Genetičtí šotci Jiřího Wittka (recenze)

Autor Jiří Sivok | Aktuality | Středa 30 Srpen 2017 18.35

Jiří Wittek se díky nakladatelství Brokilon nedávno představil románovou prvotinou Společné chromozomy. Kniha v náhodných návštěvnících knihkupectví patrně vzbudí radostné zdání, že vyšla nová kniha Petra Heteši, což může být promyšlený nakladatelský záměr či snaha přimět konzervativní čtenáře k rozšíření čtenářských obzorů. Návštěvníci webu XB-1 se díky obsáhlé ukázce mohli včas přesvědčit, zda se začínající Wittek známému a plodnému autorovi vyrovná, nebo se mu kvalitou a čtivostí alespoň dostatečně přibližuje. Srovnávat práci debutanta s dílem ostříleného literárního barda by však nebylo spravedlivé, od začátku je totiž patrné, že kniha trpí běžnými bolístkami, jež lze připsat na vrub nedostatečných zkušeností…

Spolecne-chromozomy-obalka

Hlavní hrdina příběhu se náhle a nečekaně dostává do světa, o němž dosud neměl ani tušení. Do světa plného vylepšených lidí, bioniků a implantátů, za jehož objevení musí zaplatit svým životem. Zdá se totiž, že kdosi neváhá utratit značnou sumu za potěšení nechat pověsit bílou cedulku na palec u nohy jeho mrtvoly… Přestože se může z nástinu děje zdát, že půjde o epické akční dobrodružství, dynamika příběhu pokulhává. Osudy postav budete sledovat nevzrušeně a občas se asi neubráníte úsměvu nad jejich logikou a motivací. Přehršel oslích můstků bývá v textu svérázně odůvodněna kupříkladu slovy: „Ani nevím, jak se tam ta dodávka dostala.“, což výslednému dojmu také nepřidává. K dobru lze naopak autorovi přičíst, že se vyhnul pokusu vytvořit obsáhlé dílo – kniha má přijatelných dvě stě šedesát dva stran.

Dějová linka působí jako směs filmových scén a výjevů z počítačových her, kterých je Wittek patrně oddaným fanouškem (soudě podle všudypřítomných popkulturních odkazů). Při čtení vám myslí proběhnou tituly jako Matrix, John Wick, Assassin’s Creed, aniž by se to autor snažil maskovat. Hlavní padoušskou organizaci nazval Asociací asasínů, což působí jako špatný vtip. Zpomalení času při vedlejším účinku vylepšení zvaném Rage mohl rovnou pojmenovat Bullet time. A takhle by šlo pokračovat… Snaha o vlastní terminologii příliš nepomáhá. Hu’borg se asi nestane novotvarem měsíce, jeho časté užívání naopak otravuje. U domácího románového debutu se navíc neubráníte kacířským myšlenkám, zda by příběhu neprospělo, kdyby se místo všemožných světových lokací neodehrával v Čechách, což by pro začínajícího autora mohlo být mnohem pohodlnější.

Pokud lze něco vyzdvihnout, pak je to humor a nadhled, hrdina příběhu byl obdařen obstojným smyslem pro ironii a sarkasmus, což místy potěší i zkušeného čtenáře. Cílovou skupinou jsou však spíše mladší příznivci české akční školy, zvláště pokud s ní teprve začínají a nejsou zmlsaní vrcholnými díly předních představitelů tohoto svérázného a dlouhodobě oblíbeného subžánru.

Jiří Wittek: Společné chromozomy

brožovaná, obálka Lukáš Tuma, 262 stran, 248 Kč

brokilon_logo