Další návrat do Twin Peaks (recenze)

Autor Jiří Kelbl | Aktuality | Úterý 22 Srpen 2017 19.30

Americký spisovatel Mark Frost není pro tuzemské čtenáře neznámý, dvojici jeho románů Seznam 7 a 6 mesiášů před nějakými dvaceti lety vydala brněnská Jota. Známější je ale spíš jako spolupracovník režisérského génia Davida Lynche, spolu s nímž se začátkem devadesátých let podílel na fantaskním hitu Městečko Twin Peaks a roli spolupracovníka si zopakoval i v letošním pokračování. Vedle nového televizního seriálu se do světa tajemného maloměsta situovaného poblíž kanadské hranice vrátil i románovou formou, dvojice titulů vznikla v posledních dvou letech bezpochyby v souvislosti s uvedením nové řady seriálu. První z těchto románů letos na český trh pod názvem Tajná historie Twin Peaks přináší opět nakladatelství Jota.

Tajna-historie-TP-obalka

Jak název naznačuje, jedná se o poměrně velkoryse pojatý přehled střípků z dějin titulního městečka, přičemž se v úvodu podíváme až do osmnáctého století a postupujeme chronologicky k událostem vyprávěným v první řadě slavné série. Celý obsah knihy je koncipovaný jako policejní (či snad lépe vládní) tajný dokument, který šéf Gordon Cole (v televizi jej neopakovatelným způsobem ztvárnil sám Lynch) předává své podřízené agentce Tammy Prestonové, jedné z nových postav druhé řady seriálu. Autorem textu je tajemstvím zahalený Archivář.

Prestonová v úvodních pokynech od Colea dostává za úkol prověřit pravdivost celého dokumentu, ve druhém plánu pak zkusit zjistit, kdo je onen Archivář, který vše sepsal. Prestonová se úkolu zhostí svědomitě, základní Archivářův text proto bohatě doplňuje poznámkami, postupně dokreslujícími tajemný svět Twin Peaks. Hovoříme-li o Archivářově textu, nemůžeme si představovat běžné literární dílo, pravdou je pravý opak. Jde o pestrou kvazi dokumentární koláž dobových novinových článků, důvěrných deníkových zápisů a přepisů mluvených rozhovorů, vše spíše zřídkavě doplněné běžným literárním textem, přinášejícím úvahy či stanoviska samotného Archiváře. V této souvislosti je nutné akceptovat vyšší prodejní cenu českého překladu, penzum redakční práce věnované této publikaci (zejména její grafické stránce) bylo jistě oproti běžnému standardu překladové beletrie výrazně odlišné.

Po formální stránce tedy knize není příliš co vytýkat, důležitější ale bude otázka, zda byl Frost stejně úspěšný i ohledně samotného obsahu. Zde se už nalézáme v komplikovanější situaci a zjišťujeme, že na ni není snadná odpověď. Nelze dost zdůraznit, že kniha není určena těm, kteří důkladně neznají minimálně původní seriál, případná obeznámenost s doposud odvysílanými díly letošní série také není na škodu, přestože průsečíků mezi knihou a druhou televizní sérií není tolik. To ovšem neplatí ve vztahu k první řadě, některé části děje původního seriálu jsou zde důkladně převyprávěné, zpravidla ozvláštněné pohledem postavy, která na události vzpomíná. Zde je důležité upozornit na zajímavý fakt, který nemusí být na první pohled patrný – agentka Prestonová nezná události z konce osmdesátých let, tedy všechen ten tragický sled událostí, odstartovaný vraždou Laury Palmerové, postupně zasahující do širších a děsivých souvislostí.

Obsah seriálu Městečko Twin Peaks je podle této knihy ukryt v Cooperových archivech, evidentně minimálně Prestonovou neprobádaných. Čtenář je tak v některých situacích napřed, protože zná věci, o kterých se Prestonová zmiňuje jako o neověřených možnostech. Ač to tak nemusí vypadat, tato vlastnost patří k silným stránkám románu, umožňuje každému znalci seriálu s knihou skutečně žít a kochat se řadou podrobností o některých postavách. Kapitoly o osobní historii Dámy s polenem, Eda Hurleyho a jeho manželky nebo třeba Hanka Jenningse (a o Klucích z knihovny obecně) patří k tomu nejsilnějšímu, co se Frostovi podařilo nabídnout. Bohatý fotografický doprovod každého fanouška v těchto pasážích skutečně přenese zpět do světa milovaného seriálu. To je tedy kladná stránka Frostova díla, účinkovat samozřejmě bude pouze na znalce předlohy, kterou úspěšně rozvíjí. Zde se měl nejspíš autor zastavit, Frost ale minimálně polovinu rozsahu knihy věnoval obecnějšímu problému setkání s UFO či jinými vesmírnými entitami.

Vliv mimozemských civilizací je samozřejmě naznačen i v původním seriálu, v knize se mu ale přisuzuje role naprosto zásadní. Ono to není tak překvapivé, vzhledem k v závěru knihy odhalené identitě Archiváře jde naopak o zcela logický krok, to ovšem nemění nic na tom, že tyto pasáže (a je jich skutečně hodně) spíš než cokoliv jiného nudí. Do popředí se zde dostává Douglas Milford (vydavatel Twin Peaks Gazette, bratr dlouholetého starosty Dwayna Milforda), jemuž Frost přisoudil kariéru špióna a dobrodruha. Díky pradávnému iniciačnímu zážitku v lesích v okolí rodného městečka se Douglas vydává do světa, kde během války slouží v armádě a později pak ve zvláštních službách, vždy zaměřený na problematiku blízkých setkání s mimozemskými entitami. Douglasova životní pouť nakonec končí opět ve Twin Peaks, kde kupuje místní noviny a pomocí komentářů sleduje i ovlivňuje místní události. Není třeba zdůrazňovat, že i v rodném městečku sleduje vyšší cíle a jeho vydávání novin je pouhou zástěrkou. Milfordův příběh je skutečně nosnou páteří celé knihy a zůstává ožehavou otázkou, zda takové rozhodnutí bylo správné a zda jej tato postava opravdu unese.

Frost tedy ve svém počinu zřetelně míří na příznivce kultovního seriálu, někdo s jeho světem neobeznámený by po knize nejspíš sáhnout neměl. I v této snaze zůstává ale přinejmenším na půli cesty, i když zcela jistě závisí na tom, jakou kvalitu čtenář (a divák) na původním díle vlastně oceňuje. Osobně se hlásím k těm, které uhranulo tajemné maloměsto a předivo vztahů jednotlivých obyvatel, kosmická zápletka už přeci jen o něco méně. Ačkoliv je v seriálu pouze naznačena a zůstává tak na obrazovce v únosné míře, dodávající ději tu správnou špetku tajemna navíc, v románu je ufologických zápletek příliš. Ale přesto jde o další dílek do kouzelné skládačky jménem Twin Peaks, který žádný skutečný fanoušek nemůže vynechat. Podobný osud jistě bude mít i letos v originále chystaný Frostův titul Twin Peaks: The Final Dossier, připravovaný k vydání po skončení vysílání druhé série a mapující dvacet pět let, které mezi oběma řadami ve fiktivním maloměstě uběhly.

Mark Frost: Tajná historie Twin Peaks

vázaná, překlad Petr Kovařík, 368 stran, 598 Kč