Ocenění

Sexuální stereotypy v počítačových hrách (úvaha)

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 20 Březen 2013 21.00

Od úspěchu prvního sexuálního idolu Lary Croft se to sázkami na jistotu ohledně atraktivního vzhledu ženských protagonistek v herním průmyslu jen hemží. Feministické studie se tomuto tématu věnují s neutuchající oblibou a rozčilují se nad vyvinutými hrdinkami i nad primitivními schématy typu sexuální dračice a nevinná princezna. Žádají nápravu a argumentují tím, že hraje stále více žen, a zdůrazňují dopady, jaké mohou mít takové idealizované vzory na vývoj mladých dívek. Nikdo asi nezpochybňuje negativní vlivy sexuálních stereotypů, ovšem počítačové hry vycházejí ze stejných principů jako současná literatura nebo film a sledují stejné kulturní trendy, které například prezentují populární zpěvačky v kostýmech, za které by se často nemusela stydět profesionální domina. Ani s genderovým rozložením hráčů to není jednoznačné. Společnost Entertainment Software Association v roce 2008 zveřejnila zprávu, že ženy tvoří 38 % hráčské komunity. V roce 2012 už to bylo 47 %. Jenže do uvedené statistiky se započítávají i aplikace pro mobilní telefony, iPady a podobná zařízení, a u těch se počet hrajících žen pohybuje kolem 60 %. Stejně tak je třeba vzít v potaz, že některé typy her, už z jejich samotného principu, vyhledávají spíš muži (asi každý pochopí rozdíl mezi akční střílečkou z vesmíru a sociálním simulátorem The Sims).

Linie, podle kterých jsou navrhovány atraktivní ženské hrdinky, odpovídají standardizovanému pojetí sexuální přitažlivosti a lze je shrnout několika slovy: nerealistické tělesné proporce, krásné obličeje, vyzývavá gesta, minimum oblečení. Hráči mají dnes už často k dispozici nástroje, jak svoji postavu doladit do nejmenších detailů a upravit jí dle svých představ obličej, tělo, výšku apod. Kolik z nich se však spokojí s průměrným vzhledem? Nelze ani přejít fakt, že pokud mají muži při výběru postavy možnost volit mezi pohlavími, velká část z nich vybere ženskou hrdinku a to z prostého důvodu – když už tu mám strávit hodiny a dny a týdny, ať se alespoň dívám na něco hezkého. Designéři pak někdy nepokrytě (a zcela logicky) hrají na tuto notu, což se snad nejmarkantněji objevuje ve fantasy hrách. Jako příklad může sloužit datadisk, který rozšířil nejoblíbenější online hru na světě World of Warcraft o rasu zvanou blood elf. Roztomilé blonďaté elfky s nalakovanými nehty úplně rozbouraly celou frakci, ve které byli do té doby spojeni neatraktivní orkové, trolové, taureni a nemrtví. Jihokorejská TERA (The Exiled Realm of Arborea) se zase může chlubit nevídanými kreativními způsoby, jak obléci hrdinky tak, že zůstanou v podstatě nahé. Výrazné rozdíly ve vzhledu oblečení dosahují absurdních rozměrů a ženské postavy vyrážejí do boje v brnění, které spíš připomíná bikiny.

Jednoznačně rozpoznatelné fyzické stereotypy najdeme i u mužských protagonistů – mladistvý vzhled, vysoká postava, napumpovaný hrudník. Drobný rozdíl tu ale přeci jen je. Muže nelze (alespoň v tradici euro-americké společnosti) sexualizovat tak silně jako ženy. Přitažlivými je činí spíš charakter, chování, sebevědomí a ženy by asi sotva uvítaly, kdyby ve videohrách pobíhali svalovci v tangách a kroutili se v provokativních pózách. Feministky zuří a štěkají, ale rozčilovat se nad odhalenými, vyvinutými hrdinkami je stejně zbytečné, jako se pozastavovat nad tím, že by herečky měly vypadat dobře a že na obalech pánských časopisů vystavují svá těla polonahé modelky. Neznamená to, že by nevznikaly zajímavé a zábavné postavy, ale je jich stále málo. Problém vězí spíš v nevyrovnanosti nabídky. V knihkupectví vedle sebe můžou stát fantasy romány, špionážní thrillery i hrubá erotika, a každý si vybere dle svého gusta. Jenže dokud nebudou více zastoupeny ženy i ve vývojářských týmech, nebude mít kdo zájem prosadit nové žánry pro dosud neoslovené cílové skupiny. Potíž je v tom, že to není vina studií. Právě velké firmy pořádají náborové akce, aby přitáhly i ženy, ale není kde brát, dívky potřebné obory nestudují. Jde o začarovaný kruh, díky kterému stále zůstává hlavní cílovou skupinou počítačových her mužská část populace a tomu se přizpůsobuje i jejich obsah.

398 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Comment by Kim — 21.3.2013 @ 20.56

    nová Lara je už normální holka

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Bublushka — 22.3.2013 @ 18.35

    Jo někdy ty holky ve hrách fakt nemaj moc na sobě, že kdyby s tím vylezli do boje asi by je za chvíli propíchli. Ale ve mě osobně nevyvoávají polonahé hrdninky frustraci a aspon se dá hrát za něco pěkného, ne? :). A holek co hraje hry znám stále víc…a nehrajou Simsy.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Comment by Michaela Buriankova — 24.3.2013 @ 23.45

    To Kim:
    A má i regulerní kalhoty! Celkové pojetí nové Lary mi vůbec přijde poměrně osvěžující. Jen si nejsem jistá, jestli to trochu nepřehnali s tím vražděním ve velkém…
     
    To Bublushka:
    Fantasy a polonahé hrdinky k sobě tak nějak patří, jen je to někdy dotažené ad absurdum. Holek, co hrají hry, je určitě čím dál víc, ale třeba můj, čistě soukromý, odhad u online her by byl nějakých deset, možná slabých dvacet procent ze všech hráčů.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.