Rodina, základ vesmíru (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 4 Leden 2018 12.15

Velké příběhy, v tomto případě rovnou ságy, se často skládají z mozaiky drobných událostí, díky kterým získáme představu o charakterech, myšlenkových pochodech, činech a schopnostech protagonistů. A přiznejme si narovinu, málokterý velký příběh se obejde bez lásky, ať už je v jakékoli podobě. V příběhu Briana K. Vaughana a Fiony Staplesové sice můžeme použít ono okřídlené, že láska hory přenáší, mnohem příhodnější bude ovšem říct, že bourá zažité stereotypy a nutí hrdiny překonávat samy sebe. Šestá kniha Ságy sice pokračuje v určitých, byť inovovaných stereotypech známých z předchozích svazků, stále jsme ale svědky erupce tvůrčích nápadů, jimiž tvůrci po vzoru klasických děl nadřazují svou komiksovou sérii nad početné zástupy dalších. A jak už to tak bývá, pokud nějakému podmanivému a znepokojivému kouzlu propadnete, úpěnlivě po něm toužíte dál a dál…

CV-YLMT000-XX.qxd

Orientace v novém pokračování příběhu je na prvních stránkách šestého svazku poněkud divočejší, neboť se v chronologii posuneme o nějaký ten rok dál. Hazel, naše malá vypravěčka, už není dítkem, které se sotva naučilo chodit, ale vyrostla v mladou zvídavou slečnu. Spolu se svou babičkou jsou zavřeny v ženském nápravně-výchovném zařízení, kde čekají, až se obě znesvářené strany vesmíru rozhodnou pro výměnu zajatců. Kdyby jim štěstí přálo, jeví se to jako jediná možnost, jak se z tohoto místa dostat. Klientela je rozmanitá, jak bývá v podobných ústavech dobrým zvykem, a kdyby někdo náhodou odhalil Hazelino tajemství, nemuselo by to pro naše hrdinky dopadnout dobře. Naštěstí existují spřízněné duše, které umí táhnout za jeden provaz a tajemství udržet. Co na tom, že je to kudlanka či oboupohlavní zrůda. Mezitím se samozřejmě Alana a Marko pokoušejí získat svou hybridní holčičku zpátky do rodičovského náručí, a jak jsme v minulosti dobře pochopili – nic je nezastaví.

To samozřejmě znamená, že ani tentokrát nebude chybět napínavá akce, citové výlevy či překvapivé návraty ztracených postav. Pokračovat se bude i ve standardním vzorci vyprávění; pokud nějaká situace graduje, autoři záměrně nechají čtenáře v napětí a přesunou se podívat na to, co se zrovna děje někde jinde. Na scéně se objeví množství známých tváří počínaje nehmotnou chůvou Izabel a konče nájemným zabijákem Vůle, který to má aktuálně v hlavě poněkud zpřeházené. Nejen vizuální a druhová rozmanitost postav je tím, co mnohé čtenáře fascinuje, nadmíru atraktivní je rovněž to, že všichni zúčastnění mají pečlivě načrtnuté povahové charaktery. To však ani v nejmenším neznamená, že by některými svými činy, nejčastěji vyvolanými extrémními situacemi, nedokázali překvapit. Příkladem v tomto díle je rozhodnutí babičky Klary v závěru knihy nebo stále udivující postavy reportéra Upshera a fotografa Doffa, kteří svým investigativním zápalem spojeným s nefalšovanou lidskostí umí rovněž nemalou silou zatahat za dějové nitky.

Ani šesté pokračování Ságy rozhodně nezklame, byť je pravda, že mnohé už čtenář patrně vytuší dopředu a pro autory je stále těžší přinášet dějové zvraty, které by vyrážely dech. Zatím se jim však daří eliminovat většinu hluchých míst a dodat svému třeskutému galaktickému dobrodružství kýžený spád. Láska, ať už partnerská, mateřská nebo jakákoli jiná nadále hraje prim, aniž by kupodivu padla někam do polic červené knihovny. Přitom se neustále ukazuje, že když chcete v něčem uspět nebo někomu dokázat, že pro něj žijete, musíte mnohé obětovat. Nic není jen černobílé a už vůbec to není zadarmo. Další nosnou myšlenkou je, že válka je v jakékoli době a za jakýchkoli okolností pěkné svinstvo, což ovšem rozhodně neznamená, že hrdinové nesmí vzít do ruky zbraň, aby si vzali zpět to, co jim sebrala. Ovšem všechny mince mají vždy dvě strany, takže i čtenář bude muset překousnout, že kniha je v porovnání s těmi předchozími jen průměrná.

Sága 6

scénář Brian K. Vaughan, kresba Fiona Staplesová

brožovaná, překlad Richard Podaný, 152 stran, 399 Kč