Válka v zemi Vycházejícího slunce (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 25 Červenec 2018 19.45

Herní vydavatelství Blackfire nezahálí a milovníky deskových her zásobuje množstvím jedinečných produktů v české lokalizaci. Značná očekávání vzbuzovala rovněž hra z japonského prostředí Rising Sun, kterou stvořil herní matador Eric M. Lang, jenž má za sebou hned několik tref do černého, jmenujme například kultovní XCOM, Blood Rage či karetní hry známých značek jako Game of Thrones a Star Wars. Rising Sun jsme tak nemohli nechat bez povšimnutí, to by nám početní ctitelé japonské mytologie jistě neodpustili…

Rising-Sun-Box

Výtvarníkem Adrianem Smithem bohatě ilustrovaná krabice není největší ze všech známých deskových mamutů, ukrývá v sobě však hned několik skvostů. Přestože je většina figurek zabalena do nevzhledných kartonových krabiček, samy o sobě jsou přímo úžasné. Pět klanů, každý s charakteristickou podobou vypracovanou do nejmenších detailů. Nejde ale o jediné figurky, nad kterými budete jásat. Pokud vám dolní čelist hlasitě spadne na podlahu nad pohledem na plastové samuraje, u monstrózních, gigantických démonů se o vás budou pokoušet mdloby. Další výbavou jsou různé žetony, kartičky, plastové mince a logicky hrací deska s mapou starého Japonska. Oči vám ale stejně budou neustále klouzat po dracích, démonech ověnčených lebkami a dalších skoro až hororových stvořeních, která vzápětí budete moci ovládat. Základní sada je určena pro tři až pět hráčů a jedná se o strategickou hru, kdy se ve třech ročních obdobích (kolech) snaží každý Daimjó zalíbit bohům a získat tak moc ve všech provinciích Japonska. Cesta Šóguna může započít…

Válečná štěstěna bývá vrtkavá…

Na začátku každého ročního období mají hráči možnost uzavřít spojenectví, čímž spolu s partnerem získají řadu výhod, nicméně vítěz může být jen jeden, a tak o zrady nebude nouze. Roční období se následně dělí na dvě části. První je politická, v níž se hráči střídají se svými herními tahy, které náhodně losují z politických mandátů. Je možné také uctívat bohy a získávat tím mnohé benefity. Konec každého ročního období je zakončen druhou částí, válečnou, která zamíchá konečným pořadím a odkryje, kdo získal důležité lokace.

Rising-Sun-Map

Stěžejní komoditou ve válce jsou peníze, jež hráč sází proti svému soupeři, a to až na čtyři možné úkony, které lze v bitvě provést. Jedná se o seppuku, braní zajatců, najmutí róninů a císařské básně. Zde začíná ta pravá strategie. V období války můžete vést bitvy klidně ve všech osmi provinciích, ale když se vydáte z peněz u první, nemusí vám zbýt na další. A navíc pokud soupeře rozdrtíte, jako refundaci získává vaše vsazené peníze a s tím i finance pro další bitvu. Následují tedy možnosti jako obětovat jednu řež pro výhru na jiné provincii a podobně.

Seppuka umožňuje v předem prohrané bitvě zabít své jednotky a získat tím důležité vítězné body, na nichž záleží v konečném součtu celé hry. Braním zajatců lze vyrovnat síly na bojišti nebo přejít do vedení, zatímco u najmutí róninů může hráč využít pomocnou sílu, která jazýček vah vychýlí na správnou stranu. Hráč, který vsadí nejvíce peněz na císařské básně, získá odměnu v podobě vítězných bodů za každého mrtvého v bitvě, takže i když nevyhrál žádné území, může se posunout blíže ke konečnému vítězství.

Čest je vzácnou komoditou…

Průběh hry ovlivňuje stupnice cti. Veškeré remízy mezi hráči jsou rozhodovány dle jejich pozice na tomto ukazateli. Bohužel možností, jak se v politické fázi dostat výše na stupnici, není zrovna moc. Nejednou se nám při hraní stalo, že došlo za celou dobu pouze k drobným změnám v pořadí, což bývá poněkud frustrující. Tento problém je nejvíce znatelný při hře čtyřech lidech loajálních ke spojenci po celou hru. Tak totiž nevyužívají vůči spojenci nástroj zrada, kterým na mapě zamění soupeřům figurky za své, čímž si sice upevní pozice v regionech, zároveň však ztrácí právě na cti. V politické fázi může se ctí zahýbat také šaman uctívající bohyni Amaterasu, která ovšem na herní desce vůbec nemusí přebývat, neboť božstva se do každé nové hry stěhují náhodně. V následující fázi války je možné čest získat díky seppuce, ale to už je opravdu poslední z možností.

Rising-Sun-Statues

Hra je v politické fázi skutečně dynamická, což je způsobeno především tím, že pokud hráč zvolí jeden z politických mandátů (verbování, sklizeň, přesun, výcvik, zrada), zahrají ho tak i všichni ostatní. Stěžejní je ovšem to, že u většiny mandátů postupuje hráč na tahu jako poslední, čímž může reagovat na to, jak stejný tah zahráli ostatní. Naopak ve fázi války se tempo značně utlumí, což je dáno počtem bitev a následným kalkulováním v myslích hráčů, kteří jsou mnohdy schopni promýšlet sázku jedné bitvy i několik minut.

Rising Sun je zajímavou strategií, v níž má každý k dispozici tahy, které během pár sekund naprosto změní situaci na herní desce. Pokud se ale sejde parta týmových, navzájem loajálních hráčů, ztratí na významu jeden z nejmocnějších nástrojů (zrada), jenž hýbe počtem jednotek i pořadím cti a rozhoduje tak četné remízy. Přesto vás bude tento vizuální skvost bavit, i když dohrát ho za avizovaných sto dvacet minut je spíše utopie. Největším zážitkem je hra v lichém počtu, kdy hráč bez uzavřeného spojenectví nabízí aktivně úplatky či jiné výhody a podněcuje v dalších hráčích chuť využít zradu. Rising Sun jistě potěší především hráče se strategickým myšlením a oblibou ve výzvách. Rozhodně se povedl a těch pár drobností vyšumí do ztracena, kdykoli se podíváte na její úžasné zpracování.

Rising Sun

design hry: Eric M. Lang

výtvarník: Adrian Smith