Všeho moc nemusí být na škodu… (recenze)

Autor Michaela Šlapáková | Aktuality | Čtvrtek 27 Červenec 2017 15.55

Píše se rok 2052. Lidstvo se už téměř zvládlo vyhubit atomovkou a nyní umírá jedno ze sedmi dosud přežívajících měst. Ve spodních patrech vertikálně členěného Attiona City propuká epidemie neznámého viru, posledního hřebíčku do rakve chátrajícího ghetta – Downtownu. Přestože ti, kdo drží v rukou otěže města, žijí na míle vysoko, zdá se, že skuteční vládci a zároveň i nepříliš typičtí hrdinové se rodí právě zde, v rozkladem prolezlé temnotě zrozené v debutovém románu třiadvacetiletého spisovatele Pavla Bareše, jehož dílu dalo šanci brněnské nakladatelství Host v rámci své neustále rostoucí pozornosti vůči fantastickému žánru, chvályhodně bez rozdílu, zda jde o tvorbu zahraniční či domácí…

Bares_Projekt-Kronos

Na první pohled působivá obálka, názvy kapitol doprovázené celostránkovou grafikou a koneckonců i reklamní slogany, které lákají na vyzrálost a originalitu Barešova románu, nasvědčují, že Host na svého nováčka hodně sází. Oproti tomu tloušťka knihy (568 stran) může čtenáře spíše zrazovat. Evokuje klasickou chybu začínajících autorů – touhu nacpat do příběhu všechno, bez rozdílu, zda to příběhu prospěje či ne. Projekt Kronos vlastně nezklame ani v jednom z těchto předpokladů. Základem Barešova románu je téměř filmové, dynamické vyprávění spletené z dějových linek věnujících se hned několika postavám. Jejich odlišné zázemí a motivace zdatně vykreslují sociálně-politické pozadí příběhu. Autor přitom nejvíce pozornosti věnuje dvěma klíčovým hrdinům – Downtownerovi Jasonovi, jehož linka se explicitně přihlásí k tradici superhrdinského komiksu, aby ho vzápětí karikovala, a Sirotku Lucovi, který revoltou a postavením outsidera v partě vrstevníků připomíná hrdiny young adult literatury.

Zatímco Jason pobíhá v kostýmu ulicemi a svou superschopnost používá k boji s bezprávím v mezích zákona, Luco je rekrutován korporací, která zákony vytváří, aby se v uzavřeném výcvikovém středisku vycvičil v chladnokrevného zabijáka. Oba jsou pak zapleteni do hry o více než dvou stranách – Bareš totiž nešetří ani se záporáky. Drogoví dealeři, dvojití agenti, superpadouši i slizcí úchylové, příběh se jimi jenom hemží, stejně jako dalšími ingrediencemi, které jsou čtenáři zvyklí dopřávat si plnými doušky. Umělá inteligence, smrtící katastrofy, dokonce i trocha té lásky a sexu, Bareš se nebojí ničeho a kupodivu se mu daří – jakže to bylo – vytvářet originální a vyzrálou směs nabitou akcí, živými dialogy a díky hláškujícím postavám i humorem. Dokonce ani zasazení příběhu do anglofonního prostředí nevyznívá trapně. Bareš dal postavám jména, která se při skloňování nemění v nečitelné patvary. Anglická slova, u nichž překladu schopný jedinec ocení jednoduchost, zdatně kombinuje s čistě tuzemskými narážkami („Vstávej, semínko!“ nebo odkaz na Dykova Krysaře), aniž by se vytvářely nepříjemné třecí plochy.

Daní za zvolený způsob vyprávění, kdy er-formový vypravěč přechází mezi postavami, je fakt, že sotva si čtenář jednu pustí k tělu, je nucen navazovat nové známosti – a to znamená i pomalejší rozjezd. Zprvu křečovitě působí rovněž poznámky pod čarou, které mají napomoci s orientací v Barešově světě a jichž naštěstí postupně ubývá, až docela zmizí. Méně pozorný čtenář může navíc zaznamenat lehké zmatení vzhledem k návaznosti událostí. I z toho ale Bareš vybruslil s elegancí, když ústřední děj zasadil do období Vánoc. Narážky na ně tu fungují jako ukazatel času, a navíc do portfolia použitých motivů přidávají sváteční depresi. Celkově se tak „novému hlasu v české fantastice“ podařilo ohlásit poměrně hlasitě. Přišel se zajímavým eklektickým městským příběhem, který se nebojí využívat v žánrové literatuře dostupných schémat, naopak je kombinuje do podoby, která nepůsobí křečovitě, protože všechny porůznu posbírané motivy upotřebí. Attiona City – a s ní i čtenář, který dá debutu šanci – se zdají být v dobrých rukou.

Pavel Bareš: Projekt Kronos

vázaná, obálka Karel Jerie, 568 stran, 369 Kč

host-logo