Ridley Scott a Wachowští rozšířují hranice seriálové tvorby
Známí filmoví režiséři si občas docela rádi odskočí k televizním projektům. Stačí vzpomenout hollywoodského mistra napětí a jeho sérii Alfred Hitchcock uvádí, kde jako jeden z prvních filmařů vsadil na expandující oblibu televizního vysílání. Že jsou seriály zase v kurzu a že se jejich tematický záběr nemusí držet zaběhnutých kolejí telenovel a detektivek, potvrzuje enormní úspěch Hry o trůny nebo Živých mrtvých. Televizní stanice reagují na obecné trendy, stávají se přístupnější zajímavým nápadům než velká filmová studia, věnují nemalé prostředky do nákladných výprav, triků a přitažlivého obsazení, protože vědí, že když uspěje první řada, dá se spoléhat na to, že si diváci rádi najdou i její pokračování. V dnešní době se ale i divácká obec podstatně změnila.
Neutichající rozvoj multimédií a počítačových technologií změnil rozložení sil. Amatérská série na Youtube tak může mít mnohem víc diváků, než seriál, který vznikl v televizních studiích. Například autoři projektu Marble Hornets, který polodokumentárním způsobem zpracovává městskou legendu o Slender Manovi, umístili první video v roce 2009 a to už má dnes skoro čtyři milióny shlédnutí. Navíc stále pokračují a v současné době sérii dotáhli počet epizod na jágrovských 68.
Některé onlinové komunity získaly takový potenciál, že se do filmových projektů pouštějí, i když se o tom jejich zakladatelům v počátcích určitě ani nesnilo. Web Machinima znají především příznivci počítačových her, protože jde o jedno z nejznámějších míst, kde se na internetu scházejí (počet přístupů na jejich youtube kanál přesáhl už čtyři miliardy). Do neprozkoumaných vod filmové produkce chce vstoupit spolu s režisérem velkého jména po boku – Ridley Scottem. Jeho firma RSA se spojí s tímto webem a společně budou produkovat sérii dvanácti krátkých SF filmů. Scott by měl především plnit roli prostředníka a zajistit kvalitní režiséry ze své stáje (mezi kterými je mimochodem Neil Blomkamp nebo Sam Mendes). Pokud půjde vše podle plánů, noví i zavedení autoři by měli dostat prostor pro realizaci svých nápadů, i takových, které by nenašly uplatnění u velkých studií. Pokud se projekt ujme, prostor pro jeho rozšíření je téměř bez hranic.
Příležitostí onlinového vysílání dokonale využila společnost Netflix, která má v současné době třiatřicet miliónů předplatitelů. Tato stanice bez klasického televizního kanálu nabízí za měsíční paušál neomezený přístup ke svým programům. Kromě nabídky starších a přejatých seriálů a filmů začala produkovat i své vlastní. Na začátku letošního roku bodovala se sérií House of Cards, dramatem ze zákulisí americké politiky, ve kterém hrál hlavní roli Kevin Spacey. Na režisérském křesle se u jednotlivých epizod vystřídali mimochodem i David Fincher nebo Joel Schumacher. Aktuální novinka Netflixu s názvem Hemlock Grove vznikla pod taktovkou Eliho Rotha a slibuje tak pořádně vygradovanou hororovou atmosféru.
Ještě větší zájem ale vzbuzuje nový ohlášený seriál Sense8, ve kterém s Netflixem spojí svoje síly sourozenci Wachowští a autor Babylonu 5 J. Michael Straczynski. Andy a Lana Wachowští by měli působit ve spojené funkci režisérů a scenáristů a podle dostupných zpráv už mají napsané první tři epizody. Straczynski bude vystupovat v roli producenta s tím, že si po dohodě se svými společníky odkroutí i několik epizod jako režisér. Přestože je konkrétních informací o ději a obsazení minimum (podle oficiálních prohlášení půjde o to, jak nás technologie spojují a zároveň rozdělují, o propojení lidí v globálním měřítku), všichni zainteresovaní hovoří o velice nákladném a výpravném projektu. Seriál by se měl spustit na konci příštího roku. Smůla, že pokud Netflix do té doby neexpanduje i do střední Evropy, nebude šance vidět jeho premiéru i u nás. A pokud si ho vůbec některá domácí televizní stanice všimne, přinese ho (jak je zvykem) se zpožděním, ačkoli ty se v poslední době v rámci boje o mladší diváky čím dál více zkracují.
630 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora