Vědmákova deskovka se vrací (recenze)
Stejně jako úspěšné knihy, i populární deskové hry se často dočkají nových vydání. A tak si českým herním trhem opět prosekává cestu stříbrným i ocelovým mečem máchající Geralt z Rivie, po jeho boku zpívá vždy oslňující Marigold, čarokrásná Triss Ranuncul je připravena seslat ničivé kouzlo a spolu se svou chasou se vrací i bodrý trpaslík Yarpen Zigrin. Druhé vydání Zaklínače – dobrodružné hry od vydavatelství Blackfire na sebe nenechalo dlouho čekat, a protože jsme se hře na webu XB-1 prozatím nevěnovali, rozhodli jsme se ji u příležitosti jejího obnoveného uvedení představit těm, kdo ji snad dosud neznali, přestože s Geraltem samotným prožili hodiny nezapomenutelné knižní zábavy…
Stejně jako knižní Zaklínač nebo počítačová gamesa, má i deskovka své kořeny v Polsku. Za jejím stvořením stojí ostřílený autor Ignacy Trzewiczek, jenž má na kontě pěknou řádku zářezů v herním odvětví. Už když poprvé vezmete do rukou nádherně výtvarně zpracovanou krabici a odkryjete její víko, pochopíte několik věcí. Na první pohled je patrné, že si vývojáři dali na tvorbě hry opravdu záležet, neméně očividné je i propojení s výše zmíněnou sérií počítačových her. Hra je navržena pro dva až čtyři hráče, kteří spolu přímo nesoupeří, ale svorně bojují proti nebezpečným nástrahám.
Úctyhodný herní plán snadno zabere celý stůl a okamžitě uchvátí propracovaností kontinentu s tolika známými místy (k vidění zde jsou Wyzima, Brokilon, Kaer Morhen…). Z dalších komponentů zaujmou čtyři herní plastové figurky výše zmíněných postav. Herním dobrodruhům udělá radost rovněž sada žetonů příšer rozdělených do tří kategorií od nejméně po nejvíce nebezpečné. Nedílnou součástí jsou také herní karty, kterých je tu požehnaně. Nalezneme zde čtyři balíčky vylepšení, každý pro jednoho hrdinu, dále karty úkolů – dělící se na bojové, diplomatické a magické. Nicméně nejvíc přijdou na přetřes karty „nešťastného osudu“, v nichž se, jak už jejich název napovídá, neskrývá nic pěkného. Oproti nim máme možnost vytáhnout si z balíčku i „šťastné náhody“, jimž ovšem ve srovnání s chmurným bratříčkem chybí dost na váze a do hry se tak dostávají jen málokdy. Co naplat, svět Zaklínače není žádný med.
Obsah krabice dále doplňuje značné množství žetonů znázorňujících buď míru zranění, peníze a další propriety. Neodmyslitelná pravidla a příručka pochopitelně nechybí, vše je navíc v kompletní české lokalizaci, přičemž pravidla nejsou nikterak složitá. Naopak jsou dosti intuitivní a srozumitelně psaná, není třeba našprtat si haldu různých mechanismů. Pro začátek je nejlepší si při čtení pravidel rozestavět jednotlivé komponenty před sebe a hned vám bude vše dávat jasný smysl.
Na cestě číhá mnoho nebezpečí…
Na začátku hry obdrží každý z hráčů kartu svého hrdiny, na níž je vyobrazeno pět akcí, jež může za kolo použít. Cestování, pátrání, vylepšení a odpočinek jsou pro všechny stejné. Pátá činnost je však pro každou postavu specifická: Geralt může míchat lektvary. Triss připravovat kouzla. Marigold si zpíváním vyslouží nějaký ten peníz. Nejzajímavější akcí ovšem oplývá trpaslík Yarpen, který může rozkazovat dvěma ze svých čtyř trpasličích souputníků a je hned od začátku vybaven zbrojí, což ho uchrání před prvotním zraněním. Hráči si zprvu rovněž vylosují a vyberou hlavní úkol, za jehož splnění získávají vítězné body. Každá karta úkolů nabízí také dva vedlejší úkoly, protože tu je třeba někoho podplatit, tam zase někam dojít… Za splnění vedlejších úkolů se opět navyšuje hráčské skóre. Posledním z úkolů, který můžete a nemusíte splnit, je pomocný úkol, který za vás ovšem musí vyřešit jiný hráč. Zde se o body dělíte, avšak větší nálož dostane hrdina, který se podvolil vám s úkolem pomoci.
Po každém ukončeném tahu musí hráč vyhodnotit překážku v sektoru herního plánu, kde se momentálně jeho postava nachází. Překážkou není nic jiného než příšera anebo karta „nešťastného osudu“. Pokud v sektoru žádná překážka není, vstupuje do hry faktor náhody převlečený za kolo války – simuluje vypjatou situaci na kontinentu, s jejíž pomocí je do vašeho sektoru přidělena nová překážka. Zde se sluší pochválit důmyslně propracovaný soubojový systém. Každý hráč má k dispozici trojici bílých kostek boje a spolu s nimi hází individuální kostkou hrdiny. Jedinou výjimkou je Geralt, který má v tomto ohledu jako správný mistr meče výhodu většího množství kostek. Na kostkách hrdiny se opět zohledňuje povolání a um postavy. Narazíme u nich na zaklínačská znamení, magii, zesílenou obranu a podobně. Podobně důmyslný je i systém zranění. Ve hře sice nemůže postava zemřít, zato jsou s každým bodem zranění omezeny její akce, a tak pokud hráč často v boji neuspěje, nezbude mu nic jiného než použít akci odpočinek.
Zvítězit může jen jeden
Hra končí po splnění tří hlavních úkolů vyhodnocením hráče s nejvyšším počtem vítězných bodů. Je otázkou, jak moc je přesný uvedený časový limit jedné až dvou hodin, který se dá sotva stihnout při hře se dvěma hráči, natož když se do zaklínačského světa vydá celá sestava hrdinů. V takovém případě bych se nebál namítnout, že hrát se může klidně i čtyři hodiny. Atmosféru úkolů umocňuje příběh, který je na kartách stručně vysvětlen a dá zavzpomínat na známé postavy zaklínačské série. I díky tomu je hra jasnou volbou především pro fanoušky zaklínačských knih i počítačových her. Jednoduchá pravidla nijak nebrání zapojení i předlohy zcela neznalého hráče, takže se není třeba ostýchat a vzhůru do boje…
Zakázaný ostrov
design Ignacy Trzewiczek
výtvarné zpracování Grafit Studios, Damien Mammoliti
pro 2 až 4 hráče od 14 let s dobou hraní jedna až dvě hodiny
1 362 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora