Zrada ve stínu Temné věže (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 8 Červen 2017 15.40

Nakladatelství Crew se u nás prosadilo vydáváním pestré škály nejpopulárnějších zahraničních komiksů a do jejich bohatého portfolia se v minulém roce připojila i adaptace kultovní Temné věže z pera Stephena Kinga. První kniha – vydaná pod názvem Zrození pistolníka – do značné míry kopírovala Rolandova dobrodružství, jak je známe z knihy Čaroděj a sklo. Kniha druhá se pod jménem Dlouhá cesta domů překvapivě vydala po vlastní cestě, což se ukázalo jako obtížný úkol plný nástrah. Po tvůrčí stránce toho ve výsledku mnoho nenabídla a plochý děj zachraňovala pouze řemeslně skvěle odvedenou prácí výtvarníků. Nedávno se na českém trhu objevila kniha třetí se strohým podtitulem Zrada vzbuzujícím naději na návrat strhujícího děje plného zvratů a nápaditých příběhových linek…

temna-vez-zrada

A opravdu, oproti předchozímu svazku je Zrada mnohem pestřejší a hlouběji čerpá z nápadité mytologie, kterou nám mistr hororu poodkryl ve svých knihách. Cuthbert i Alain se k závisti ostatních kadetů stávají pistolníky. Roland se stále utápí ve vidoucím kameni a jen těžko přesvědčuje sama sebe, aby jej měl předat otci, jenž se znovu vydal na hon za Farsonovými muži. Nahlédneme také do mysli Gabrielle Deschainové, Rolandovy zavržené matky, a v neposlední řadě poznáme i novou postavu v podobě Aileen Ritterové, neteře přísného učitele pistolníků Corta. Dívka předurčená stát se Rolandovou ženou sama však netouží po ničem jiném, než cítit u pasu smrtící zbraň a stát se pistolnicí, přestože je to ženám zcela zapovězeno.

Oproti barvitějšímu ději se však dočkáme mnohem méně akce a přestřelek, což lze ovšem brát jako přijatelnou cenu za uspokojivější výsledek. Snad každý z původně jednotlivých sešitů je chvályhodně zakončen cliffhangerem a i kniha samotná nepostrádá náležitou pointu. Scenáristovi Peteru Davidovi a expertce na svět Temné věže Robin Furthové lze vzdát poklonu i za umně vygradovaný zvrat, jejž řada čtenářů očekávala již v předchozím svazku. Zde je snad ještě osudovější a pro postavu, které se týká, představuje daleko silnější motivaci do následujících svazků.

Po vizuální stránce rozpoutává tradiční dvojice Jae Lee a Richard Isanove opět barevné orgie. Westernový duch na vás dýchá z každého okénka a naturalismus hraje na ty správné struny především v krvavých scénách (přestože je jich poskrovnu). Rovněž z mnoha dalších výjevů se tají dech a naskakuje husí kůže, zmínit můžeme umučení Charlese Champignona či ošetřování zraněného pistolníka, kterého zasáhl šrapnel granátu. Kresba se svou nápaditou hrou stínů je jednoduše skvělá a neztrácí nic ze svého kouzla ani se třetím dílem, přestože nemusí být po chuti každému. Čtvrtý svazek by se měl v českém překladu objevit o Vánocích. Prozatím je slibován pod nešťastně zvoleným názvem Gileádův pád, přestože správně by mělo jít o Pád Gileádu, ovšem lze věřit, že jde jen o prozatímní nedopatření a nezbývá než se těšit a přát si, aby se série u domácích čtenářů ujala a dostalo se nám i dalších svazků.

Temná věž: Zrada

scénář Peter David, kresba Jae Lee

vázaná, překlad Linda Bartošková, 176 stran, 389 Kč