Když nad Scythe plují vzducholodě… (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 26 Říjen 2018 17.10

Scythe je strategická desková hra pro zkušenější hráče, která nás zavádí do alternativní východní Evropy kolem roku 1920, tedy do doby po skončení první světové války. Ta samozřejmě dopadla poněkud jinak než ve skutečnosti a na území starého kontinentu tak svádí boj o nadvládu pětice zástupných národů. Nejde však jen o obsazování území a válečnou sílu, které přidávají na hodnotě například kráčející strategicko-bojové mechy, ale také o produkci surovin, nasazování dělníků, přesouvání jednotek, obchodování, stavbu budov, získávání popularity či posílení ekonomicko-vojenského vlivu. Vítězem se stává ten, komu se v závěru podaří vybudovat nejmocnější civilizaci.

Scythe-Titani-nebes-01

Scythe si získala mezi fanoušky díky svému námětu, preciznímu provedení a úchvatným ilustracím Jakuba Rozalskiho, jenž bývá přirovnáván k Simonu Stålenhagovi, značnou popularitu a v roce 2016 obdržela prestižní ocenění Golden Geek Award, a to rovnou v pěti kategoriích (Hra roku, Grafické zpracování, Solitérní hra, Strategická hra a Tematická hra). Není se co divit, že brzy se objevila rozšíření, z nichž první dvě, Scythe – Invaze z dálek a Scythe – Titáni nebes, si naštěstí můžeme dopřát i v českém jazyce…

Titáni nebes

A právě o druhém zmiňovaném bude na následujících řádcích řeč. Pokud tuto oblíbenou hru neznáte, lze ji jen doporučit. Pochopitelně, že rozšíření bez základního balení nemá smysl pořizovat. Dalším faktorem, který byste měli před koupí rozšíření mít na paměti, je, že základní Scythe je lepší mít dostatečně zažité, neboť Titáni nebes vnášejí do hry nové prvky, které do hry vnášejí inovativní strategie a možnosti. Jedná se o dva moduly, jež můžete do hry zakomponovat buď současně, anebo zvlášť. Lze je i kombinovat s dalšími případnými rozšířeními. Není však podmínkou je používat.

Stejně jako u základní verze, tak i v tomto rozšíření si můžete zahrát verzi Autonoma, tedy bez dalších hráčů pouze proti umělému vytvořenému soupeři. Přiznávám však, že solitérní hraní deskových her je u mě proti principu toho, proč deskové hry hraji, a bohužel vás tedy neobohatím o poznatky ze zápolení v jednom hráči. Scythe je v základní verzi určeno pro jednoho až pět hráčů. Za předpokladu, že si pořídíte rozšíření Invaze z dálek, máte navíc dvě nové frakce a můžete hrát až v sedmi hráčích. Pokud rozšíříte pouze o Titány nebes, zůstává maximální počet zúčastněných stále na pěti. Titáni nebes obsahují list síně slávy, osm dílků zakončení hry, šestnáct dílků pro vzducholodě, sedm miniatur vzducholodí, sedm plastových stojánků, devět karet Autonomy a pravidla.

Scythe-Titani-nebes-kolaz

Vzducholodě vládnoucí obloze

Každý dostane na začátku vzducholoď barvy své frakce (Rusvětský svaz, Krymský chanát, Saské císařství, Severské království a Polanská republika), se kterou se může (za hraný pohyb) přenášet nad jednotlivými územími. Posun není limitován řekami ani jezery. Jednotlivá území vzducholodě nikdy nekontrolují, tudíž můžete být i nad územím ovládaným některým ze soupeřů. Pro lepší dokreslení efektu jsou figurky vzducholodí opatřeny průhlednými stojánky, které evokují let a dodávají hře plasticitu. Pomocí vzducholodě lze transportovat suroviny (max. 3) či dělníky (max. 2). Pokud „se vznášíte“ nad soupeřem neobsazeným územím, je možné suroviny nakládat nebo vykládat vždy jako součást pohybu vzducholodě. Se surovinami uloženými na vzdušném plavidle lze také při příslušném tahu hráče obchodovat. Na jednom území se může nacházet i více vzducholodí.

Pokud dojde k pozemnímu boji, nemá přítomnost vzducholodě vliv na počet bojových karet. Pro zatraktivnění hry jsou přítomny dílky (kartičky) určující schopnosti vzducholodí. Dílky jsou mírové a válečné – po osmi kartách. V mírových najdeme například Zrychlení (+1 k pohybu vzducholodě), Vrtání (území s vzducholodí funguje jako průchodový tunel), Ženijní techniku (pokud území nekontroluje nepřítel, dají se zde stavět budovy či nasazovat dělníci) apod. Ve válečných dílcích najdeme zase Odvedení pozornosti (při kontaktu se soupeřem neztrácíte popularitu), Mýtné (vybírání surovin, pokud jiný hráč postupuje skrze území ovládané vaší vzducholodí – karta mění výše zmíněné), Blitzkrieg (souboj vzducholodí) a pět dalších variant. Mírové i válečné dílky, respektive po jednom vylosovaném na úvod hry z každého, se hrají současně.

Samozřejmě dost záleží, jak vám karty sednou do strategie, neboť ne vždy je přínosné vzducholodě používat. Popravdě, v tomto ohledu je hra se vzducholoděmi poněkud rozporuplná. Dá se hrát i těžší varianta, kdy si každý z hráčů vylosuje vlastní mírový a válečný dílek, a podle nich se pak řídí. V tomto případě může hra dostat nečekaný spád, ale je mnohem těžší na sledování strategie vašich soupeřů i toho, co se děje na hracím plánu. V pravidlech dokonce nedoporučují hrát tuto variantu ve více než čtyřech hráčích. I pro jednodušší verzi hry se vzducholoděmi je proto lepší mít základní verzi Scythe „nahranou“. Pokud ji ještě nemáte dostatečně v krvi, může totiž dojít k výraznému prodloužení hrací doby.

scythe-wind-gambit

Variace možných vítězství

V základní verzi je přesně stanoveno, kdy hra končí, tj. některý z hráčů položí svou šestou hvězdu na stupnici úspěchu, přičemž hned poté dochází k finálnímu sčítání a vyhodnocování. Při alternativních koncích tato varianta padá a jsou určeny jiné závěry. Opět na začátku vylosujeme z osmi dílků (kartiček) s alternativními konci. Může nastat Soudný den (hra končí přesně po dvaceti kolech), Výbuch továrny (po položení šesté hvězdy na stupnici úspěchu následují ještě dvě hrací kola, kde se můžete pokusit získat co nejvíce bodů do závěrečného sčítání) nebo třeba Déja vu (na neobsazená pole s místy setkání jsou po vybrání všech žetonů setkání tyto žetony znovu doplněny).

U alternativních konců je třeba přehodnotit strategii, se kterou do hry jdete, neboť i když například máte hru s nějakou frakcí takříkajíc v malíčku, může se stát, že ověřená cesta k úspěchu nepovede. Alternativní konce určitě rozbíjejí zažité stereotypy a doporučit se dají především ve chvíli, kdy se vám zdá, že základní hru už máte poněkud ohranou. V kombinaci se schopnostmi vzducholodí tak může dojít k nečekaně zvoleným taktikám jednotlivých hráčů a ke zvratům ve hře. Což se nedá než kvitovat. Jak je vidět, rozšíření Titánů z nebes vnáší do původní hry nové aspekty, není to však záležitost vhodná pro každého. Pokud jste ale členem skupiny hráčů dobře obeznámených se základní verzí hry, pak není proč déle váhat.

Scythe – Titáni nebes (rozšíření)

Návrh hry: Jamey Stegmaier a Kai Starck

Ilustrace a námět hry: Jakub Rozalski