Truchlivé osudy pražského amoreta (recenze)

Autor Petra Slováková-Dostálová | Aktuality | Čtvrtek 13 Červenec 2017 10.00

Nakladatelství Argo se vedle pozoruhodných knih z oblasti fantastiky čím dál častěji pouští i do vydávání komiksů a jejich produkce je i v tomto směru plná zajímavých a neobvyklých počinů. Je na místě věnovat jim tedy zvýšenou pozornost, především pokud máte v oblibě neotřelé, umělecké a mainstreamu se všelijak vymykající záležitosti včetně pořádné dávky kreslené erotiky. Mezi výjimečné počiny poslední doby bezesporu patří také komiks Jamese Stafforda, sympatického velšského autora žijícího v Praze. Truchlivý amoret pražský vznikal v dlouholeté spolupráci s mezinárodní skupinou výtvarníků a už sám název napovídá, kde se jeho příběh odehrává…

Truchlivy-amoret-prazsky

Magická Praha zamotala hlavu nejedné tvůrčí mysli a není se tedy čemu divit, že okouzlila i britského komiksového scenáristu, jenž se rozhodl využít její mytologii i bohatou historii a zasadit do poutavých kulis našeho hlavního města několik volně propojených příběhů s netypickým hlavním hrdinou. Xavier Truchlivý Sněžný je barokní andílek, který žije po staletí a do dnešních dnů bdí nad Prahou a drží nad ní svou ochrannou ruku. Ačkoli se zrovna nejedná o klasického reka ve zbroji, charakter odvážného amoreta by byl dostatečně drsný i na akční film. V jeho postavě se mísí zevnějšek roztomilé buclaté sošky s nesmrtelnou, zahořklou a značně cynickou duší, která nade vše miluje své město. Xavier vždy ovšem nehraje hlavní roli, naopak, mnohdy se objevuje jen jako vypravěč či průvodce příběhem, v němž sledujeme osudy jiných, nutno přiznat neméně zajímavých postav.

Autor v sérii příběhů z různých časových období využil jak mytologii města, tak i konkrétní momenty z pražské historie. Setkáme se tu jak se zobrazením totalitních režimů 20. století, tak i s kapitolami z bájných dob císaře Rudolfa II. Příběhy jsou zpravidla krátké, někdy humorné, jindy vážně vypointované. Najdeme v nich tedy pestrou směs vážnějších i lehčích témat, kusy, které těží spíše z atmosféry, i skrytou kritiku společnosti a melancholická témata k zamyšlení. Záleží čistě na vkusu čtenáře, jak moc mu bude dělení do jednotlivých, poměrně uzavřených příběhů vadit či vyhovovat. Kniha má spíše epizodní charakter a zaměřuje se tak více na jednotlivé dílčí pointy než na promyšlený celistvý příběh.

Na ilustracích se vystřídali hned čtyři výtvarníci. Filipínec AJ Bernardo dostal patrně největší prostor a jeho černobílá kresba využívající kontrasty světla a stínů vtiskla knize zajímavý charakter. Dále se tu objevují perokresby dalšího Filipínce Josela Nicolase a Rumunky Ralucy Moldovanové, jejichž ztvárnění v kombinaci s pochmurnými příběhy dodávají komiksu místy až „noirový“ nádech. Posledním ilustrátorem je známá české výtvarnice Lenka Šimečková, jejíž komiksový styl je nadmíru zajímavý a líbivý. Osobně si myslím, že jde o prozatím plně nedoceněnou umělkyni. Její digitálně kolorovaný vizuál působí jemněji a úhledněji, což ovšem celkovému dojmu z knihy na síle a kráse nijak neubírá. Právě naopak, obohacuje ho o jistou poetičnost, která k Praze jistě také patří. Přidanou hodnotou je pak internetový odkaz na originální soundtrack, na němž se mimo jiné podílel Roger OʼDonnell, klávesista světoznámé kapely The Cure.

Amoret-prazsky

Knize se díky péči nakladatelství Argo dostalo vskutku krásného zpracování v pevné vazbě se záložkou. Komiks je navíc doplněn o autorovy poznámky, náčrtky a nějaké to povídání, které přibližuje čtenáři jak úskalí jeho vzniku, tak souvislosti k jednotlivým příběhům. Truchlivý amoret pražský je velmi vydařený a zajímavý komiks, který sice nepřekvapí přívalem akčních scén, často však nutí čtenáře přemýšlet a hledat skrytý přesah. Jde o fantaskní ódu na město, jež zajímavou historií a nevyčerpatelným uměleckým potenciálem přímo překypuje. James Stafford něco z toho využil a rozvinul v nám tak dobře známém prostředí tragické osudy svých unikátních postav, jinde se jen snažil vyprávět jakoby zapomenutý příběh. Ve výsledku je jeho dílo dosti originálním a příjemným čtenářským zážitkem, jejž rozhodně stojí za to vyzkoušet.

Truchlivý amoret pražský

scénář: Stafford James, kresba: AJ Bernardo, Lenka Šimečková aj.

vázaná, překlad Jana Fischerová, 152 stran, 348 Kč