ztřeštěném Čtvrtém zákonu robotiky se vyšetřování zločinu údajně spáchaném robotem ujímá svým nezaměnitelný způsobem starý známý Jim diGriz, krysa z nerez oceli. I Robert Sheckley se držel především svého kopyta, jeho humorně akční povídka zaujme už lehce bizarním názvem (Lovci aut z betonové prérie) a pozornost bez obtíží udrží až do konce, souvislost s tvorbou Isaaca Asimova je ovšem i přes přítomnost robotů spíše slabá. Nejpovedenějším robotickým příběhem přispěla Connie Willisová, která i v tomto případě prokazuje nezaměnitelný rukopis i schopnost podmanit si čtenáře. Humorné Dilema, situované na počátek 21. století, aranžuje setkání staříka Isaaca Asimova (zrovna chystá k vydání svou knihu s pořadovým číslem tisíc) a pozitronických robotů, vytvořených podle postav z jeho knih. Vtipná a vřelá pocta velikánovi patří v kontextu autorčina díla spíše k průměru, mezi Přáteli Nadace ale vyniká a představuje jeden z vrcholů knihy. Úspěšně se se svou úlohou popasovala i u nás doposud neznámá držitelka Nebuly Sheila Finchová, jejíž PAPPI stojí určitě za pozornost. Povídka o snaze zavraždit Stephena Byerleyho řeší otázku lidskosti robotů, ovšem na problém nahlíží z poněkud jiného, emocionálnějšího úhlu než Asimov v klasickém Důkazu, kde Byerley poprvé vystupuje. Do robotické části můžeme ještě zařadit tentokrát méně výrazného Mika Resnicka Rovnováhou, krátkou úvahou o robopsycholožce Susan Calvinové, a také Pamelu Sargentovou, která ve čtivé povídce Běžkyně zavádí čtenáře do světa Ocelových jeskyní. Roboti ovšem v příběhu mladé rebelky Amy roli nehrají, autorka se věnuje otázce vynucené konformity v pravidly sešněrované společnosti, příznivce předlohy jistě potěší epizodní role Elijáše Baleyho.

Kromě povídek zasazených do světa robotů nalezneme v knize i tři příspěvky k mytologii slavné Nadace. Harry Turtledove v solidním příběhu s všeříkajícím názvem Pád Trantoru vypráví jednu z epizod galaktických dějin, která v originálu není doslovně popsána. Zjevením Hariho Seldona, známým z původní série, se věnuje George Zebrowski, jeho Svědomí Nadace však trpí méně atraktivním podáním a patří spíše k zapomenutelným částem knihy. To však rozhodně neplatí o Badateli skvělého O. S. Carda, který je nejambicióznější a nejspíš také nejkvalitnější povídkou, kterou Greenberg ve svém výběru nabízí. Autor nás zavádí do doby vzniku Druhé Nadace, i přes toto konkrétní zařazení do světa ságy není ale tato skutečnost tak úplně podstatná. Příběh vědce a Seldonova přítele Leyela Forsky je především meditací o stárnutí a věcech s ním spojených. Odcizení, ztráta, smutek i nenaplněné ambice jsou nepřáteli, kterým musí hrdina melancholické povídky čelit. Reálie sice patří Asimovovi, jinak je ale Badatel ukázkou Cardova skvělého vypravěčství v té nejlepší formě. Není žádným objevem, že Asimov kromě science fiction psal i detektivky, oba žánry navíc s oblibou kombinoval. Tuto část jeho díla v knize reflektují dvě povídky, bohužel patří k spíše méně povedeným. Vesmírná záhada Vražda Urthova stupně z pera Edwarda Wellena trpí hlavně nepříliš vydařenou pointou, podobný neduh lze vyčíst i jinak celkem sympatické konverzačce Edwarda D. Hocha Zaslechnutý rozhovor, věnované Černým vdovcům.

V antologii nalezneme i dílka, která nepatří k žádnému z velkých Asimovových cyklů, některá z nich jsou čistě humorná. Robert Silverberg v Asenionově řešení uvádí na scénu thiotimolin, fiktivní látku podivných vlastností, kterou Asimov vynalezl pro několik svých povídek. Čtenářsky vděčnější je ale určitě Schůzka na Mile-High Frederika Pohla, jenž popisuje setkání bývalých Futuriánů situované do alternativního světa, ve kterém se Asimov místo spisovatelské kariéry podílel na vývoji biologických zbraní. Pohlův laskavý humor a vlídná sebeironie funguje i díky nevtíravé nostalgii, kterou je tato milá povídka prodchnuta. Na veselou notu naladil i George Alec Effinger, který se prezentoval dalším dílem své parodické série o rozpustilé Maureen a v příběhu nazvaném Maureen Birnbaumová po setmění svou hrdinku vyslal do světa známého ze slavné klasiky Soumrak. Naopak daleko vážněji ke své roli přistoupil Barry N. Malzberg, který se nechal inspirovat jinou známou povídkou Minulost nemá žít. Její přímé pokračování nazval Čas věčný a rozhodně neselhal, temná historka o přístroji odhalujícím minulost patří k silnějším zážitkům, které na čtenáře na stránkách knihy čekají.

Hlavním rysem antologie Přátelé Nadace je vyrovnanost, snad s výjimkou Cardova Badatele se těžko hledá povídka, která by výrazně vyčnívala nad ostatní. Stejně tak ale v knize nenajdeme ani žádné propadáky nebo vyloženě slabá místa, která by narušovala čtenářský zážitek. Jistě, nejde o přelomovou či průkopnickou knihu a nebylo tomu tak ani v době jejího vzniku. Něco takového ovšem nebylo ambicí ani editora, ani jednotlivých autorů. Cílem jejich snah byl hold velkému vzoru a učiteli, potažmo i celému žánru, jehož byl Isaac Asimov neúnavným propagátorem i věrným služebníkem. Tento záměr se podařilo bezezbytku naplnit, Přátelé Nadace tak zcela nepochybně potěší nejen fanoušky „milého doktora“, ale i všechny příznivce tradičně pojaté science fiction.

Martin H. Greenberg: Přátelé Nadace

vázaná, překlad Zdeněk Uherčík a Veronika Volhejnová,

obálka Angela Hepburnová, 512 stran, 398 Kč