Hlubinný teror, aneb vodní variace klasického sci-fi (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 14 dubna 2020 10.00

Příběh Pod vodou sleduje posádku podvodní stanice Kepler, která je umístěná jedenáct kilometrů pod hladinou Pacifického oceánu. Jde o nejhlubší vrt na světě a už úvodní titulky napoví, že se tu děje něco zvláštního. Nevysvětlitelné anomálie, záhadná zmizení a také otřesy. Společnost Titan Industries ovšem zametá všechny informace pod koberec. Extrémní tlak, naprostá temnota, klaustrofobické prostředí a neznámé živočišné druhy, které jsou nebezpečnější, než si domýšlivý homo sapiens myslí. Jediné slovo: Vetřelec. Pod vodou se kultovním filmem Ridleyho Scotta inspiruje hodně, pouze zvolil místo osamocení ve vesmíru izolaci pod vodou…

Underwater

Na druhou stranu film jádro svého neoriginálního námětu nijak nezastírá, máme přece jen rok 2020 a zmlsaný divák nechce čekat na zvraty půl hodiny, expozice se prakticky škrtá. Příběh vás hodí do vody během několika minut a to doslova. Jakmile se seznámíme s ústřední hrdinkou Norou (Kristen Stewartová), přichází pohroma. Do chodeb se valí hektolitry vody, hudba duní agresivním tempem, hrdinové prchají o život. A funguje to výborně! Úvod navnadí na zábavnou podívanou plnou stresu, úzkosti a také akce, při níž půjde o jediné. Přežití.

Je poměrně zvláštní, že Pod vodou prošel kiny bez většího zájmu. Nezvládnutá kampaň, špatné načasování, nebo příliš generický námět? Těžko říct. Prodělečný výsledek z kin je každopádně pro 20th Century Fox selháním. Popravdě mi to je líto, podobných filmů nevzniká mnoho a finanční debakly dalším projektům stěžují pozici. Nyní se však Pod vodou dostal na DVD, a tak se fanoušci sci-fi hororu mohou ponořit do chladných vod Mariánského příkopu z pohodlí domova. I přes jisté chyby totiž snímek Williama Eubanka (Signál z neznáma, Ztracen ve vesmíru) nabízí žánrovému fanouškovi dost. Zápletka je primitivní, tady netřeba hledat víc. Malá skupina se ocitne v situaci, kdy se stanice rozpadá, záchranné moduly jsou pryč, přepážky povolují a je jen otázkou času, než je rozdrtí tlak vody. Nezbývá než si navléknout monstrózní skafandry (které vypadají naprosto božsky!) a vydat se hledat záchranu v sousedním komplexu. Pod vodou boduje především v první třetině skvělou atmosféru. Napětí se dávkuje v příjemných balíčcích, nechybí brutální scéna, a kdyby si děj uchoval takovou kvalitu celou stopáž, nešetřil bych superlativy. Režie je obstojná, prostředí nepříjemně klaustrofobické a pro účel děje funguje také fotogenická protagonistka. Osvědčuje se i Vincent Cassell v roli vůdčího typu, nebo Jessica Henwicková jako nejistá asistentka výzkumu. Tým je tedy solidní a na casting si netřeba stěžovat.

underwater-2

Bohužel, Pod vodou není ucelený ve sdělení a nefunguje ani jako plnokrevný horor. Jakkoli jsem zastánce rychlejších rozjezdů, přeskočení celé expozice si vybírá svou daň. Příkladem budiž situace, kdy je Nora postavena před těžké rozhodnutí, při němž jde o život jí i dalším lidem. Ačkoli je řemeslně natočena dobře, divák v danou chvíli vůbec netuší, jakou má před sebou osobnost. Nezná Nořin přístup k druhým a neví, co rozhodnutí znamená pro její charakter. A znamená vůbec něco? Zajímavý potenciál tak přichází vniveč. A podobné je to se všemi. O hrdinech se moc nedozvíme. Jsou redukováni na povolání, komický/vůdčí prvek a slabší/silnější náturu. Jejich cíle jsou celou dobu stejné. Žádné rozepře, žárlivost, sobeckost, nebo zajímavá romance. Nic. Což vede k absenci hlubších konfliktů a tedy plochému výsledku. Pod vodou tak zbytečně přichází o podstatnou složku – navázat vztah diváka a charakterů, o něž by se měl strachovat.

Zatímco první třetina buduje solidní napětí, zbytek děje je s tempem vrtkavý. Vizuál na dně oceánu je hodně tmavý, v akci občas nepřehledný a scénář má kvalitativně sestupnou tendenci. Šroubované dialogy se dají akceptovat, klišé a patos už zamrzí. Podobně jako nedávné sci-fi Život, nebo starší Symptom Pandorum, ani Pod vodou nemá velké ambice. Děj se se sice nachází hluboko pod hladinou, ale scénáristicky šlape známé vody a do těch neprobádaných se neodváží. Možná kvůli rozpočtu je cizorodé ohrožení upozaděno do fantazie diváka. Tento přístup ale velmi chválím. Neznámé je obvykle zajímavější, protože nevíme, jak funguje a čeho je schopné. A než se obluda zjeví v plné kráse, je zde dostatek času na budování atmosféry. Jakmile se však začne drát do popředí a přichází akční CGI scény, stává se příběh generickým. Přesto má teror hlubin světlé okamžiky (někteří diváci si možná upomenou na mýtus H. P. Lovecrafta, Gravitaci, nebo Propast) a zdejšího netvora si užijeme dost, jen není natolik zajímavý, aby se stal plnohodnotnou ikonou. Prostě tu řádí a jeho útoky je třeba nějak přežít.

Nic z toho neznamená, že si Pod vodou neužijete. Nora je možná vnitřně poněkud prázdná, ale přesto poutavá hrdinka, a když čelí bezprostřednímu ohrožení, polidšťuje ji expresivní projev úzkosti i strachu. Tvůrci si pohlídali nešvar nesmyslného chování postav a většinu času nevypínají mozky. V rámci filmů s nižším rozpočtem jde řemeslně o nadstandard. Je třeba pochválit kostýmový i zvukový design a obecně organickou práci se světlem. Všemu sekunduje kvalitní soundtrack a podmořské hororové prostředí má osobité kouzlo. Thrillerových scén je rovněž dostatek. Monstrum navíc není jediným ohrožením. Chvíle, kdy postavám před očima praská sklo skafandru, nebo prchají na dně oceánu mezi padajícími troskami, jsou skvěle natočené a to suma sumárum rozhodně není málo. Potenciál měl ale Pod vodou mnohem větší.

Pod vodou

USA, 2020, 95 min

Režie: William Eubank