Nenažraný Labužník se vrací (recenze)

Autor Sabina Dudová | Aktuality | Pátek 10 Listopad 2017 15.10

Napůl ghúl, napůl člověk Ken Kaneki jen o vlas unikl sežrání gurmány z řad vlastního druhu. I přesto, že je zpět mezi svými přáteli v kavárně Anteiku, zdaleka není v bezpečí. Labužník Cukijama na něj totiž má stále zálusk – masovou specialitu jako je Kaneki si rozhodně utéct nenechá. Pátý svazek Tokijského ghúla by se dal prakticky rozdělit na tři na sobě nezávislé dějové celky – zúčtování s Labužníkem Šú Cukijamou, retrospektivní vyprávění o tom, jak se Rize dostala do 20. okrsku, a situaci v policejním vyšetřování. Souboj s Labužníkem zabere téměř dvě třetiny knihy, protnou se v něm totiž osudy několika postav. Na scénu se připlete i Tóka, vysílený ghúl Nišio a jeho lidská přítelkyně Kimi…

Tokijsky-ghul-5

Čtenáři se konečně dočkají rvačky mezi ghúly, kteří na rozdíl do hlavní postavy se svými drápy umí obratně zacházet. Ale až po, v tomto žánru mangy téměř nezbytné, výměně siláckých řečí a jednom jímavém flashbacku. Poměřování ghúlích sil mezi Cukijamou a Tókou sice netrvá dlouho, z hlediska kresby však patří k tomu nejlepšímu, co Sui Išida zatím nabídl. Obsahuje totiž hned několik do detailu prokreslených a pečlivě promyšlených panelů, u nichž stojí za to se zastavit. Především způsob vyvedení Tóčina drápu, který v plné parádě ukáže vůbec poprvé, svou krásou uchvátí na první pohled a v černobílém provedení září jako stříbro. Jejich střet je intenzivní a drsný – oproti němu jeho animovaná verze působí jako přehnaně barevná omalovánka.

Jak to bylo s Rize?

Část soustředící se na Rizinu minulost sice dává čtenáři lepší povědomí o ghúlí hierarchii a zavedených principech v jiných okrscích vyjma toho, kde se odehrává hlavní zápletka, v tuto chvíli ale působí jako pouhé natahování příběhu, o které se nikdo neprosil. Rize konec konců zemřela hned v první kapitole a její orgány dostal Kaneki, čímž se stal křížencem ghúla a člověka. Jaký vliv na současné události tedy může mít, kromě toho, že se její síla (až příliš) pomalu probouzí v Kanekim? Prozatím se i Kanekiho pátrání po příčině oné záhadné nehody z prvního svazku zdá jako slepá ulička.

Rize postupem času není příliš zajímavá ani jako samostatná postava – její apetit i pokřivená bezohlednost sice reprezentuje životní styl podstatné části populace ghúlů, kromě toho však nemá ani po dějové, ani psychologické stránce co víc nabídnout. Bonusový příběh o Rize naštěstí zabírá jen malou část knihy a Sui Išida se k němu nejspíš víckrát vracet nebude

Co na to inspektoři?

To závěrečná část sledující postupy ve vyšetřování je zajímavější – a pro vývoj děje v tuto chvíli mnohem zásadnější. Pokud to snad vypadalo, že po smrti Madoa je inspektorský tým prostý šílenců s podivným vzezřením, z nichž člověku běhá mráz po zádech, pak to závěr pátého dílu uvede na pravou míru. Inspektor Džúzó Suzuja rozhodně není někdo, koho byste chtěli potkat v noci na neosvětlené ulici – ať už kope za ty „spravedlivé“ nebo ne. Zoufalá situace si konec konců žádá zoufalá řešení, že? A inspektoři z 20. okrsku začínají být na konci sil – nevyřešené případy smrti několika kolegů se jim hromadí na stole a ghúly, které znají jen podle přezdívek, ne a ne dopadnout. Jak asi s rozehranou partií mezi inspektory a ghúly pohne vyšetřovatel, jenž si co do krutosti nezadá ani se samotnými lidožravými zrůdami?

Pátým svazkem Tokijského ghúla se sice uzavřelo Kanekiho pošťuchování se s Labužníkem, kvůli němu ale nyní mnohem více nepřátel ví, že je kříženec – a určitě si to nenechají pro sebe. Pětka atmosféricky a působivě udělala tečkou za jednou příběhovou kličkou, i když se v ní najde něco málo pro děj (prozatím?) nepotřebné vaty.

Sui Išida: Tokijský ghúl 5

brožovaná, překlad Anna Křivánková, obálka Sui Išida, 202 stran, 199 Kč