Vesmírná dobrodružství po česku (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 13 Únor 2018 9.00

Mnozí z nás jsou už od dětství fascinováni napínavými příběhy z exotických zemí, v nichž neohrožení hrdinové bojuji za pomoci přátel proti nespravedlnosti páchané na nevinných. Odtud už zbývá jen krůček k dobrodružství, která se odehrávají ve hvězdných dálavách plných cizích ras a entit rozmanitého druhu a tvaru. Přes různorodost postav i prostředí zůstává jejich podstata stejná a vše v nich zpravidla spěje k dobrému konci, přičemž nelze zapomenout na záchranu sličné dívky či jinocha z rukou či chapadel děsivého stvoření. Nejeden čtenář žánru science fiction tak s chutí podléhá kouzlu klasické space opery – subžánru, jenž v minulosti zažil četné úpadky a následující vzepětí. Nedávno se zejména díky britským spisovatelům dočkal své dosud poslední renesance a stále slaví úspěch…

space opera

Vlado Ríša, šéfredaktor časopisu XB-1 a editor antologie, nechal své kolegy a přátele vzít vzdálený vesmír ztečí hezky po svém. Vsadil na osvědčená jména a už jejich výčet je jistou zárukou kvality a literárního umu. Sám přitom tradičně přispěl svou troškou do mlýna či lépe řečeno do kosmické lodi. Výsledkem je soubor osmi povídek s prostým, avšak všeříkajícím názvem Space Opera. Mnozí budou potěšeni přítomností autorů jako Jana Rečková, Ondřej Neff, Jiří W. Procházka či Jaroslav Mostecký. Talentovanou mladší generaci však zastupuje pouze Lucie Lukačovičová. Snad proto se celou knihou line společný prvek – jde o příběhy nekomplikované, jasné a srozumitelné, přestože v nich nejeden nápad příjemně překvapí. Leckomu může ovšem chybět větší originalita, odlišnost a výjimečnost, zápletky a témata hodné chvilky k zamyšlení. Lehce se svou originalitou vymyká snad jen povídka Jany Rečkové „Meziplanetární kozel“, v níž si planeta s jistým stupněm matriarchátu umí poradit s možným vyhynutím lépe než ostatní.

Čerstvá spisovatelská krev by zřejmě přispěla osvěžujícím přídělem inovace, experimentování, prolínání žánrů, bourání stereotypů, dost možná i kontroverzními motivy, čehož se zde nedočkáme. Na druhou stranu se ani jedna ze zařazených povídek neutápí v moři nudného průměru. Často se v nich s jistým pomrkáváním na milovníky žánru objevuje ironie či lehká nadsázka, což v důsledku působí docela osvěžujícím a sympatickým dojmem. Naštěstí žádný z příběhů nesklouzne do vtipné taškařice či přímo parodie. Oblíbeným motivem je mezihvězdné válčení, ať už lokálního či mnohem většího charakteru: Ondřej Neff ve své povídce „Syndrom kuřete“ vyšle své amnézií trpící hrdiny v bitevní lodi do neznáma a chystá se je doslova předhodit mimozemšťanům. Sám Ríša v povídce „Stíhačka“ okořenil vesmírnými boji zakázanou milostnou romanci. A Jiří W. Procházka nás v povídce „V Pavučině“ zavede mezi hvězdné piráty jdoucí do dalšího nerovného boje s císařskou přesilou. Symbolicky tak navazuje na svůj příběh z antologie Capricorn 70 (2015, Brokilon) sestavenou Robertem Pilchem, který Ríšu svým zaměřením na vesmírný subžánr o několik let předešel.

Samozřejmě nechybí ani první kontakt a s ním spojené poznávání neznámých bytostí či přímo soužití s mimozemským druhem. V příbězích se akce mísí s napětím a štědrou dávkou emocí. Vzdálené a budoucí světy jsou zde sice různé, lidé však víceméně stále stejní. Poutavá obálka pak zaujme jménem Julie Novákové, jejíž plánovanou povídku v knize překvapivě nenajdete, což je omyl a okolnost, která jistě nejednoho čtenáře zamrzí. Přesto je antologie Space Opera takřka sázkou na jistotu, zvláště pokud máte slabost pro staromilecká, dobrodružná cestování vesmírem. Nelze než doufat, že na další domácí sborníky zaměřené na science fiction nebudeme opět čekat několik let.

Vlado Ríša sest. Space Opera

vázaná, obálka Žaneta Kortusová, 280 stran, 299 Kč