Vesmírná dobrodružství po česku… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 14 Únor 2019 19.25

Vlado Ríša sestavuje antologie fantastických povídek řadu let, rok co rok se vydává tu do hájemství stempunku, jindy zase do ulic městské fantasy či do vesmírných dálav space opery. A pokaždé dokáže v bohatých žánrových vodách vylovit štědrou dávku příběhů, jimiž potěší nejednoho ctitele domácí science fiction a fantasy. Antologie Space opera 2018 nám před nedávnem přinesla osm dříve nevydaných povídek, které zdárně navazují na předchozí vřele přijatou Space operu. Autorský výběr jde chvályhodně napříč generacemi, najdeme tu tedy nejen léty prověřené matadory, tak i mladou krev, které ovšem zkušenosti, literární um a nápaditost rovněž nechybějí. Připravte se na rozmanitost prostředí i postav, která znesnadňuje hledání společného prvku všech prací…

Space-opera-2018

Knihu otevírá „Laický pozorovatel“, další příběh netradičních prodejců starožitností – kyborga Dědka Čucháka a Jakuba Nedomého. O eskapádách této nesourodé dvojice píše Ondřej Neff víc než třicet let, tentokrát vysílá Kubu Nedomého do měsíčního habitatu Alhambra splnit nijak příjemný požadavek. Nesmí u toho chybět sličná diva, policie v patách, odhalení nejednoho tajemství a záchrana holého života. Vše zabaleno v oddychovém, akčním humorem převázaném balíčku. Pozadu ovšem nehodlal zůstat ani sám editor Vlado Ríša. V povídce „Pohár pro vítěze“ posílá svého hvězdného vandráka Jarmila Mařáka do další život ohrožující výpravy za skrytým pokladem, při které se utká s válečnými roboty.

Julie Nováková se v dramatické povídce „Z tak složitých začátků“ snaží odhalit záhadu planety Ariadné. Je místní fauna a flóra původní, nebo byla vytvořena mimozemštany? Hrdinka příběhu svádí pomyslný střet s planetárním ekosystémem a s neznámým, jenž sabotuje její práci. „Co nelze pohřbít“ Lucie Lukačovičové představuje čestného Sidarise z rasy Jantarů, toho času jediného zástupce svého druhu na těžební kolonii Kroisos a zároveň bezpečnostního pracovníka. Spíše náhodou než záměrně se Sidaris dostává na blízkou planetu, kde svede nerovný boj se zločineckým gangem a najde si i nečekané přátele. Jde o akční a napínavou variaci na westernové historky o spravedlivých šerifech.

„Cena za službu“ Jana Kotouče je dalším střípkem z jeho cyklu Sektor Hirano. Astonské loďstvo zde testuje nové stíhačky, jež zrovna neoplývají dokonalostí. Spojení všudypřítomné byrokracie a vojenské mašinerie na sebe s katastrofou nenechá dlouho čekat, nicméně tentokrát se místo vesmírných bitev dočkáme spíše lidských tragédií. Františka Vrbenská vypráví v povídce „Obinrin a vidin“ s nemalou nadsázkou, jak mladé emzácké děvče ke štěstí přišlo. Prospektorka Obinrin jednoho dne nalezne vzácný vidin, diamant schopný interakce s mozkovými vlnami, a s jeho pomocí se hodlá vdát za mocného císaře Dvanácti slunečních soustav.

Motiv souboje mocné magie s technologií zpracoval Miroslav Hokeš v povídce „Ve znamení tváře“, kterou lze označit za lehce překombinovaný popis špionážní mise agenta jedné velkolepé říše. Za úkol má prozkoumat planetu Bara i její sesterský svět, a přitom odhalit slabiny a možná nebezpečí. Antologii uzavírá hard SF „Vor“ skvělého Martina Gilara, ve které posádka stejnojmenného tahače převáží suroviny z asteroidů, řeší každodenní problémy a k tomu i těžkosti s vesmírnými červy, kteří ohrožují jejich loď.

Space opera 2018 přináší zábavnou směs příběhů, která sází buď na jistotu a známé postavy (Neff, Ríša), anebo na neotřelé nápady (Vrbenská, Hokeš). Mladší autoři pak umně vnášejí originalitu i do ohraných scénářů (Lukačovičová, Kotouč). Příjemným překvapením je účast trojnásobného vítěze literární ceny Daidalos Martina Gilara, jenž se spolu s Julií Novákovou nebojí ve svých příbězích využívat aktuálních vědeckých poznatků, což jejich práce posouvá o nemalý kousíček výš. Space opera 2018 překročila stín své předchůdkyně a nabízí nám vyzrálá díla domácích tvůrců, zamrzí snad jen poněkud bizarní obálka, kterou byste se ovšem neměli nechat odradit od výprav vstříc nečekaným vesmírným dobrodružstvím.

Vlado Ríša sest. Space Opera 2018

vázaná, obálka Vlado Ríša, 264 stran, 299 Kč