Ocenění

The Grizzled – hlavní je přežít (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 28 Leden 2016 18.00

Válečné hry běžně staví hráče do role neohroženého vojáka kosícího nepřátele po tuctech, velitele šokujícího svého soupeře brilantní taktikou nebo dokonce neomezeného vládce celého národa, jenž se po celé válečné frontě střetává se stejně mocným rivalem. Přestože je téma války ve hrách jasné, prvotním cílem dozajista není adorace konfliktu samotného, i když se na to někdy zapomíná. Naštěstí jednou za čas vycházejí hry, které nám hrůzy válek osobitým způsobem připomínají. Jednou z nich je i abstraktní karetní hra The Grizzled.

Grizzled_01

The Grizzled stvořila autorská dvojice Fabien Riffaud a Juan Rodriguez a jde o čistě kooperativní hru pro 2 až 5 hráčů. Malá čtvercová krabička obsahuje 67 karet, 21 žetonů, žeton vedoucího hráče, nápovědní kartu a pravidla hry. Už samotná krabička je součást herní atmosféry a kresby francouzského karikaturisty Tignouse (zabit při útoku na redakci Charlie Hebdo) vhodně doplňují atmosféru hry. Co se kvality materiálu komponent týče, je vše v pořádku. Karty jsou pěkné a pevné a žetony jsou z poctivého kartonu.

Jak se dočítáme na začátku pravidel, vše začíná 2. srpna roku 1914, kdy skupina přátel z jedné francouzské vesničky čte na náměstí vyhlášku o všeobecné mobilizaci a slíbí si, že se z války vrátí všichni společně. Tuto scénu můžeme vidět na vnitřní straně krabičky, kde stíny hrdinů zakrývají vyhlášku. Zajímavý je také kontrastní výjev ze zadní stránky pravidel, kde můžeme vidět skupinu mladých přátel před odchodem na frontu, zatímco na přední straně a obalu krabičky je můžeme vidět zestárlé, špinavé a zarostlé v příkopu. Vzhled hry je fenomenální a k tématu velké války netradiční.

V dešti, plynu, dělostřelbě

Karty obsahují šestici postav, za něž mohou hráči hrát, každá z nich je oboustranná, přičemž na jedné straně je v levém horním rohu čtyřlístek a nějaký symbol. Tomu se říká Lucky Charm (štěstí) a dá se použít během hry, o tom však později. Hlavní součást hry tvoří 59 karet představujících nástrahy, nebezpečí a útrapy vojáků, tzv. Trial (zkouška) karty. Ty mohou mít tři aspekty. Na pozadí zobrazují válkou poničenou krajinu ve čtyřech různých podobách – slunný den, déšť, sníh a noc. V horní polovině karty se může objevit jeden ze tří symbolů – píšťalka představující pokyn k útoku na nepřátelské pozice, dělostřelecký náboj coby odkaz na dělostřelecké baráže a nakonec plynová maska symbolizující využití otravných plynů. Některé karty zkoušek mají ještě ve spodní části zobrazený rub, což znamená otočení další karty, ale to je efekt, který se doporučuje pouze zkušeným hráčům seznámeným se hrou.

Grizzled_02

Dalším typem karty zkoušek jsou zranění, traumata, fobie a další fyzické a psychické strasti označované souhrnným pojmem Hard Knocks. Tyto karty jsou tří druhů – trauma má na sobě jeden ze tří symbolů nevlídného počasí, fobie nese jeden ze tří symbolů útoku a ostatní karty mají název a popis efektu na hráče. Tyto karty si hráč vykládá přímo ke své postavě a všichni tak vidí, jak se charaktery přátel v extrémním prostředí války postupně hroutí, až může vést k naprostému zhroucení postavy a s tím spojeným koncem hry a porážkou hráče.

Na začátku hry se doprostřed herní plochy položí karta s holubicí a blízko ní karta s náhrobkem a jmény postav, za něž hráči hrají. Karty zkoušek se zamíchají, 25 se jich umístí na kartu holubice a zbytek se odloží na kartu náhrobku. Hráči si vyberou jednu z herních postav a umístí ji před sebe. Dále dostanou tři žetony kávy (Support), z nichž jeden má na lícové straně napsáno doleva, druhý doprava a třetí je náhodný. Poblíž umístíte žetony promluvy (Speech) a žeton vedoucího si vezme první hráč, kterým se stane ten nejzarostlejší ve skupině. Hra následně může začít.

Přežít společně

Herní kolo sestává ze čtyř fází, které se opakují do chvíle, kdy jsou splněny vítězné podmínky nebo hráči prohrají. První fáze je přípravná, kdy aktuální vedoucí hry určí obtížnost nadcházející mise, přičemž nejméně je možné vybrat číslo jedna. V prvním kole je toto číslo pevně určeno jako tři. Toto číslo představuje obtížnost mise a v rámci herních mechanismů to znamená, že každý hráč obdrží tolik karet z balíčku zkoušek umístěného na kartě holubice. Karty jsou tajné a hráči se o svých kartách nesmí nijak bavit, naznačovat typy ani počet apod.

Grizzled_03

Další fází je mise, během níž se hráči střídají v akcích počínaje prvním z nich, který provede jednu svou akci, následuje hráč po jeho levici a takto se pokračuje po směru hodinových ručiček, dokud se všichni z mise nestáhnou, nebo není mise vyhodnocena jako neúspěšná. Coby svou akci může hráč provést jednu ze čtyř možností. Může vyložit kartu zkoušek doprostřed herní plochy označované jako „země nikoho“, případně vyložit kartu újmy ke své postavě. Vykládání má však určitá pravidla. Na herní ploše, tedy v zemi nikoho a u hráčských postav, nesmí být najednou žádný ze tří druhů nevlídného počasí nebo symbolů útrap třikrát. Pokud někdo vyloží kartu a tím zvedne počet zimy, deště, noci, píšťalek, střel nebo plynových masek na tři, mise končí neúspěchem.

Druhou možností je použít Lucky Charm postavy. Hráč se může rozhodnout, že svou kartu postavy otočí na stranu bez symbolu čtyřlístku a jednoho ze šesti symbolů. Díky tomu může ze země nikoho odstranit jednu kartu obsahující odpovídající symbol. Pokud má, může hráč jako akci odhodit žeton proslovu a vybrat jeden ze šesti znaků. Jestliže mají ostatní hráči na ruce kartu s tímto symbolem či počasím, mohou ji odhodit pryč ze hry. Jestliže mají více než jednu, rozhodnou se, kterou odhodí. Poslední možnou akcí je stáhnutí se. V takovém případě už hráč nemůže zasahovat do hry a tajně si připraví jeden ze žetonů kávy.

Grizzled_04

Pokud se žádné špatné počasí ani další symbol neobjeví více jak dvakrát a všichni hráči se stáhli, končí mise úspěchem a karty ze země nikoho jsou odloženy mimo hru. Jestliže hráči počasí nebo symbol vyložením karty duplikovali potřetí, končí mise neúspěchem a všechny karty ze země nikoho se přidají na balíček umístěný na kartě holubice a promíchají se. Jde o překážky a nástrahy, které musí hrdinové překonat znovu. Tak jako tak fáze mise končí a přesunuje se do fáze podpory. V té se otočí žetony kávy a posunou se k odpovídajícím hráčům. Pokud někdo z hráčů obdržel víc žetonů kávy než ostatní hráči, může v případě úspěšné mise odhodit až dvě karty Hard Knock, nebo otočit kartu postavy na stranu s Lucky Charm, pokud tuto už dříve během hry použil. V případě neúspěchu mise si hráč může odhodit pouze jednu kartu Hard Knock.

Následuje poslední fáze klesání morálky, kdy se na balíček zkoušek na kartě holubice přesune tolik karet z balíčku zkoušek na kartě pomníku, kolik mají hráči nejvíce na ruce, minimálně však tři. Poté se mění vedoucí hráč a předchozí získává žeton proslovu, pokud ještě jsou k dispozici. Vítězství hráči dosáhnou v okamžiku, kdy na kartě holubice neleží jediná karta a hráči nemají ani žádné karty na ruce. Okamžitá prohra nastane ve chvíli, kdy je odhalena karta pomníku, nebo pokud má jeden z hrdinů na konci fáze podpory stále čtyři či více karet Hard Knock.

Grizzled_05

Na západní frontě…?

Autoři hru věnovali všem účastníkům hrůz první světové války a některé z hratelných postav jsou založeny na příbuzných autorů, kteří zákopy západní fronty doopravdy prošli. A nutno dodat, že tuto vzpomínku na hrůzy války provedli autoři vskutku důstojně. I když jde o abstraktní kooperativní hru bez zobrazení násilí, působí svým tématem velmi silně. Funguje zde kouzlo nevysloveného, ať už jde o omezenou komunikaci u stolu, tak představivost dle několika málo podnětů, kterými jsou například symboly píšťalky, střely a plynové masky. Ve hře nemusí být zobrazeno žádné násilí, aby hráč věděl a udělal si vlastní představu, co museli vojáci zažívat.

Navíc jde o hru relativně těžkou, takže nečekejte její snadné pokoření hned v první hře, ale svým vzhledem, rychlým tempem a zajímavým tématem si rozhodně zaslouží šanci. V malé krabičce se totiž schovává mnoho prožitků a zároveň jde o zdařilou kritiku války a hrůz, jež s sebou přináší. Hra s myšlenkou, důstojným provedením a slušnou hratelností. Tato malá krabička je jedním z příjemných překvapení roku 2015 a rozhodně neuškodí, když jí budete věnovat svou pozornost. Záleží totiž pouze na vás, zda bude na západní frontě klid a vaši hrdinové se dočkají příměří a konce války, nebo se stanou jedním z jmen na náhrobku padlých.

cool_mini_or_not

817 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.