Páté dějství vesmírné Ságy (recenze)

Autor Roman Bílek | Aktuality | Čtvrtek 12 Říjen 2017 13.10

S pátou knihou komiksové série Sága, kterou tuzemským fanouškům dopřává nakladatelství BB/art, začínáme plně vnímat, že se příběh své popularity a ověnčení žánrovými cenami dočkal po právu. Podobně jako u série Y: Poslední z mužů, která se u nás dočkala kompletního vydání, i tady sází scenárista Brian K. Vaughan především na lidské emoce. Pestrobarevné fantastické kulisy jsou sice důležitou složkou příběhu, ale více než cokoliv jiného sledujeme romantické akční drama, které má silný potenciál chytit za srdeční sval a donutit čtenáře sympatizovat alespoň s některou z hlavních postav, jejichž charaktery jsou stejně tak propracované, jako rozdílné. Ani v aktuálním svazku nechybí momenty překvapení, dějové zvraty, emoční výlevy a napjaté vztahy mezi jednotlivými účastníky, které jsou podobně kouzelné a úchvatné jako precizní kresba Kanaďanky Fiony Staplesové…

CV-YLMT000-XX.qxd

Stále sledujeme vyprávění malé Hazel; průvodkyně dějem, která v chronologicky řazených vzpomínkách popisuje svůj životní příběh. Její rodiče, Alana a Marko, jsou romantickými anomáliemi mezihvězdného prostoru, neboť nejenže proti vůli a rozkazům dvou k smrti znepřátelených ras v sobě našli zalíbení, ale také zplodili potomka, který je důkazem, že láska s sebou může přinášet mír. Striktní polické rozdělení vesmíru ovšem svazku nepřeje a mladá rodina se tak stala terčem všeho schopných mocností. Jako každé normální partnerské soužití, i vztah Hazeliných rodičů časem prochází krizemi. V minulém díle jsme je opustili ve chvíli, kdy jejich spory vyvrcholily a došlo k neplánovanému odloučení. Aby toho nebylo málo, byla Hazel unesena mužem, jenž se ze všeho nejvíce touží pomstít bezcitné honoraci vlastní rasy. Zatímco se Alana oddávala herecké profesi a s tím i často spojenému bohémskému životu, Marko se ocitl ve společnosti maminek na mateřských dovolených, z nichž jedné rozhodně nešlo upřít kouzlo osobnosti a eminentní zájem o životními peripetiemi sklíčeného otce.

Zatímco to mezi Hazelinými rodiči skřípalo, objevil se Dengo z Robotického království a dceru, matku i babičku unesl. Nastává tak paradoxní situace, kdy Alana a Marko jdou, každý na vlastní pěst, po únosci, zatímco naprosto drtivá většina obyvatel vesmíru jde po krku jim. Navíc Dengo neunesl jen Hazel, ale i mimino pocházející z Robotické královské rodiny. A chce je nabídnout teroristům, kteří prý prahnou po vesmírném míru… Dva zhrzení muži, netoužící po ničem víc, než po nalezení svých ratolestí a nekompromisním procesu s jejich únoscem, Marko a Princ Robot, jsou okolnostmi donuceni spolupracovat, i když by se díky vzájemné nenávisti nejraději navzájem odstranili ze světa. V Sáze samozřejmě nejsou jen tyto postavy. Je tady třeba ještě Markova bejvalka Gwendolyn, která nezapomněla a rozhodně nechce vidět jakoukoli ženu v jeho okolí. Nyní se ale musí postarat o to, aby na jedné vzdálené planetě našla lék pro nájemného zabijáka jménem Vůle. Spolu s ní se na záchrannou misi, jejímž účelem je opatřit dračí semeno, vydala i dívka Sofie, zachráněna Vůlí z podivné prostituční planety, a Značka, sestra Vůle, také se živicí sprovázením ze světa na objednávku.

A to jsme se nedostali ještě ke všem, kteří někdy více, jindy méně tahají za spletité dějové nitky. Fantastický svět, který už v prvních pěti knihách Brian K. Vaughan a Fiona Staplesová vytvořili, je vskutku rozvětvený a komplikovaný, zároveň ale pohlcující a fascinující. Vše, co máte rádi na fantastice i klasických dramatických příbězích nejslovutnějších romanopisců a autorů divadelních her, najdete i zde. Emoce a dějové zvraty číhají v sebemenších zákoutích vesmíru a stačí o ně jen zakopnout. Vaughan si navíc s většinou postav nedělá hlavu a nečiní mu problém nadobro odstranit někoho, komu předtím věnoval důkladnou péči a postavil jej do středu dění. Možná ho můžeme i podezřívat, že když se začne více věnovat nějaké postavě, už dopředu si plánuje, jak záludně s ní nakonec naloží.

Vše zmíněné, ale i dost nezmíněného, funguje dohromady jako úchvatná komiksová alchymistická laboratoř, kde duo učenců pomalu, ale jistě experimentuje s výrobou kamene mudrců, díky kterému hodlají stvořit příběh, jenž se zavděčí všem. A když se na to objektivně podíváme, dá se říct, že se jim v jejich bádání více než daří a rozhodně nebloudí slepými uličkami. Úměrně tomu poskakuje nahoru i ručička na ukazateli natěšenosti a očekávaní dalších příběhů, které můžete brát jako novou verzi Romea a Julie ve vesmíru, klasické drama vystavěné v kulisách space opery, akční příběh z budoucnosti plný nečekaných zvratů, nebo klidně jako inteligentní fantasy modernu či vysněný romantický příběh, který chce prožít každý. Tvůrci totiž toho servírují opravdu mnoho, avšak nikdy nediktují, jaký úhel pohledu má čtenář na jejich dílo mít.

Sága 5

scénář Brian K. Vaughan, kresba Fiona Staples

brožovaná, překlad Richard Podaný, 152 stran, 399 Kč