NeObyčejný superhrdinský příběh (recenze)

Autor Miroslav Štrobl | Aktuality | Čtvrtek 25 Květen 2017 21.05

Americká autorka fantastiky Victoria Schwabová letos oslaví teprve třicáté narozeniny, přičemž jí jenom v českém překladu vyšlo už devět knih a několik dalších se na našem trhu brzy objeví. Nakladatelství Argo vydalo v loňském roce první díl fantasy série Tvář magie a letos představilo čtenářům autorčin v zahraničí dosud nejúspěšnější titul NeObyčejní. Jeho hrdinové ovládají speciální schopnosti, jež by jim na jednu stranu mohl leckdo závidět, ovšem daň, kterou za ně musí zaplatit, je až nepříjemně vysoká. Jako srovnatelného zástupce v beletrii nepříliš častých superhrdinských young adult příběhů zmiňme například Sirotčinec slečny Peregrinové, jenž balancoval na pomezí pohádkové fantasy, zatímco NeObyčejní vstupují do žánru jako netradiční akční thriller.

Schwab_NeObycejni

Ústřední dvojici Victora a Eliho by za normálních okolností čekala úspěšná kariéra v oboru medicíny. Problém byl v tom, že jeden byl nadanější než druhý. Doslova. Victor ve svém spolužákovi a spolubydlícím viděl postupem času především konkurenci. Eli ho nejprve připravil o holku a později ho chtěl zcela zastínit i na poli vědy. Odhodlal se totiž prolomit tajemství NeObyčejných, zkráceně NO, tedy lidí, kteří vládnou nadpřirozenými schopnostmi a o kterých se ve slušné společnosti raději nemluví, v rámci seriózního vědeckého výzkumu už vůbec ne. Na začátku ještě netušil, že tím otevře Pandořinu skříňku, která z dvojice kamarádů učiní ze dne na den nepřátele na život a na smrt.

Nechme ale minulost stranou, vyprávění beztak začíná až deset let poté a k příčinám veškeré nenávisti se postupně vrací. Dějištěm hlavní příběhové linky je univerzitní město Merit, do kterého Victor přijíždí jako uprchlý vězeň v doprovodu třináctileté dívky a obrovitého habána, s nímž sdílel celu a který by jinak jen bezcílně bloudil životem. Z Eliho se mezitím stal zarputilý bojovník za očištění lidského pokolení ode všech NO. Spasitelský komplex mu zatemnil mysl natolik, až téměř zapomíná na skutečnost, že se sám stal kdysi NeObyčejným. Stejně jako Victor, stejně jako téměř každý, kdo má v knize trochu významnější roli. Tím se utvoří dva znepřátelené tábory a starý spor se konečně dočká svého rozuzlení. Škála nadpřirozených schopností je vskutku široká a v ničem si nezadá s hrdiny známými ze stránek komiksů, stačí si jen říct: vyvolat zemětřesení, ovládat myšlenky, působit bolest…

Samotné superschopnosti ale z NeObyčejných příjemné překvapení knižní sezóny ještě nedělají. Hlavní trumfy autorka vytahuje v podobě zajímavě vykreslených postav a způsobu vyprávění, v němž kombinuje vhodně načasované odhalování informací s postupným zvyšováním tempa. Hra na bohy, které se Victor s Elim účastní, v mnohém připomíná počínání začínajících hollywoodských hvězd ve filmu Hráči se smrtí. Postavy se pohybují na hranici mezi životem a smrtí, překvapivě často ji překračují a díky atmosféře univerzitního města a mladické energii hlavních aktérů působí román svěže a sexy. Žádná z postav není na první pohled sympatická a pokud se jedná o NO, pak ani nevinná. Hodnota lidského života klesá v jejich očích na minimum a díky jisté citové vyprázdněnosti se volně pohybují daleko za ustálenými normami západní civilizace. Tím se zásadně narušuje archetypální pojetí takovýchto příběhů, kde je vcelku snadné určit kde je dobro a kde zlo. NeObyčejní si především ve své první polovině zachovávají ke všem postavám patřičný odstup a volbu té správné strany čtenáři příliš neusnadňují.

Příběh je kupředu veden mimořádně čtivým textem členěným do krátkých kapitol, v nichž se od hlavní linie zahrnující události jediného dne porůznu rozbíhají drobné epizody do blízké i roky vzdálené minulosti. K závěru, kdy jsou dohledány všechny střípky osudové mozaiky, se dění už na nic neohlíží a přímo pádí k neotřelému finále. NeObyčejné lze vnímat jako literární popík, který jednoho dne otevřete a za další dva dny ho s pocitem uspokojení a zábavně stráveného času zase zavřete. Dynamický román obratně manipuluje se svými komiksovými základy, a přitom si zachovává moderní a civilní formu, čímž by měl uspokojit i tu skupinu čtenářů, která kromě odpočinku hledá v knihách nápaditost a nekonvenční přístup. A pro nečtenáře se snad jednoho dne podaří natočit filmovou adaptaci, o níž už se několik let neúspěšně jedná.

Victoria Schwab: NeObyčejní

vázaná, přeložil Lukáš Houdek, 368 stran, 358 Kč

208 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora