Ascension: Co přináší bouře duší? (recenze)
Dominion odstartoval vlnu deck-building her, které s různou úspěšností nebo inovativností vycházejí dodnes. Některé jsme si už stihli představit, ale neměli bychom zapomínat na sérii, která svým vizuálním zpracováním v době vydání základní hry způsobila nemalý poprask a úspěchy slaví dodnes. Řeč je o herní sérii z dílny vývojářské firmy Stone Blade Entertainment (dříve Gary Games), která nás přenese do světa plného zlovolných démonů, běloskvoucích andělů, mechanických monster i pohádkových bytostí. Vítejte ve světě Ascension, série, kterou si představíme díky dnes už staršímu kousku Storm of Souls, jenž je určen pro 2 až 4 hráče. Dříve se vydávaly ještě menší sady určené dvěma hráčům, ale z tohoto modelu Stone Blade Entertainment ustoupil a nyní vydává pouze velké sady, které jsou samostatně hratelné, leč plně kompatibilní s předchozími díly a lze je dle libosti kombinovat.
V krabici najdeme 200 karet, herní desku, 50 krystalů a pravidla hry, to vše je uloženo v plastovém pořadači. Pokud ovšem karty dáte do obalů, bohužel se do něj nevejdou, takže hráčům majícím zálibu v ochraně herního materiálu moc neposlouží. Hrací deska je skutečně pěkně provedená a rozložení karet je na ní příjemně znázorněno obrázky. Je to klasická herní deska z pevnějšího kartonu, který se běžně používá pro hrací plány v deskových hrách. Ačkoliv deska není ve skutečnosti potřeba, je to milý doplněk. Vyloženou radostí jsou pak krystaly cti (honor) ve dvou velikostech a barvách. Menší průhledné mají hodnotu jedna, zatímco velké rudě zbarvené mají hodnotu pět. V době vydání se jednalo o svěží a málokde viděný komponent, dnes však podobné nacházíme v mnoha dalších hrách, což jim ovšem neodebírá nic na praktičnosti a estetické kvalitě.
Trochu jiná hra
Už první hra série Ascension: Chronicles of Godslayer vyvolala svým vzhledem, o který se postaral ilustrátor Eric Sabee, protichůdné reakce. Zatímco na jedné straně stála velká skupina hráčů, kterým se grafický styl vyloženě nelíbil, na druhé straně byl dostatečně početný zástup lidí, kteří oceňovali odlišnost a originalitu ilustrací. Je to dáno netradiční technikou i výjevy, které jsou u této hry zvoleny. Povětšinou jsme si zvykli na realistickou kresbu známou z produkce Fantasy Flight Games. Ascesion svou nevídanou stylizací na někoho působilo až nepatřičně či dokonce odpudivě. Podobné reakce vzbuzoval snad jenom vzhled her z produkce společnosti Flying Frog Company, které své hry namísto ilustrací opatřují upravovanými fotografiemi.
Promítá se zde klasické fantasy, steampunk, horror a biblická tematika, a zatímco některé kresby jsou jasně čitelné, jindy jde o značně abstraktní díla. U některých se člověk pousměje mírné vizuální humornosti, při pohledu na jiné však člověku přijde na mysl dílo švýcarského surrealisty H. R. Gigera. To vše vytváří ojedinělou vizuální směs navozující nadmíru zajímavý dojem. Také tzv. flavor texty (poznámky nesouvisející s herními mechanismy, ale dotvářející atmosféru) na kartách jsou nápadité a některé z nich také nepostrádají špetku (někdy trochu morbidního) humoru.
Svět na rozcestí
Nejprve si připravíme herní plán (tento krok je volitelný, jak jsem zmínil výše, není pro hru nezbytný). Na vyznačená místa na desce vložíme balíčky karet Mystic, Heavy Infantry, Cultist a Fanatic. Každý si vezme jeden startovní balíček tvořený osmi kartami Apprentice (+1 runa) a dvěma kartami Militia (+1 síla). Startovní balíček si zamícháme, tím vytvoříme svůj balíček dobírací a vezmeme si z něho do ruky vrchních pět karet. Následně se zamíchá balíček ostatních karet, který obsahuje hrdiny, konstrukty, příšery a události a do řady se vyloží vrchních šest karet. Ty jsou momentálně k dispozici. Hráči se střídají v kolech, ve kterých mohou za sílu a runy karet z ruky nakupovat karty z prostřední řady šesti karet (ty se okamžitě doplňují) nebo některou ze čtyř karet, které jsou od začátku volně k dispozici. Hra končí ve chvíli, kdy se doberou všechny krystaly cti. Poté hráči sečtou čest všech karet ve svém balíčku a přičtou čest uloženou v krystalech. Vítězí hráč s nejvyšším množstvím cti.
Design karet je jednoduchý a přehledný. Hráč vidí na první pohled vše potřebné, především díky velkým ikonám ceny karty a rozumně velkému písmu schopností karty. V pravém horním rohu je cena karty udávaná buď trojúhelníkem (runy) nebo rudým kruhem s mečem (síla). V levém dolním rohu mají některé karty hvězdu označující množství cti, která se ve hře rovná vítězným bodům. Uprostřed karty jsou její vlastnosti, tedy zda dává hráči runy, sílu, vítězné body či možnost vykonat nějakou akci. V pravém dolním rohu karty je pak symbol edice a dle barvy je možné určit počet kopií této karty ve hře.
Hra má jednoduchá a jasně napsaná pravidla. Základním mechanismem je vytváření si nového dobíracího balíčku zamícháním odkládacího. Existují tři základní druhy karet – hrdinové (hero), konstrukty (construct) a příšery (monster), které jsou dle zvolené hry ze série ještě doplněny nějakým typem rozšiřujícím herní možnosti. Zde jsou tímto typem navíc karty událostí (event), které ovlivňují možnosti hráčů. Hrdinové a konstrukty existují ve čtyřech barvách (frakcích). Hrdinové jsou jednorázové karty, které vyložíte, vyhodnotíte jejich schopnosti a na konci kola je odložíte na svůj odkládací balíček. Konstrukty fungují obdobně jako hrdinové, pouze s tím rozdílem, že je na konci svého kola necháváte vyložené před sebou (jde o tzv. permanent kartu). Příšery nemůžete získat do svého balíčku karet, když je ale porazíte, získáte odměnu (reward) v podobě krystalů cti. Některé příšery vám navíc dávají i trofej (trophy). Kartu příšery s trofejí si necháte vyloženou před sebou a můžete její trofej buď použít ihned, nebo ve kterémkoliv dalším kole.
Trochu specifické jsou zde dvě karty, které jsou od začátku volně k dispozici všem hráčům. Při poražení Kultisty (2 síly) získá hráč jeden krystal cti. Další kartou je Fanatik, který za 3 síly dá stejně jako Kultista jeden krystal cti, zároveň si ho ale hráč vezme před sebe pro jeho trofej. Ta se různí dle aktuální události.
Do zbraně!
Herní systém by se dal nejlépe popsat jako kombinace deckbuildingu a správy karet s velmi omezenou mírou konfliktnosti a interakce. Přestože je zde interakce mezi hráči omezena na minimum, působí hra rychle a dynamicky a dle zvolené hry se míra interaktivity může lehce měnit. Hra si drží svižné tempo ve dvou i třech hráčích a lze ji dohrát v rozmezí dvaceti až čtyřiceti minut. Ačkoliv je možná i hra ve čtyřech (a při kombinaci s dalšími díly i více hráčích), nedoporučoval bych to, jelikož se stává příliš chaotickou a náhoda má na výsledek větší vliv. Jednoznačně nejlepší je hra ve dvou.
Ascension obsahuje i příjemnou variantu hry jednoho hráče. V té zůstává vše stejné jako při hře více hráčů, pouze se postupně každé kolo dvě karty z nabídky odloží na hromádku vedle hrací plochy. Pokud na konci získáte více cti než hra, vítězíte. Díky rychlosti (cca 20–30 min) dobře zabaví i tato varianta. Hledáte-li méně konfliktní, ale svižný karetní deckbuilding, který má jedinečný grafický design a jde hrát velmi dobře v jednom stejně jako ve více hráčích, volbou některé z her z karetní deck-building série Ascension se nedá nic pokazit.
753 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora