Navštivte vesmír Hvězdných válek! (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 24 Červen 2015 9.55

Kdysi dávno v jedné předaleké galaxii… Star Wars! Většina z vás si zřejmě velmi živě představila úvodní titulky a burácející skladbu zahajující každý film jednoho z nejznámějších fiktivních světů. Nepřekonatelný fenomén Hvězdných válek je tu s námi už bezmála čtyřicet let a za tu dobu se rozšířil do všech lidmi obydlených koutů naší malé planety. A kdo by se nechtěl alespoň na chvíli stát rytířem prastarého řádu Jedi, vesmírným pašerákem, lovcem odměn nebo pilotem bojujícím proti zlovolnému Impériu?

SW_RPG_Beginner1

Hrdina s mečem i blasterem

Společnost Fantasy Flight Games (dále jen FFG) získala práva na Hvězdné války a jedním z výsledných produktů je linie her na hrdiny zaměřující se nejenom na bytosti schopné ovládat světelné meče a Sílu, ale i na běžné pašeráky, diplomaty, piloty a vojáky. Celkově se série rozdělila na tři fáze oddělené zhruba jedním rokem, přičemž každou reprezentuje nejprve sada pro nováčky (Beginner Set) ukazující ve zjednodušené podobě hru a její mechanismy a obsahující vše potřebné k okamžitému hraní. S odstupem zhruba jednoho až dvou měsíců následuje kniha základních pravidel (Core Rulebook) a k nim různé doplňky čítající předpřipravená dobrodružství, sady tabulek a propriet pro vypravěče (Game Master), nebo karty dovedností a schopností pro hráče, aby si lépe pamatovali dovednosti svých postav bez neustálého listování pravidly.

První díl – Edge of the Empire – se zaměřuje na okrajové soustavy známé galaxie, ve které se Impérium sice také objevuje, ale nemá zde vždy rozhodující moc. Tu si pevně drží různé gangy a mafie, kde jasným příkladem jsou velcí a slizcí Huttové. Síla zde nehraje roli a hlavní slovo mají drsní pašeráci, vynalézaví lovci odměn nebo odhodlaní kolonisté. Ačkoliv by se fanouškovská komunita jistě nejprve ráda vytasila s různě barevnými čepelemi světelných mečů, osobně považuji tento krok za nejlepší možný. Hráči získali možnost zažít příběh „obyčejné“ postavy, která se vydává na nečekaná dobrodružství, což je přesně ve stylu staré trilogie a hraje příjemně na nostalgickou vlnu (podobně jako nově připravované filmy). Tento díl vyšel v roce 2013.

Druhý díl – Age of Rebellion – ukazuje boj Povstání a Impéria, hrát ovšem můžete pouze za povstalce, ačkoliv s pár drobnými úpravami by si vaše herní skupina mohla vyzkoušet i „zlou“ stranu. Zároveň se v této knize objevují první zmínky o Síle, která se projevuje zhruba jako u Luka Skywalkera ve čtvrté epizodě. S Vaderem byste se stále utkat nemohli, ale trefit přesně torpédo do větrací šachty by při větší snaze šlo. Nejikoničtější střet galaxie nabízí spoustu možností pro hráče (pilot, špion, voják…) i pro vypravěče (infiltrační mise, velké vesmírné i pozemní bitvy…). Absence pravidel pro Impérium je trochu na škodu, protože by mohlo nabídnout zajímavé herní možnosti a podobně jako první díl, i zde lze ukázat málo probádanou stránku světa Hvězdných válek. Tento díl vyšel v roce 2014.

SW_RPG_Specialization

Třetí díl – Force and Destiny – konečně přináší největší lákadlo v podobě Síly, světelných mečů a všeho s nimi spojeného. Konečně mohou hráči rozvíjet své zvláštní schopnosti v celém širokém spektru a potenciálu. Stejně jako předchozí díly, i zde bude několik nových ras a zaměření postav s ohledem na jejich schopnost používat Sílu. Tento díl vychází letos, tedy v roce 2015.

Jak se vydat za dobrodružstvím?

Jelikož se jedná o jeden systém, jsou všechny tři díly vzájemně kompatibilní a očekává se jejich propojení, ačkoliv nikdo vás nenutí kupovat všechny. Každý díl je samostatný a lze ho hrát jako plnohodnotnou hru desítky a stovky hodin, aniž byste potřebovali zbylé dva. Vše záleží na vaší volbě, jak velké možnosti chcete v rámci systému mít. Hra jako taková následně nepatří k velmi komplikovaným, ačkoliv to tak z rozsahu základních pravidel s bezmála pěti sty stranami nemusí vypadat. Je zde poměrně komplexní systém rozvoje postavy, ale boj je zjednodušený. Namísto složitého pohybu po čtvercové nebo hexagonální síti se záplavou manévrů, úhybů, speciálních pohybů a akcí je zde vše rozděleno na několik menších délkových úseků, v jejichž rámci se pohybujete, takže zbývá více prostoru na fantastická vyprávění a popis akcí hrdinů i nepřátel.

Do začátku potřebuje každý hrdina jméno, rasu (Species) a zaměření (Career) a specializaci. Každé zaměření má tři specializace, které se lehce odlišují a tím pádem mohou být v jedné skupině hráčů například dva lovci odměn, kteří sice mají stejné zaměření, ale díky specializaci jsou zcela odlišní – zatímco jeden se zaměřuje na tichou a nenápadnou likvidaci cílů, druhý se zaměřuje na zdokonalování technologie, vylepšení či augmentace. Následně se určí vlastnosti postavy (Characteristics) reprezentující její psychické a fyzické možnosti. Těchto vlastností je šest a představují například sílu, obratnost nebo inteligenci. Z vybraného zaměření, specializace a vlastností se odvíjí dovednosti postavy (Skills). Ty se dělí na úrovně od nuly do pěti, což ovlivňuje výběr kostek (o tom níže).

SW_RPG_Rebellion

Poslední jsou pak talenty vybírané ze stromu talentů vybraného zaměření a specializace. Výběr talentů funguje „odemykáním“, kdy musíte postupovat od nejnižších úrovní dál a dle propojení si zaplacením jednoho talentu můžete odemykat cestu k dalším. Pokud jste někdy hráli RPG videohry, měli byste tento systém důvěrně znát. Poté stačí vybrat nějakou počáteční výbavu a zbraně a hrdinové se mohou s chutí vydat na cestu za dobrodružstvím.

Stačí si hodit kostkami

Když dojde na střelbu z blasterů, hackování palubního počítače nebo náročný průlet asteroidovým polem, přijdou na řadu hody kostkou. Nebo bych spíše měl napsat hod kostkami, jelikož Star Wars Roleplaying Game používá sadu speciálních kostek různých tvarů a barev. Dle úrovně obtížnosti úkolu se hodí daným počtem fialových a červených (vylepšené fialové) kostek. Dle dovedností hráčské postavy se hodí daným počtem zelených a žlutých (vylepšené zelené) kostek. Následně se dle padlých symbolů určí, zda se akce podařila či nikoliv. Kolik kostek si máme ale na hod vzít?

Nejprve se podíváme, jaké dovednosti (Skill) k prováděné akci používáme – chceme se nabourat do střeženého počítače? Použijeme dovednost Computers (Int). Jsme uprostřed přestřelky se skupinou Stormstrooperů a hodláme po nich střílet z blasteru? Použijeme dle typu zbraně buď Ranged – Light (Ag) nebo Ranged – Heavy (Ag). V závorce u každé dovednosti je napsáno, k jaké vlastnosti (Characteristic) se váže. Ovládání počítačů je vázané na inteligenci a střelba na obratnost. Vlastnost má nějakou hodnotu od jedné do pěti a používaná dovednost má hodnotu od nuly do pěti. Tím tedy máme dvě čísla, řekněme pro příklad čtyři a dva. Větší číslo (jedno, zda patří k vlastnosti či dovednosti) určuje počet zelených kostek, kterými budeme házet. Nižší číslo nám pak říká, kolik z těchto kostek vylepšíme – nahradíme zelené žlutými. Stejný postup je i u obtížnosti, jenom zelené kostky jsou nahrazeny fialovými a žluté červenými.

SW_RPG_Specialization02

Po samotném hodu všemi kostkami kontrolujeme symboly. Na zelených kostkách jsou symboly úspěchu (hvězda), výhody (znak křídel s tečkou uprostřed) a na žluté kostce je ještě symbol triumfu. Opačný smysl mají pak značky na fialových kostkách, kde je neúspěch (znak trojúhelníku), nevýhoda (znak Impéria) a na červené kostce ještě znak zoufalství. Protichůdné znaky se vzájemně vyruší a následně se sečtou znaky zbývající. Pokud zbyl alespoň jeden symbol úspěchu, akce se podařila. Pokud mu navíc zbude určitý počet znaků výhody, může je využít na vylepšení akce, nebo drobnou výhodu do dalšího kola. Symbol triumfu pak v boji přináší mimořádnou událost hrající ve prospěch hrdinů, zatímco symbol zoufalství vnese do hry další závažnou komplikaci.

V sadě jsou ovšem ještě dvě kostky – modrá a bílá. Modrá se používá v případě nějaké menší výhody hráče a má na sobě znaky úspěchu a výhody. Bílá má na sobě bílé a černé tečky a používá se pro Sílu (tedy použitelné v druhém a třetím díle série) a zároveň na začátku každého sezení určuje počet a typ žetonů osudu. Ty jsou buď bílé a mohou pomáhat hráčům, nebo černé a mohou zhoršovat překážky kladené hrdinům pod nohy. Některé velmi silné talenty je možné použít pouze vyčerpáním kladného žetonu osudu. Tyto body nemizí, ale žeton se po použití otočí na druhou stranu, takže z bílých se stávají černé a naopak.

Vzhůru do galaxie!

Nemá cenu zde sáhodlouze popisovat všechna pravidla herního systému, ale základ jsme si už představili a teď to hlavní – hraje se v tomto systému dobře a co přináší? V první řadě musím tradičně pochválit FFG za perfektní zpracování knih. Vše je přehledné, plné krásných ilustrací a pro méně znalé světa je v knihách dostatek informací k plnohodnotnému zážitku v oblíbeném univerzu. Stejně tak jsou krásné i kostky, jen při pořízení základních pravidel si je musíte zvlášť přikoupit. Pokud si ovšem koupíte základní sadu, jsou v ní kostky obsaženy, stejně jako nějaké žetony postav, mapy atd.

SW_RPG_06

Systém samotný se možná zpočátku tváří složitě, ale ve skutečnosti se po první hře ukáže jako snadno pochopitelný a rychlý. Hody kostkami se velmi rychle naučíte vyhodnotit a nic hru nezdržuje. Přitom ovšem máte stále dostatek možností, jak využít přednosti postavy v boji i mimo něj. Pokud dojde ke střetu s nepřítelem, nejste omezeni jenom na bezduchou střelbu, ale můžete provést jednu z mnoha možných akcí a jeden z možných manévrů (za určitých podmínek dokonce dva manévry), takže jsou přestřelky opravdu živé – plné přebíhání z krytu do krytu, střelby z blasterů, léčení spolubojovníků, házení omračujících granátů, zavírání neprůstřelných dveří atd. Vzpomeňte si na osvobozování princezny z Hvězdy smrti ve čtvrté epizodě. Přesně takový nádech mohou střety mít.

Po dvou letech hraní v systému ho mohu všem fanouškům světa Hvězdných válek vřele doporučit. Obsahuje vše potřebné k neomezené zábavě, má ideální vyvážení obtížnosti a možností, kde sice postrádá komplexnost bojů známou z her Dungeons & Dragons, Shadowrun či Pathfinder, ale zase není zbytečně zjednodušující a nabízí dostatek rozhodování pro hráče, co a jak udělat. Dříve recenzované Kouzlem a mečem (viz recenze) se coby naprosto začátečnické a úvodní RPG určené spíše pro mladší děti s tímto plnohodnotným systémem nedá srovnávat, ale nebál bych se, že by si starší děti ovládající angličtinu tuto hru nedokázaly zahrát. Jestli jste někdy chtěli navštívit předalekou galaxii, máte nyní tu nejlepší možnost.

FFG-Logo-Blue

455 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora