Žádné prázdné a zbytečné bláboly (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 3 Srpen 2016 20.00

Nakladatelství Polaris vydává akční space opery anglického spisovatele Neala Ashera už více než deset let. Všechny dosud publikované svazky pak spadají do volně propojeného cyklu z tzv. vesmíru Řádu, jenž se vyznačuje neobyčejnou nápaditostí, atypickými postavami lidského i rozličného nelidského druhu a nebezpečnými pozůstatky po zaniklých mimozemských civilizacích. Letos jsme se v rámci cyklu dočkali vůbec první povídkové sbírky Blábol a jiné příběhy, ve které se nalézá rovných deset drobných příběhů. Všechny vycházejí v českém překladu vůbec poprvé s výjimkou krátké povídky Sníh na poušti, ovšem i tu zde najdeme v přepracované podobě. Ani tentokrát neopustíme vesmírné hranice Řádu či jeho nebezpečného pohraničí a dočkáme se i mnoha známých postav a entit, což jen prohlubuje provázanost Asherovy poutavé historie budoucnosti, v níž se neodehrávají pouze nadmíru důležité příběhy ovlivňující milióny duší, ale i drobné střípky skládající se z osudů pouhých jednotlivců…

Asher_Blabol

Těšit se můžete na návštěvu různorodé palety exotických planet, na nichž s sebou nelehký život kolonistů přináší odkrývání nejednoho tajemství, nemluvě o mnoha život ohrožujících překvapeních. Ať už planetární prostředí či mimozemská flóra a fauna vyhlíží jakkoliv, návštěvníkům i stálým obyvatelům dokáže nejednou pořádně zatopit. Asherovou velkou devizou je právě schopnost vytvořit bohatou, pestrou a vskutku nebezpečnou planetární biosféru, v níž vše existuje v rámci nekompromisního darwinovského boje o přežití. Důležitou roli sehrají různá stvoření i tentokrát v množství povídek (Hnilobníci, Mazladapt), ovšem vrcholným predátorem Řádu stále zůstává nevyzpytatelný a záhadný žvatlokač, jemuž jsou věnovány hned tři příběhy (Řekl tiše žvatlokač, Mimozemská archeologie a Blábol).

Přesto se však i tentokrát vše víceméně točí kolem lidských postav a jim nadřazených umělých inteligencí. Jak je Asherovým dobrým zvykem, nečekejte příběhy poctivců žijících spokojené životy v nudné rutině, jako hrdinové příběhů zde naopak vystupují zpravidla neohrožení bojovníci, kteří si umí poradit i v extrémních situacích a dokážou si udržet neustálý náskok před svými nepřáteli. Je jedno, jestli mají podobu albína pronásledovaného kvůli své DNA (výše zmíněný Sníh na poušti), mrtvého policisty (Garp a Geronamid) či snad agenta žijícího v symbióze s léčebným myceliem (Mazladapt). Mnohdy se musí v rámci přežití podvolit danému prostředí v podobě řady rozmanitých tělesných i duševních vylepšení a adaptací (Mimozemská archeologie, Adaptogenik), ovšem i tak stále zůstávají lidmi, v dobrém i zlém, i když jejich vzhled už nemusí mít s člověkem jako takovým nic společného.

Nenápadným pojítkem všech příběhů je šílenství či posedlost a jak sám čtenář záhy zjistí, překračování hranic příčetnosti rozhodně není výsadou pouze lidských bytostí. Rovněž vládnoucí UI (především kosmické lodě putující široširým vakuem) chtíc nechtíc podléhají ponurému okolí a vybočují ze své uniformity, stávají se individualitami se všemi zápory a klady. Mnozí Asherovi vytýkají opakující se románový syžet, jeho povídky takové ovšem nejsou. Na omezeném prostoru je schopen jasně a zajímavě odvyprávět děj bez zbytečných kudrlinek a podobných uměleckých ozdob. Rytmus příběhů je tím pádem čtivý, odpočinkově a zábavně přímočarý. Četbu sbírky tak lze označit za osvěžující a příjemný zážitek, dokonce i pro ty, kteří si myslí, že Asher už je nemá čím překvapit.

Neal Asher: Blábol a jiné příběhy

brožovaná, překlad Marek Hrnčíř, obálka Jon Sullivan, 264 stran, 289 Kč

polaris-logo