Ocenění

Další dobrodružství Časové agentury (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 9 Únor 2018 10.15

Koncem roku 2016 dorazila na pulty desková hra T.I.M.E. Stories, kterou v české lokaci vydalo vydavatelství Blackfire. Desková, či chcete-li karetní hra, sklidila rozporuplné reakce. Problém byl v tom, že se jednalo o sci-fi detektivní hru s příběhem a tajemstvím, které šlo logicky odhalit pouze jednou. Přesto bylo originální použití panoramatických kreseb na kartách, které určovaly, co vaše postava časového agenta vidí, úchvatné. Základní krabice obsahovala hororově laděný příběh Sanatorium z roku 1921, kde se časoví agenti (hráči) napojovali do lidských schránek chovanců a pokusili se zabránit otevření časové průrvy. Atmosféra, mezihry, volnost pohybu a postupné objevování – to byly hlavní klady hry. Nemluvě o možnosti si pozici hry uložit díky důmyslnému rozložení karet a žetonů do krabice. Nyní se však píše rok 2018 a k dispozici jsou hned dvě rozšíření, tedy dva zcela nové příběhy, jež se pokouší zvrátit tvrzení, že je T.I.M.E. Stories jednotvárnou zábavou…

TIME-Stories-rozsireni

Časoví agenti ve fantasy světě

Scénář prvního rozšíření Proroctví draků má na svědomí samotný tvůrce hry Manuel Rozoy. Hráči se v pozici časových agentů po úvodní instruktáži odeberou do svých modulů. Do schránek se můžete napojit v celém časoprostoru, není tedy divu, když se za novým dobrodružstvím vydáte na jinou planetu, dokonce na svět jako vystřižený z děl J. R. R. Tolkiena. Úkol je jasný: Nalézt a uzavřít dočasnou poruchu, kterou nastražili Syaani, zapřisáhlí nepřátelé Časové agentury. Dále už není radno příběh popisovat, T.I.M.E. Stories je především hrou na tajemství a hlavní zdroj zábavy se skrývá v jeho postupném odhalování. Přesto lze alespoň zmínit, že ne všechny herní principy známé ze Sanatoria jsou tentokrát totožné.

Na výběr jsou tu opravdu rozličná povolání od válečníka přes zloděje a čaroděje až po alchymistu, a to stále nejsou všechna. Oproti původní hře se můžete rozhodnout, zda útočit zbraněmi na blízko či na dálku. Nepřítele tak lze odstřelit i na sousedních kartách a tím třeba pomoci ohroženému parťákovi. Rozšířil se i balíček předmětů, a to z jednoduchého důvodu. V Proroctví draků lze předměty i nakupovat, takže se před konečným zúčtováním můžete vhodně vybavit. Autorský přístup k výhodám a handicapům postav navíc umně vyvažuje hru. Jeden příklad za všechny – můžete být mág, který hned od začátku ovládá tři mocná kouzla, zároveň ale nemůžete nosit zbraň ani zbroj. V příběhu se občas nalézají i mezihry, což herní zážitek příjemně okořeňuje. A v balení je přidaný ještě balíček Mysterium, který hru prodlouží o další hodiny…

time-stories-vizualizace

Zombie apokalypsa

Případ Marcy se odehrává na Zemi v roce 1992 a jeho autorem je Nicolas Normandon. Marcy Cullinganová – dívka, která má v historii lidstva sehrát stěžejní roli –, byla unesena z malého města ve Wisconsinu, se kterým je, zdá se, cosi v nepořádku. Podezření se potvrzuje už při otevření prvních panoramatických karet lokace, kde si několik zombie pochutnává na mase zaskočených policistů. Druhé rozšíření je ze všech dosavadních příběhů herně bezesporu nejtěžší. Nejde ani tak o souboje, kterých tu je opravdu dostatek, a ne vždy jsou snadné, na paměti je třeba stále mít hlavní úkol výpravy a nenechat se svést z cesty falešnými stopami.

Každá informace může být stěžejní, pokud se tedy nepodělíte s ostatními o vše, co na kartě vidíte, může to v závěru znamenat neúspěch. Hlavní problém není Marcy vypátrat, ale zjistit, zda to Marcy skutečně je. V městečku se odehrály krajně prapodivné události a skupinka může nalézt hned několik dívek odpovídajících popisu. A co čert nechtěl, nejsou schopny odpovídat na otázky. Vzhledem k časovému zařazení příběhu jsou tu na výběr rozličné palné zbraně, jak se tomu ale u T.I.M.E. Stories stává zvykem, nový příběh přinese i další herní mechanismus. Čím větší hluk agenti při střelbě způsobí, tím víc se vydávají všanc náhodě – vylosované karty Ulice je mohou připravit o drahocenný čas, anebo je donutí k dalšímu souboji s nemrtvými.

Suma sumárum

U obou herních scénářů lze nalézt klady i jisté zápory. Proroctví draků je skvělou ukázkou hratelnosti. Postup je sice lineární, přitom však postavám povolena značná volnost. Potěšit může jistá „dračákovost“ – agenti mohou nakupovat magické předměty, kouzla a lektvary, anebo je třeba i ukrást, pokud se jim to povede. O samotný příběh tu ani tak nejde, jedná se o klasickou cestu z bodu A do bodu B, kde zabijete hlavního padoucha. Zábava tak pro leckoho může postrádat jistou hloubku, naopak příjemně překvapí narážky na původní dobrodružství v Sanatoriu. Plynutí času vás v podstatě nepálí, a když nepodceníte nepřátele, dohrajete dobrodružství na první pokus.

Případ Marcy je pro svou obtížnost opravdovou ozdobou celých T.I.M.E. Stories. Důležité informace nutné k identifikaci pravé Marcy obdržíte už během prvních desítek minut hry, a pokud cokoli podceníte, může to vést k závěrečnému fiasku. Oproti předchozímu rozšíření bytostně pociťujete nedostatek času a při nekompromisním dodržování pravidel přímo cítíte, jak vám ve vlasech přibývají šediny. Případ Marcy vás přiměje k opakovanému hraní, pokusit se stihnout vše ve správném pořadí je totiž opravdový oříšek. Jinak nezbývá než čekat, až Blackfire potěší své fanoušky dalšími rozšířeními této netradiční a poutavé hry, která rozhodně stojí za pozornost.

T. I. M. E. Stories

Proroctví draků / Případ Marcy

design hry: Peggy Chassenetová a Manuel Rozoy

výtvarníci: Ben Carre, Vincent Dutrait, David Lecossu, Pascal Quidault

tvůrci rozšíření: Manuel Rozoy / Nicolas Normandon

pro 2 až 4 hráčů od 12 let s dobou hraní kolem 90 minut

Blackfire-logo

653 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.