Kterak pradávné zlo v Londýně chytali… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 2 Červenec 2015 13.35

Steampunk je v kurzu – vedle poměrně aktivního tuzemského hnutí pořádajícího různá setkání už byly vydány dvě antologie původních příběhů Mrtvý v parovodu a Excelsior, gentlemani!, které se setkaly se slušnou čtenářskou odezvou. Ovšem na steampunkový román českého autora se dosud čekalo. Příznivci neobvyklých parních strojů a záhadné magie se tak dosud mohli těšit pouze překladovou literaturou zejména angloamerického původu. Čekání však letos skončilo v okamžiku, kdy u nakladatelství Brokilon vyšel Démon z East Endu Petry Slovákové. Ta u nás už sice publikovala sbírku básní a na Slovensku dokonce dvě knihy – povídkovou sbírku Železonoc a jiné podivnosti a kyberpunkovou novelu Cvrček v krabičce, ale až Démon je jejím prvním plnohodnotným románem. A navíc zahajuje plánovaný, přinejmenším třídílný volný cyklus Ve službách královny.

Demon-z-East-Endu-obalka

Jakási záhadná síla v něm usmrcuje děti londýnských nejchudších a zanechává jejich chladnoucí těla v postýlkách či pohozená na ulicích. Navíc pachatel po sobě nezanechává žádné stopy odpovídající lidskému konání. Pátrání se ujímají sourozenci Kelbyovi, k nimž brzy přibude vítaná posila – bývalý královnin osobní strážce, kapitán Sterling. Jenže jejich nepřítel, krom toho, že nepochází z lidského světa, oplývá ještě nebezpečnou inteligencí, a tak je hodně často ne o jeden, ale hned o několik kroků napřed. Jeho pronásledovatelé si při sbírání stop poctivě prolezou společenský žebříček od chudinských slumů až do Buckinghamského paláce, protože v ohrožení není jen běžné obyvatelstvo Londýna, ale i samotná hlava britské Koruny, královna Viktorie.

Slováková evidentně razí pravidlo, že kulisy nesmí vyčnívat na úkor postav. Ústřední trojice románu je už od prvních stránek charakterově tak silná a zajímavá, že čtenáře nenudí ani v klidových pasážích. Sourozenci Kelbyovi jsou doslova jako oheň a voda. Temperamentní, svéhlavá baronka, která díky svému prokletí není ochotna krom svého sourozence nikomu věřit, a její mírně asociální bratr s geniálním mozkem a povahou viktoriánského nerda, jenž lépe rozumí svým hejblatům než lidskému chování, se potýkají nejen s obrovskou výzvou v podobě náležitě zapeklitého případu, ale i se svými vnitřními proměnami. I když se sourozenci často a rádi navzájem kritizují, když jde do tuhého, dokážou se bez váhání jeden o druhého opřít. Třetím do party je stoický voják Michael Sterling, který, přestože byl ode dvora dávno vypoklonkován, oplývá neuvěřitelnou loajalitou ke koruně a ještě větší ke slečně Kelbyové. Jak Liliana a Viktor, tak i Sterling bojují nejen s démonem řádícím v ponurých londýnských uličkách, ale i s těmi skrytými v jejich trýznivých duších. Všichni jsou de facto po sociální stránce nefunkčními lidmi a to především psychicky, než fyzicky, i když se u nich najdou i tělesná zmrzačení.

Démonický příběh své hrdiny skutečně nešetří, ke konci knihy logicky přitahuje šrouby, kde se dá, a odhaluje je jako zranitelné bytosti, které když potřebují pomoc – a že se tak minimálně ve dvou chvílích stane – prostě si o ni řeknou. Opulentní autorčin jazyk má však za následek, že občasné akční scény nejsou rychlé a úsečné, jak je tomu v domácí knižní fantastice obyčejně zvykem, ale spíše popisné, přehledné a příjemně velkorysé. Ostatně, jiné by se do viktoriánského dobrodružného příběhu plného magie a techniky snad ani nehodily. Slováková těží z toho, že sama v Londýně po delší dobu žila a svou osobní znalost britské metropole dokázala do příběhu umně vplést. Navíc je patrné, s jakou péčí studovala nejen historické reálie, ale i další potřebné informace. Vytvořila tak nejen zajímavé postavy, ale i silný a spletitý příběh, jenž díky své složitosti není čtením pro každého. Vyžaduje zostřenou pozornost a vskutku není nenáročnou jednohubkou vhodnou na cesty.

Pokud máte rádi inteligentní příběhy opatřené detektivní zápletkou, příběhy, které nestojí a nepadají jen s akčními pasážemi, ale u nichž musíte místy skutečně zapřemýšlet, to vše navíc zhusta proložené doložitelnými dobovými reáliemi, přestože zde funguje jak magie, tak i podivuhodné a nevídané stroje, budete se bavit. Jako bonus navíc dostanete charismatické, avšak lidské postavy, jimž budete fandit do poslední stránky, a to nikoli proto, že se to od čtenáře očekává, ale protože si to skutečně zaslouží. Petra Slováková prokázala, že bylo pouhou otázkou času, kdy si úspěšně najde cestu k českému čtenáři a on zase k ní…

Petra Slováková: Démon z East Endu

vázaná, obálka Giorgio Grecu, 432 stran, 398 Kč