Zombíci aneb jak se hryže po česku (recenze)

Autor Roman Bílek | Aktuality | Čtvrtek 19 Únor 2015 9.35

Zombíci dorazili už i do českých zemí. Jejich invaze zamoří nejen studentské koleje, ale i celé město. Vše má na svědomí Ondřej Frencl s podporou nakladatelství Grada. Fencl je rovněž autorem oblíbeného stripu Zombík, o němž jsme už na našich stránkách psali. Nyní přichází s uceleným příběhem, který se nese v podobném duchu jako jeho čtyřokénkový předchůdce. Přesněji tedy s prvním dílem komiksu Zombíci s podtitulem První hryznutí! Žánrově zamíříme k hranicím zombie komedie zasazené do tuzemských poměrů, což osobně považuji za velmi sympatické. Proč by měl mít taky zombík chuť jen na Johna nebo Melanii, když se může v klidu zahryznout do Franty a Šárky, no ne?

Asi největším problémem, který objevíte hned na první pohled, je kreslířský styl Ondřeje Fencla. Myslím, že už obálka samotná buď naláká, anebo naprosto odradí. Přitom se po pár stránkách na autorův výtvarný projev dá vcelku zvyknout, ačkoli může na první pohled působit lehce dětinsky. Celkem nedávno, na jedné nejmenované stanici, kterou všichni stejně znají, opakovali první sérii kultovních Simpsonových. Pokud porovnáte, jak byli tihle oblíbení žlutokožci ztvárněni na konci roku 1989 a jak vypadají v současnosti, nepřehlédnete jejich grafický vývoj. A právě naivní kreslířský styl pradávných Simpsonů mi přijde asi nejblíže k tomu, co předvádí autor Zombíků. Stejně jako oni může i on časem vyzrát, vždyť je teprve na začátku své tvůrčí cesty. A pokud jeho výtvarné pojetí přijmete, máte z půlky vyhráno. Něco jiného je ovšem snaha o humor. Někdy jsou Fenclovy gagy opravdu vtipné, jindy máte pocit, že jsou lámány přes koleno. Autorovi však v žádném případě nelze upřít snahu pobavit čtenáře, nepočítejte s humorem pro intelektuály či snad s pokusy o umění, namísto toho  se dočkáte odvázaného humoru, který leckdy baví. Občas jsou situace pubertální, jindy zase řekněme vidlácké, ale pořád mohou bavit všechny. Aby bylo jasno, vůbec si nemyslím, že Zombíci měli záměr být čímkoliv jiným. Hlavním hrdinou taškařice je totiž kýč samotný! Ale takový, který nemá nejmenší problém dělat si srandu i sám ze sebe a daří se mu to se střídavými úspěchy.

Složitosti neobjevíte ani v ději samotném, minimálně v tom, který je nám v prvním díle předložen. Na začátku se díky únavě řidiče stane nehoda. Náklaďák sjede z cesty, rovnou na hřbitov. Jádro pudla je v tom, že onen mikrospánkem trpící pirát silnic veze jakýsi radioaktivní odpad. Ten se vylije na hřbitově a kontaminovaná zemina vypustí oživlé mrtvoly. Zombie apokalypsa na sebe nenechá dlouho čekat a přes noc zamoří celé město. K oné vědomě prezentované klišovitosti přidejte ještě love story jako řemen. Ano, první díl se nese v duchu záchrany vyvolené dívčiny, potažmo vyvoleného klučiny. Na straně zaláskovaného Franty stojí i parťáci ve studiu, pivu a radovánkách. Herní pařan Venca a boxer teoretik Jirka, kterého díky jeho pantoflům se svišti záhy přejmenují na Křečka. Na druhé straně města je milovaná Šárka a s ní modelka hrubého zrna a blond vlasů Linda, herdek baba Růža a Šárčin mladší rošťacký brácha Zdenda, který má psa Romera. Otázkou tedy je, zda láska i přes zombíky přenáší a dostanou-li se obě skupiny k sobě. Případně kam se dá před nastalou situací schovat. Nechci prozrazovat víc, ale přece jen si neodpustím: Pokud máte psa, co se jmenuje Romero, pak není divu, že adoptujete i další hororová klišé.

Zombíci z podstaty věci nemohou být dokonalými stvořeními. A ani tihle komiksoví jimi rozhodně nejsou. Oceňuji však pokus o vytvoření tuzemského mainstreamu oproštěného od kvaziintelektuálních žvástů. Takto pojaté komiksy u našich autorů v podstatě nejsou k mání. Vem to čert, že se jedná jen o nahrubo otesaný materiál, který ke svému vzniku použil jako podpěry všechny žánrové berličky, jež se mu jen vešly do hnijících ručiček. V celkovém kontextu jde o nadšený útok na bobříka odvahy, a to jak ze strany autora, tak i vydavatele. Jestli ono nadšení potěší i samotné čtenáře nebo zda komiks bude finančně rentabilní, je samozřejmě otázkou, kterou by asi nezodpověděl ani astrolog Stuart Hample. Byla by však velká chyba o tomto pokusu nevědět, potažmo nesledovat další kroky Ondřeje Fencla.

Ondřej Frencl: Zombíci… První hryznutí!

brožovaná, obálka Ondřej Frencl, 116 stran, 199 Kč