Další strastiplná pouť k Temné věži… (recenze)

Autor Miroslav Štrobl | Aktuality | Pondělí 28 Srpen 2017 9.50

Od prvních vážně míněných pokusů o filmovou adaptaci Kingovy pistolnické ságy letos uplynulo deset let. Po zhlédnutí finální podoby filmu, pod nímž je režijně podepsaný dánský režisér Nikolaj Arcel, by nikomu, ani tvůrcům, ani divákům, neuškodilo, kdyby se mělo na výsledek ještě pár let čekat. S prvními ohlasy ze zámoří snad ještě existovala nepatrná naděje, že Temná věž snad více osloví evropské publikum než americké, ale bohužel tomu tak není. V devadesáti minutách se na plátně odehraje příběh jednoho chlapce, pro něhož se sny stanou skutečností a který musí dopomoci zachránit svět před nástupem temnoty. Všechno ostatní, včetně Věže, Pistolníka a Muže v černém, se dříve či později promění ve snadno zapomenutelnou kulisu…

dark-tower

Jake Chambers žije nesnadný život teenagera stíhaného strašidelnými sny, s nimiž nenachází pochopení u vlídné a milující matky, ani u nevlastního otce. Zlom nastane v okamžiku, kdy se rodiče rozhodnou řešit problém ústavní péčí. Jakmile si pro chlapce přijdou lidé s odlepovacím obličejem, Jake bere do zaječích a projde skrze portál do dalšího světa, kam jsou takoví jako on běžně unášeni zvláštním úřadem pro svržení Věže vedeným Mužem v černém. Jestliže máte s předlohou Temné věže nebo s její částí nějakou zkušenost, může u vás právě představený vývoj událostí vyvolat pocit úzkosti, v krajním případě i zděšení. Roland z Gileadu je zde sice stále neohroženým pistolníkem, ale jinak je původní příběh použit pouze jako tvárný materiál určený k vybudování příběhu zcela nového. Podle slov tvůrců se má jednat o jakousi další iteraci následující po skončení literární Temné věže.

Pravidla a zákonitosti spojené s Věží a se světem, který se hnul, působí často rušivě a pouze umocňují chaotický dojem, s nímž se film potýká až do závěrečných titulků. Paprsky s Věží ve svém středu, slavná pistolnická historie nebo rozpad Středosvěta nedokážou příběhu propůjčit zvlášť výjimečnou atmosféru a především zbytečně tříští pohádkové zasazení blízké Čaroději ze země Oz nebo Nekonečnému příběhu. Scénář navíc hraje hru s odkrytými kartami, při níž jsou všechna tajemství divákovi představena hned na začátku a napětí se v průběhu filmu nedaří budovat jinak než na ploše několika scén, v nichž Temná věž nevinně laškuje s hororem. Stačí se ale podívat jen pár měsíců nazpátek, kdy se v kinech objevil Bayonův film Volání netvora: Příběh života, a všechny tyto scény vyjdou ze srovnání jako ty hůře zpracované a mnohem méně děsivé, přestože Volání netvora necílilo na nijak zvlášť otrlého diváka.

Stephenu Kingovi postavy vždycky šly a románová Temná věž není výjimkou. Na dlouhé cestě plné utrpení na ně čekalo mnoho zkoušek, jež prověřovaly jejich schopnosti a donutily je překonat hranice svých sil. Kombinace charismatického Idrise Elby v roli drsného pistolníka a ještě podmanivějšího Matthewa McConaugheyho coby temného čaroděje známého jako Muž v černém muselo na filmové producenty působit jako jistá výhra v loterii. Jenže čaroděj věčně vysedává v kanceláři a dohlíží na nespolehlivé zaměstnance, což vzbuzuje údiv na tím, proč si všechno raději nezařizuje sám hned od začátku. Pistolník se zase žene za pomstou a pronásleduje Muže v černém mnoho let, ten si ale kdykoli najde jeden z všudypřítomných portálů, vyťuká čtyřmístný kód a je pryč. Nabízí se otázka, jakou stopu Pistolník vlastně sleduje. Slibná castingová kombinace rádoby zajišťující skvělou podívanou se tak mění v rozpačité sledování dvou hereckých ikon, jež nedostanou příležitost z přiřazených rolí příliš těžit.

Temná věž strávila evidentně spoustu času ve střižně a na odebraném materiálu se vskutku nijak nešetřilo. Některé scény tak postrádají pointu a působí až nepatřičně. Ostatní parametry filmu se už drží zavedených hollywoodských standardů. Nakonec je tedy Temná věž filmem, v němž kamera zabírá známé herce (se schopně zahranou dětskou rolí k tomu), kde se občas střílí a kde se občas objeví opravdu hodně vysoká budova, o které nikdo nic neví. Diváci s nulovým očekáváním se dočkají alespoň průměrného filmu, diváci nadšení z ukázek se v kinech nedočkají ničeho lepšího a fanoušci literární předlohy budou výsledkem přinejlepším jen uraženi. Snad To bude lepší.

Temná věž

USA, 2017, 95 min

režie: Nikolaj Arcel