Shuffle Heroes aneb Výzva k souboji (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 25 Listopad 2015 11.00

V jednom z předchozích článků jsme se podívali na hru McJohny’s od českého tvůrce Jana Vaněčka. Dnes se podíváme na stejného autora, ale diametrálně odlišnou hru. Z veselého párty prostředí krabího fast foodu se přesouváme do ponurého světa magie, steampunku a hororu, kde si mocné bytosti nevybíravě vyřizují účty. Pojďte se dnes s námi podívat na nemilosrdný střet dvou hráčů v karetní hře Shuffle Heroes pro dva hráče, kterou vydává společnost Czech Board Games ve spolupráci s vydavatelstvím Blackfire. Tato recenze vznikla dle anglické verze z Kickstarteru, případné jazykové odchylky od české verze dostupné v obchodech jsou možné.

ShuffleHeroes_01

Menší krabička obsahuje drobnou knihu pravidel, 92 karet a 34 žetonů. Žetony jsou levnější a z tvrdého papíru, nejde o kartonové tlusté žetony, jaké můžeme znát například z her Fantasy Flight Games, ale svůj účel plní. Karty tvoří 7 karet hrdinů a ke každému z nich přiřazený balíček deseti karet – vždy pět karet ve dvou kopiích. Zbytek tvoří karty s velkými obrázky hrdinů, jejich příběhem a dvě karty nápovědy. Ilustrace na kartách jsou povedené, ponuré a temné, což chválím, jelikož jde o hezké vybočení z klasičtějšího stylu fantasy ilustrací běžného u jiných karetních her.

Nejsem si jistý, jakým způsobem probíhala revize výsledné grafické podoby karet, ale volba barvy textu a pozadí je mírně řečeno dosti nešťastná. Temný text na temném pozadí je špatně rozeznatelný, a to u všech karet, takže u herní seance jste často svědky luštění textu na kartách, obzvláště nehrajete-li v dobře osvětleném prostoru. Chyba není v malém fontu, ale čistě v příliš tmavých barvách, které zde ovšem hraničí s nečitelností a při testovacích hrách tento neduh okamžitě zmiňovali všichni hráči. S touto výtkou se k nim musím připojit. Na propagačních materiálech vypadá vše skvěle, ale výsledná barva textu je tmavě zlatá a pozadí karet není tak světlé. Je možné, že chyba vznikla až v tisku a na připravených materiálech bylo vše v pořádku. To může být ovšem kupujícímu jedno.

ShuffleHeroes_02

Ve dvou se to lépe táhne

Na začátku si náhodně vyberete 5 hrdinů a určíte prvního hráče. Ten si z nabídky vybere jednoho hrdinu, druhý hráč si pak vybere dva a poté si první hráč vybere svého druhého hrdinu. Následně si oba hráči položí karty vybraných hrdinů před sebe, dají na ně žetony s odpovídajícím počtem životů. Poté si vezmou balíčky karet vybraných hrdinů, zamíchají je a vytvoří si tak dobírací balíčky. První hráč si ze svého balíčku vezme čtyři vrchní karty do ruky a druhý hráč si ze svého balíčku vezme šest. Ostatní nevybraní hrdinové a jejich karty se mohou vrátit do krabice.

Následně se hráči střídají v kolech, která sestávají ze dvou částí. V první fázi hráč provede tzv. úklid, tedy vezme karty vyložené v předchozím kole a odhodí je na svůj odkládací balíček a poté odhodí všechny žetony štítu, které má. To se netýká karet označených jako Persistent, které zůstávají vyložené, dokud je něco nezničí nebo se jich jinak nezbaví. Následuje akční fáze, v níž může udělat jednu ze tří věcí. Může zahrát kartu z ruky a vyhodnotit její efekty, použít speciální akci svého hrdiny, nebo si dobrat karty do ruky. Pokud zahrajete kartu, zůstává ve hře až do začátku vašeho dalšího kola. Některé karty mají na sobě klíčové slovo Onward, což vám umožňuje udělat další akci. Musíte tak dobře zvážit, jaké akce a v jakém pořadí chcete zahrát, abyste je vhodně řetězili. Poslední možnost dobrání karet do ruky můžete udělat pouze v případě, že máte na ruce 4 nebo méně karet.

ShuffleHeroes_05

Zničit hrdinu, nebo jeho možnosti?

Hra má dvě možné vítězné podmínky. Buď se vám podaří snížit počet životů obou soupeřových hrdinů na nulu, nebo mu zničíte 15 karet. Oboje je proveditelné a jejich poměr se i z reakcí jiných hráčů po světě zdá být takřka vyrovnaný. K tomu máte ve hře k dispozici karty způsobující zranění, jehož cíl si vybíráte, pokud na kartě není přímo specifikováno, že jej musíte udělit hrdinovi nebo kartě. Zatímco hrdinové mají od začátku jasně daný počet životů, kterákoliv jiná karta má život pouze jeden. Je potom jedno, zda vámi vyložená karta způsobí jedno či více zranění – pokud je cílem karta, absorbuje všechna zranění a je zničena. Ať už útočíte na karty nebo hrdiny, musíte ovšem nejprve zničit soupeřovy štíty. Některé karty také obsahují klíčové slovo Void, které ničí kartu a dává ji stranou. Tímto způsobem lze obejít soupeřovy štíty a zbavit ho obzvláště nepříjemných karet.

Hlavní rozdíl v hratelnosti je dán vybranými hrdiny a jejich schopnostmi, které ovlivňují hru. Karty každého hrdiny obsahují pro něj specifické klíčové slovo a u každého z nich funguje systém trochu jinak. Zatímco Gramor musí být zraněn, aby se rozzuřil a jeho útočné karty byly nebezpečnější, Casquiel nutí hráče u třetí a každé další karty vyložené v jednom kole použít pouze specifickou část. Kvůli možnosti ničit karty si také musíte každý dobře rozmyslet, zda hrát celou kombinaci navazujících karet a efektů, jelikož tím necháte soupeři vyloženo mnoho potencionálních cílů. Některé karty nebo schopnosti hrdinů vám sice umožňují vracet si zničené karty do balíčku, ale není to snadné.

ShuffleHeroes_03

Zamícháte s hrdiny?

Nejprve přistoupíme k negativům. Špatně zvolenou kombinaci barev a z toho plynoucí špatnou čitelnost jsem už zmínil. Jedná se o nepříjemnost, obzvláště pro hráče s horším zrakem, kteří mají problémy s přečtením vlastních karet, o soupeřových ani nemluvě. Druhým neduhem je záludnost v kombinaci hrdinů. Jsou totiž na takto malou hru opravdu asymetričtí, a jestliže se k vám dostane kombinace, jejíž herní styl vám vůbec nesedí, budete mít opravdu hodně práce soupeře porazit. Není ale vše tak temné, jak by se mohlo zdát.

Shuffle Heroes už dle názvu odkazují na hlavní prvek hratelnosti, totiž míchání hrdinů a jejich karet, zkoušení nových kombinací a variabilitu možných střetů. Každý hrdina má ve svém balíčku pět typů karet, které si po pár hrách poměrně snadno zapamatujete a pochopíte také silné a slabé stránky jednotlivých hrdinů, stejně jako specifika jejich schopností a využití. Hra je v tomto téměř experimentem, kolik variabilní hratelnosti je možné vložit do malé krabičky za málo peněz. V tomto směru je to záležitost jednoznačně povedená a kombinací k objevování nabízí dost a dost.

ShuffleHeroes_04

Pro fanoušky temných světů a ilustrací, kteří si chtějí zahrát duelovou karetní hru v mnoha variantách, může být Shuffle Heroes poměrně zajímavou možností. Myslím, že se nejedná o hru do každé rodiny a některým hráčům bude připadat schopnostmi hrdinů příliš překombinovaná a v případě nevhodně zvolené dvojice i nevybalancovaná. To si netroufám tvrdit, ale jak jsem psal dříve, pokud vám kombinace hrdinů nesedne a nenajdete rychle způsob, jak jejich schopnosti a karty řetězit a náležitě kombinovat, bude hra poměrně jednostranná. Kdo se této skutečnosti nebojí a rád ve hře objevuje možnosti, mohl by nové dítko Jana Vaněčka ocenit.

cbg

930 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora