Přijde gorila, vlk a krokodýl do města a… (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 16 Duben 2018 9.15

Filmy podle videoher to nikdy neměly snadné. Dnes už se do nich naštěstí pumpují slušné peníze a přestává být pravidlem, že se úroveň scénářů odvíjí od mylných představ producentů, že hráčskou komunitu tvoří pouze psychicky a sociálně narušení mladíci, jimž se život u počítače stal vším. Jenže léta plynou a do záře monitorů nakonec zíráme všichni. Nový Tomb Raider a stále ještě vcelku čerstvý Warcraft: První střet tuto změnu vcelku sympaticky reflektují a dávají zapomenout na nejednu příšernou adaptaci z hrůzné dílny Uweho Bolla. Námětem Rampage: Ničitelé je stejnojmenná automatová arkáda, jejíž herní složka spočívá pouze v ničení mrakodrapů prostřednictvím zmutované gorily, vlka nebo krokodýla. Větší scénáristickou výzvou už by byl snad jedině Tetris.

Rampage-movie

Není tak úplně pravdou, že na co Dwayne „The Rock“ Johnson sáhne, to pozlatí, ale má k tomu při své filmografii docela blízko. Stačí se jen podívat, jakým tempem začala šlapat od jeho příchodu série Rychle a zběsile, nebo na úspěch Jumanji: Vítejte v džungli! Na novém Jumanji a Spielbergově Ready Player One: Hra začíná je mimochodem dobře vidět, že existuje značná poptávka po filmech odehrávajících se ve hrách, virtuálních a přitom vcelku důvěrně známých vesmírech, kde se hrdinové musí dostat k cíli v rámci daných herních pravidel. Trend současné popkultury má jasný směr a na podzim se k tomuto tématu ještě vrátíme s druhým Raubířem Ralfem, který nás motivem bourání pěkně vrací k Rampage: Ničitelé. Režisérem tohoto filmu je Brad Payton, jehož jméno si možná leckdo spojí s katastrofickým San Andreas, přehlížet bychom neměli ani Cestu na tajuplný ostrov 2. Nad oběma snímky můžeme samozřejmě povýšeně ohrnout nos už jen při pohledu na průměrná hodnocení, nelze ovšem opominout fakt, že se jednalo o nečekané kasovní úspěchy a že oba plně odpovídají definici nenáročné žánrové zábavy.

Stejně tak Rampage: Ničitelé naplňují představu zábavního parku na filmovém plátně. Přestože film nebyl natáčen v nativním 3D, cílí jednoznačně na takové publikum, které si ho vychutná v pohyblivých sedačkách a s větrem ve vlasech. Nelze zde klást jakékoli nároky na kvalitu příběhu, jehož jediným cílem je dostat tři (čtyři, počítáme-li Rocka) geneticky upravené a řádně přerostlé tvory do centra velkoměsta, v němž mohou napáchat obrovskou paseku a také tak bez jakýchkoli zábran činí. Nemá smysl poukazovat na logické přešlapy, k nimž i přes zjevnou přepálenost často dochází. A o kvalitě postav a hereckých výkonech to tentokrát rovněž není. Stejně jako dítě na pouti běhá s cukrovou vatou v ruce mezi atrakcemi, tak i divák v duchu kolotočářské zábavy s popcornem vysypaným pod nohama sleduje jednu akční scénu za druhou, přičemž každá se odehrává vždy v jiném prostředí. Začíná se pěkně zostra na vesmírné stanici, za chvíli běhá naštvaná bílá gorila po městě, v lesech zase útočí přerostlý vlk, následuje nevyhnutelný pád letadla, pád mrakodrapu a tak dál. Kdesi uprostřed je jedna povinná odpočinková scéna, ale poté už se bez větších zádrhelů uhání k digitálnímu armageddonu. Jednoduše hollywoodská klasika posledních let.

Projekci jsem opouštěl se slovy „To byla ale blbost!“ na rtech, na druhou stranu jsem se ani chvilku nenudil. Kdyby tenhle film vznikl v osmdesátých letech, dnes bychom ho stavěli na piedestal jako klasiku. Jen by se tehdy tvůrci zřejmě tolik neohlíželi na přístupnost, kterou jinak Rampage: Ničitelé drží poctivě na samé hraně ratingu PG-13. A ačkoli to v tomto případě na velký finanční úspěch příliš nevypadá, jako prvoplánový akční biják s Rockem v hlavní roli funguje film dobře. Nic víc od něj ale nečekejte…

Rampage: Ničitelé

USA, 2018, 107 min

režie Brad Peyton